Het is een online netwerk voor wie actief is in de voetbalwereld: spelers, trainers, clubs, makelaars en scouts. Zamante, kort door de bocht gezegd is het Facebook van de voetbalwereld. Via Zamante is het mogelijk om je voetbalnetwerk uit te breiden en interessante contacten leggen. Zo houd je iedereen op de hoogte van je laatste prestaties en kan je jouw voetbalnetwerk op de voet volgen. Eerder lanceerde Zamante het concept in België, nu is het tijd om voet te zetten op Nederlandse bodem. Tijd voor een interview met Kurt Tuypen, communicatieverantwoordelijke in Nederland. Vandaag deel één met het concept Zamante en de huidige stand in Belgie.
Zou je het concept van Zamante verder kunnen toelichten?
Voetbal is een contactsport: het is belangrijk je contacten te onderhouden. Zamante maakt dat nu een stuk makkelijker en brengt de verschillende partijen samen. Wanneer een club een speler of trainer zoekt, kan die gratis een vacature plaatsen en zoeken in het Zamante ledenbestand op specifieke criteria zoals positie en niveau. Omgekeerd kan een speler reageren op vacatures of zelf een zoekertje plaatsen wanneer die op zoek is naar een nieuwe club.
Ieder lid heeft, net zoals op Facebook of LinkedIn, een profielpagina die je zelf kan aanvullen met voetbalinformatie, foto's, video, wedstrijdverslagjes, enz. In België en Nederland worden de laatste uitslagen en competitiestanden wekelijks automatisch op je profiel bijgewerkt (In Nederland alle eerste elftallen van eredivisie tot en met 6de klasse, In België alle heren, dames, reserve en jeugdelftallen tot U15) Zamante is internationaal én voor alle niveaus: professioneel, semi-professioneel en amateur. Inschrijven is gratis via www.zamante.com
Hoe is het idee onstaan en hoe is de ontwikkeling van het platform verlopen?
We merkten hoe belangrijk de juiste contacten zijn in het voetbal, vooral in semi-professioneel en amateurvoetbal, waar spelers en clubs veel minder in de kijker lopen dan de grote sterren binnen het professioneel voetbal. Transfers verlopen in deze reeksen vaak zonder manager, via persoonlijke contacten, via vroegere teamgenoten, via een trainer die jouw carrière in de gaten houdt. Spelers wisselen ook vaak van club en willen ook op de hoogte blijven van de prestaties van hun vrienden bij die vorige clubs. Er spelen diverse redenen om te veranderen van club op dit niveau: niet alleen het financiele aspect of het niveau van de club maar ook vaak 'de vrienden', de combinatie werk-privé, de infrastructuur van de club, de ambitie van de club, de afstand tot de woonplaats, etc. Dit is anders dan in de professionele context. Onder meer naar aanleiding van de opkomst van de sociale netwerken, zoals bvb LinkedIn, hebben we beslist om het idee te realiseren binnen een voetbalcontext.
De functionaliteiten van de site hebben we vervolgens met testpanels uit onze doelgroep besproken om zo goed mogelijk hun noden te kennen en hierop te kunnen inspelen. Dit hebben we voor verschillende profielen (spelers, trainers, clubmedewerkers, scouts, zaakwaarnemers) gedaan, op verschillende niveau's en in verschillende landen. Vervolgens hebben we een technische analyse uitgevoerd en zijn onze programmeurs van start gegaan met de eigenlijke ontwikkeling. Een eerste testversie werd gelanceerd aan een beperkt publiek in het najaar van 2010 en vanaf januari 2011 hebben we gelanceerd via enkele gerichte kanalen (online en offline) in België.
Hoe is de stand op Zamante nu? (Hoeveel profielen, hoeveel reacties, hoeveel bezoek (ook in verhouding tot het aantal voetballers in Belgie)
Na een eerste (half) seizoen, hebben we inmiddels bijna 10.000 actieve leden in Belgie en 30.000 niet geactiveerde voetbalprofielen in de databank. Uit gebruikersenquêtes en statistieken blijkt ook dat de leden zeer tevreden zijn met het platform en het ook actief gebruiken, dit is ook te zien aan de vele transfer aanvragen die via de site verlopen (in totaal meer dan 250). 76% van de actieve leden zijn spelers en meer dan 60% van de Belgische clubs hebben momenteel 1 of meerdere leden die actief zijn op Zamante. We starten nu in Nederland met de bedoeling om daarna verder internationaal uit te breiden. De site is al sinds de start beschikbaar in het Nederlands, Frans en Engels. Het platform evolueert continu en wordt uitgebreid met nieuwe functionaliteiten, oa nog een betere integratie in andere sociale netwerken, een mobiele versie etc.
Hoe verloopt de wisselwerking/ interactie tussen spelers, trainers, makelaars en scouts?
We merken aan ons ledenbestand dat de verhouding tussen aantal spelers, trainers, clubmedewerkers, makelaars en scouts in verhouding zijn met de realiteit. Ze connecteren onderling. Bovendien kunnen clubs en trainers gratis vacatures plaatsen wanneer ze een speler zoeken. Spelers kunnen ook een zoekertje plaatsen wanneer ze op zoek zijn naar een nieuwe club. Je contacten op Zamante krijgen deze transferberichten ook te zien of op basis van hun profiel krijgen ze ook suggesties zodat je zonder zelf veel actie te ondernemen toch al interessante aanbiedingen en/of contacten krijgt aangereikt.
Hoe versterkt social media het concept van Zamante?
Zamante speelt natuurlijk in op het sociale idee, het transparanter maken en het 'sharen' van informatie en contacten. Onze doelgroep kent deze principes natuurlijk van de bestaande social media, daarom dat we ook gebruik van bestaande sociale netwerken: zo kan je je Facebook-gegevens gebruiken om je te registreren en je Facebook-vrienden meteen kan uitnodigen. Ook je Hyves-vrienden heb je in één klik uitgenodigd. Je kan je berichtjes ook meteen op je Facebook plaatsen of Tweeten. Het is niet de bedoeling een zoveelste 'netwerk' te maken maar net slim te integreren met de bestaande succesvolle social media. De meerwaarde van Zamante zit hem dan in 'de niche' van actieve voetbal community plus de typische voetbal informatie die je automatisch op je dashboard krijgt zoals transferaanbiedingen, uitslagen en resultaten van je netwerk etc zodat je in 1 oogopslag je volledige 'voetbalwereld' in kaart kan brengen en volgen.