Visies op kwalitatief onderzoek naar social media 3

In het derde deel van de serie over kwalitatief onderzoek naar het gebruik van social media bij voetbalclubs kiezen we voor een andere invalshoek. De investeringen die plaatsvinden voor het gebruik en de promotie van social media geven een signaal af in welke mate de voetbalclub social media serieus neemt. De investeringen en het signaal wat daarmee wordt afgegeven zijn volgens Pieter Voogt een belangrijke pijler om mee te nemen in kwalitatief onderzoek. Welke criteria kunnen er in een dergelijk onderzoek worden meegenomen?

Advertising
Omdat wij ons met PauwRPlay met name bezig houden met advertising, zou ik ook die kant van het gebruik van Social Media belicht willen zien in een onderzoek. Daarbij kun je denken aan het inzetten van offline marketing of Google AdWords om de Facebook pagina van een club te promoten. Of advertenties op Facebook om de fanpagina, de updates of een game of prijsvraag op dit grootste sociale netwerk ter wereld onder de aandacht te brengen bij je (potentiële) fans. Dat zijn wat ons betreft aanwijzingen dat een club dit kanaal serieus neemt en er letterlijk in durft te investeren.



Denk daarbij ook aan gesponsorde tweets op Twitter (nog niet actief in Nederland) om iedereen die over een bepaalde wedstrijd twittert, te wijzen op de mogelijkheid van een kopen van een seizoenkaart of de wedstrijd via pay-per-view te volgen. Of advertenties op LinkedIn om directeuren van lokale bedrijven te bereiken en hen de voordelen van een sponsoring onder de aandacht te brengen.