Naar aanleiding van de social media onderzoeken (Eredivisie en Bundesliga) door het PR-bureau Lewis onstond er op twitter een discussie over de waarde van deze onderzoeken. Wordt succesvol gebruik van social media bepaald door aantallen ‘likes’ en ‘followers’? Nee. We zijn het erover eens dat fanengagment de belangrijkste pijler moet zijn van ieder social media onderzoek. Maar hoe onderzoek je kwalitatief het gebruik van social media bij voetbalclubs? We vroegen de visies van een aantal bloggers op Sport28, startende vandaag met Hans Slender.
Intentie/ Motieven
Door middel van monitoring tools kan je vooral achterhalen welke platformen of hashtags veel gebruikt worden. Dit zegt weinig over de motieven van mensen. Waarom gebruiken ze deze sociale media? Hoe gebruiken zij dit? Wat voor betekenis heeft dit voor hen? Welke effecten treden er op (meer betrokkenheid, gaan ze ook over op actie, enz.). Als je dit soort zaken wil begrijpen dan kan je wellicht een eind komen met vragenlijsten, maar je kunt veel dieper graven en specifiekere informatie boven tafel krijgen door middel van verschillende interview technieken.
Case
Als je naar specifieke kennis zoekt over het gebruik van sociale media rondom een bepaald evenement of een bepaalde actie, dan kan je een case beschrijving gaan maken. Binnen een case kan je verschillende soorten informatie (online data, vragenlijsten, interviews, observaties, enz. combineren om tot een antwoord te komen. Het wordt nog interessanter als je verschillende cases (bijvoorbeeld bepaalde evenementen) op dezelfde wijze onderzoekt en op zoek gaat naar overeenkomsten of verschillen.
Conclusie
Het gaat er in ieder geval om dat je helder hebt wat je wilt weten en hier de juiste onderzoeksmethode bij kiest. Wie de meeste volgers heeft of op welke hashtag veel tweets verschijnen is slechts een klein onderdeel van wat er allemaal te leren valt over sociale media.