Na het werk, het avondeten en het naar bed brengen van de kinderen, ook geen puf meer om te sporten? Maar je wil wel graag fit worden en blijven? Via Twitter kwam ik terecht bij Martijn Bosman (@martijnbosman), samen met Tom Steffens (@tomsteffens), oprichter en bedenker van FitMobiel. FitMobiel is een fitnessfaciliteit op locatie en biedt een oplossing voor de drempels ‘reisafstand’ en ‘kosten’. Werknemers hoeven niet meer van de werklocatie naar het fitnesscentrum te reizen. Het project trok gelijk mijn aandacht omdat het vernieuwend en onderscheidend is. Op dit moment zijn ze hard op zoek naar partners. Deze zijn nodig om überhaupt een start te kunnen maken met FitMobiel. In onderstaand interview met Martijn Bosman wordt meer duidelijk over dit nieuwe concept.
Hoe is het idee voor FitMobiel ontstaan?
Tijdens mijn studie Sportmanagement aan de Hanzehogeschool Groningen volgde ik de minor “Business Class: Ondernemerschap”. Hier was een wedstrijd aan gekoppeld waarin je je eigen bedrijf/concept moest bedenken en als case moest gebruiken voor verschillende analyses en presentaties. Ik speelde al een tijdje met het idee van een mobiele fitnessclub in m’n hoofd en heb besloten dat idee te gaan gebruiken. Een week later sprak ik Tom Steffens en toevalligerwijs had hij dit idee ook al jaren. We hebben besloten dit samen op te pakken en verder uit te werken. De vele positieve reacties en feedback gaven ons zoveel energie dat we steeds een stapje verder zijn gegaan.
Waar staat FitMobiel op dit moment?
We zitten nog in de conceptfase, en zijn nog niet operationeel. Er ligt een uitgebreid businessplan waarin ons concept duidelijk wordt beschreven en wordt geplaatst in een gedetailleerde externe omgevingsanalyse. Hierin wordt duidelijk dat FitMobiel een aantal zeer sterke punten kent die perfect aansluiten op kansen (en bedreigingen) in de omgeving. Uiteraard hebben we ook onze strategie en financiële prognoses goed uitgestippeld. We zijn op dit moment volop in gesprek met verschillende partijen die voor ons interessante partners zouden kunnen zijn. Denk aan investeringsmaatschappijen, sportraden in de Noordelijke provincies, zorgverzekeraars. En niet zonder succes. Zo is SportDrenthe, in het kader van hun project FitforBusiness, al zeer enthousiast en geïnteresseerd in het inzetten van FitMobiel bij bedrijven.
September wordt een spannende maand voor FitMobiel. In de aankomende maand willen we veel lawaai gaan maken voor ons innovatieve concept en gaan we bedrijven overtuigen van de waarde van FitMobiel. De website (FitMobiel.nl) is sinds een week in de lucht en via Twitter (@FitMobiel) en Facebook willen we de spotlights op ons gericht krijgen.
Is FitMobiel een betere oplossing dan bijvoorbeeld zelf een fitnessruimte creëren binnen een bedrijf of verzorgingstehuis? En zo ja, waarom?
Toen de economie er een aantal jaren geleden wat beter voor stond, zag je inderdaad dat bedrijven zelf een fitnessruimte inrichtten. Met alles wat er bij komt kijken aan apparatuur, begeleiding etc. toch een vrij kostbare investering en duidelijk geen onderdeel van de core-business van deze bedrijven. Wanneer de economie stagneert en de financiële toekomst onzeker lijkt, worden dergelijke randzaken vaak als eerste afgestoten. Dit terwijl de gezondheid van je werknemers van essentieel belang is. FitMobiel is eigenlijk een oplossing tussen een zogenaamd in-house fitnessruimte en het aanbieden van bedrijfsfitness bij fitnessclubs. Wel op locatie, zodat werknemers tijdens of direct na werk kunnen sporten, maar niet op de balans van het bedrijf. Daarnaast is het inrichten van een fitnessruimte natuurlijk lang niet voor elk bedrijf weggelegd, zowel financieel als praktisch. Zo zijn er bijvoorbeeld veel kleinere IT gerichte bedrijven die vanuit relatief kleine kantoorruimtes werken. Vaak bevinden deze bedrijven zich op een kantoorterrein met soortgelijke bedrijven. Voor deze bedrijven kan het zeer interessant zijn om gezamenlijk gebruik te maken van FitMobiel. De mobiele fitnessclub komt dan op een centrale plek op het kantoorterrein te staan.
Wat is het sport 2.0 aspect van FitMobiel? Hoe willen jullie bijvoorbeeld Social media inzetten of een online community activeren?
