Nationale doelman Manuel Neuer kondigde zijn vertrek bij Schalke 04 als eerste aan op Facebook. Bastian Schweinsteiger typt elke wedstrijddag wat tegen fans op het virtuele platform gecreëerd door de club. Waar eerder bleek dat Nederlandse clubs een sterke groei doormaken is het in Duitsland al duidelijk, Social media zijn een must voor elke club. Facebook is de voetgangerszone van de wereld, aldus directeur mediarechten en nieuwe media Stefan Mennerich van recordkampioen Bayern München. Hoe zien en gebruiken onze oosterburen social media?
Onderzoek PR-bureau Lewis
Ook in de Duitse Bundesliga voerde PR-bureau Lewis een onderzoek uit op gebied social media bij voetbalclubs. Hoewel het onderzoek nog niet officieel naar buiten is gebracht vonden we toch een aantal interessante quotes." In vergelijking met DAX bedrijven is het interessant om te zien hoeveel clubs uit de Bundesliga er gebruik maken van social media." " Het is dan ook niet langer vraag of ze social media gaan gebruiken, maar hoe ze social media gaan gebruiken. " aldus Rafael Rahn - Managing director bij PR-bureau Lewis. Lewis (welke eerder de stand in de Nederlandse competitie publiceerde) zet een interessante virtuele Duitse kampioen bovenaan, namelijk FC Keulen. Het onderzoek berust zich puur op kwantitatieve gegevens in de vorm van aantal Facebook fans en Twitter followers.
Social media acties
"We zijn zeer blij dat onze activiteiten op het gebied van social media succes vinden, de interactie met onze fans vinden we erg belangrijk. Een van de belangrijkste functies van de sociale platformen is het aanvullen van onze marketingdoeleinden. " aldus media-officier van Keulen - Tobias Schmidt. Keulen speelde in april 2010 een wedstrijd tegen Vfl Bochum in tijden van de vulkanische uitbarsting op IJsland. De uitbarsting en de luchtvervuiling legde het vliegverkeer plat en de wedstrijd moest op het laatste moment worden afgelast. Het nieuws werd razendsnel verspreid via Facebook en Twitter, slecht 300 mensen kwamen nog. En Bayern München verspreidde via Twitter een locatie rondom een wedstrijddag waar gratis sjaals werden weggegeven. " Twitter is een boulevarddesk voor onze marketingdoeleinden. "
Duitse speelstijl
Tot zover niets nieuws. Interessant wordt het wanneer we naar spelers in de Bundesliga gaan kijken die actief de mening van fans vragen via social media. Dit ontbreekt in Nederland! Zo vroeg Manuel Neuer in welk kleur zijn fans hem het liefst zagen keepen. Wit was zijn favoriete kleur maar de massaal reagerende fans zagen hem overwegend liever in het groen of zwart. Dit zijn echter schaarse voorbeelden. Het bestuurslid Horst Heldt koppelt het social media beleid van de toekomst tot slot nog even aan de speelstijl van de Duitse nationale ploeg: offensief, direct, snel en gepassioneerd.
89ste minuut
Vooruitlopend op het rapport en de situatie van social media in de Duitse Bundesliga in het achterhoofd moet ik de conclusie trekken dat de Duitse clubs in de Bundesliga niet zoveel verschillen van Nederlandse clubs in de Eredivisie. De winst (in aantallen fans en followers) worden geboekt door het fanpotentieel. 1,9 miljoen Facebook fans voor Bayern München is een mooi aantal, maar een club met de status van Bayern is het aan zijn stand verplicht. Van een offensief, direct, snel en gepassioneerd spel is nog geen sprake. Hiervoor kijken we uit naar de acties en het kwalitatieve onderzoek aan het einde van het voetbalseizoen.
Bron: Financial Times Deutschland
Infographic: Na Pressportal