Foursquare introduceert event-checkins

Nieuws dat redelijk geruisloos voorbij is gegaan maar wel degelijk impact heeft op het wel of niet slagen van Location Based Services in de sportwereld is Foursquares feature ‘Event checkins’. In navolging van Facebook Places maakt de feature het mogelijk om in te checken op evenementen. De belangrijkste conclusie na het Amerikaanse Sports & LBS rapport was dat checkins binnen de sport eerder belevingsgerelateerde doelen hebben in plaats van locatiegerelateerde. Deze nieuwe feature moet hierop inspelen.

Belevingscheckin
In veel gevallen, bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd, reis je af naar een stadion en je checkt in bij het stadion. Het stadion en de locatie is niet zo zeer belangrijk de beleving is dat wel. Eigenlijk check je in op (de beleving van) de voetbalwedstrijd. Nu biedt Foursquare (vooralsnog alleen in Amerika) de mogelijkheid om in te checken op het evenement waarbij de locatie een secundair doel dient. Foursquare zit hiermee centraal tussen locatie, stadion, evenement en social media creert daarmee een belevingscheckin.

“In moments like this, a place is often more than just a place; so today, we’re starting to pull major events into our database.”


Input
Belangrijk verschil met Facebook is wel dat Foursquare afhankelijk is van partijen voor de aanvoer van evenementen. In Amerika zijn dit ESPN (sport), MovieTickets.com (films) en Songkick (concerten). De introductie van event checkins kan om deze reden in Nederland nog wel even op zich laten wachten.



Bron: Mashable