In eerste instantie willen we social media inzetten om onze ambitieuze plannen verder onder de aandacht te brengen van potentiële (investerings)partners die met ons mee willen denken én doen. Vervolgens willen we een online community creëren waar alle leden van de fitnessclub kunnen inloggen en hun resultaten kunnen bekijken en vergelijken met die van collega’s, vrienden, familie. Daarnaast zijn er plannen om via deze online community een bedrijvencompetitie (gebaseerd op het meten van gezondheidverbetering) tussen deelnemende bedrijven op te zetten, die ervoor moet zorgen dat collega’s elkaar nog meer gaan motiveren om deel te nemen aan activiteiten van de mobiele fitnessclub. Ook zijn we van mening dat we de sportbeleving door de inzet van technologie kunnen verbeteren door bijv. de inzet van de Nintendo Wii Fit onder scholieren / studenten of een LCD-scherm op een spinningfiets met daarop beelden van een tour-etappe (zoals in het sportprogramma Tour du Jour) om op deze manier het sporten interactief en leuk te maken en daarmee de drempel voor niet-sporters te verlagen.
Hoe verloopt de financiering van FitMobiel?
Eén van de sterke facetten van het concept FitMobiel is dat het een middel tot samenwerking biedt voor verschillende partijen. Bij de financiering willen we van dit gegeven gebruik maken. Voor veel partijen kan FitMobiel een zeer interessant concept zijn. Denk aan een zorgverzekeraar, op het gebied van ziekteverzuim, uitbreiding van het servicepakket richting bestaande en nieuwe klanten, maar ook als marketingtool. We zijn eerlijk, we hebben zelf niet de financiële middelen om dit ambitieuze project zelfstandig van de grond te krijgen. En zijn dus op zoek naar partnerbedrijven die zich betrokken voelen bij de gezondheid en vitaliteit van de Nederlandse bevolking. Maar ook particuliere investeerders die passie hebben voor het helpen van jonge, ambitieuze ondernemers uit het Noorden zijn van harte welkom om bij ons aan te schuiven.
Waarom wordt FitMobiel een succes?
Er is de laatste jaren veel aandacht voor gezondheid en vitaliteit van werknemers en van de Nederlandse bevolking in het algemeen. FitMobiel is een unieke mogelijkheid voor Noordelijke samenwerking in het streven naar een gezondere bevolking: zorgverzekeraars, overheid, werkgevers, sportinstituten. FitMobiel is flexibel, zelfs op dezelfde dag op verschillende werkgebieden in te zetten: In het kader van vitale werknemers: Een mobiele, complete fitnessfaciliteit letterlijk voor de deur van bedrijven, op de parkeerplaats, zodat werknemers voor, tijdens of direct na het werk kunnen sporten. In het kader van vergrijzing: Een oplossing voor het gebrek aan sport- en beweegmogelijkheden voor ouderen in tertiaire verzorgingsgebieden. In het kader van sociale leefbaarheid van het platteland: een sociale, sportieve ontmoetingsplaats voor bewoners van het platteland in Noord-Nederland. Een typische dag van FitMobiel zou er als volgt uit kunnen zien:
7.00 - 9.00 uur Bedrijf / bedrijventerrein
10.00 - 12.00 uur Dorpsplein
13.00 - 15.00 uur Verzorgingstehuis
16.00 - 19.00 uur Bedrijf / bedrijventerrein
Daarnaast kent FitMobiel een aantal belangrijke voordelen ten opzichte van traditionele fitness: Het is effectief (want structureel 2 x p/w op locatie, geen reisafstand, lagere kosten), transparant (gebruik van de faciliteit door werknemers is zichtbaar, gezondheidswinst kan gedetailleerd bijgehouden worden), persoonlijk (relatief weinig sporters tegelijk, meer aandacht van instructeur) en FitMobiel kent een sterke sociale dimensie (structurele groepslessen, elkaar motiveren door samen te sporten).
Wat willen jullie in de toekomst bereiken met FitMobiel?
In januari 2012 willen we gaan rijden met één mobiele fitnessclub. Een perfect moment voor iedereen die het jaar sportief wil beginnen. We zullen het eerste jaar zelf de truck besturen en de fitnessbegeleiding uitvoeren. In 2013 willen we een tweede mobiele faciliteit inzetten en vervolgens elk jaar onze ‘vloot’ uitbreiden, waarin we variatie in grootte en luxe kunnen gaan aanbrengen. Maar bovenal willen we mensen een leuke, laagdrempelige tijdbesparende oplossing bieden om te sporten en te werken aan de eigen gezondheid en vitaliteit.