Terwijl het Nederlands elftal afgelopen dinsdag de Finnen versloeg speelde Engeland een beladen wedstrijd tegen Wales. Ook hier waren de nodige kostuums en attributen uit de kast gehaald. Één tribunevak veel echter wel heel erg op, zij hadden allemaal een grote Facebook-hand. Puur toeval? Het bleek een social media initiatief vanuit de Engelse voetbalbond.
Zoals gezegd kwam het initiatief vanuit het social media team van de Engelse voetbalbond. Zij hadden de Facebook Row-competition opgezet. De opzet was simpel, deel jouw foto via de Facebook van het Engelse voetbal team en wordt via digitale boarding direct zichtbaar langs het veld. Tussen de foto’s worden 50 kaartjes weggeven voor de aankomende wedstrijd.
Om deze actie vervolgens offline te activeren gaf de Engelse voetbalbond alle winnaars een grote Facebook-hand mee welke natuurlijk regelmatig in beeld kwam tijdens de uitzending. Dit motiveerde thuisblijvers direct om ook hun foto te uploaden.
De promotionele actie behoeft wel een waarschuwende kanttekening. In reactie bij een artikel dat aandacht wijdde aan de actie werden vraagtekens gesteld of de Facebook band (zichtbaar bij de digitale boarding) wel mocht worden meegenomen. Dit bleek door de Engelse voetbalbond nauw te zijn afgestemd met Facebook organisatie. Het gebruik werd goedgekeurd.