Ajax ook koploper op social media (update)

Het afgelopen weekend heb ik met veel enthousiasme gewerkt aan een blogpost over de social media aanwezigheid van Eredivisieclubs welke maandag op sport28 is verschenen. In de social media jungle ben ik terecht gekomen op een onofficiële Ajax fanpage. In mijn eerdere analyse heb ik mijn conclusies daar sterk op gebaseerd en is dat gepresenteerd als de officiële Ajax fanpage. Door attente lezers ben ik hierop gewezen. Met die kennis ben ik opnieuw aan de slag gegaan om tot een nieuwe blog te komen. Met dit stuk hoop ik een eerlijker beeld te schetsen van de social media aanwezigheid van Eredivisieclubs in Nederland.

Fans maken Ajax social media koploper
Kijkend naar de ranglijst van Eredivisie op social media dan is Ajax op dit moment de koploper gevolgd door PSV, NEC en AZ. Binnen het Eredivisielandschap is Ajax, als grootste club van Nederland, zeer zichtbaar door haar schaalgrootte. Met name op Facebook valt Ajax op met een onofficiële fanpage met meer dan 125.000 likes. Een aantal andere clubs zoals PSV, NEC en AZ laten goede initiatieven zien maar hebben nog niet de omvang van Ajax. Bij deze analyse is alleen gekeken naar inzet op Facebook en Twitter, hierbinnen is gekeken naar zowel officiële en onofficiële kanalen.  

Facebook wordt steeds meer omarmd
Nog niet alle Eredivisieclubs zijn actief op Facebook maar het aantal Facebook Fanpages neemt gestaag toe. Op de pages zijn verschillende activiteiten die voorbij komen, met een wijde variatie van direct linken naar de website tot echt de interactie met je fan aangaan. Het is wel een ware zoektocht naar de officiële club fanpages, via de clubwebsite is de meeste eenvoudige manier. Zoals eerder vermeld ben ik eerste instantie ook ‘misleidt’ naar een fanpage gemaakt door Ajax fans. Toch is die bewuste Facebook fanpage goed ingezet en creëert veel bereik en sympathie onder de Facebook fans. Een voorbeeld daarvan is een foto van de een juichende Patrick Kluivert geplaatst met de tekst: you are always welcome. Die Facebook post krijgt 735 likes, reken eens door hoeveel mensen je daarmee bereikt. Er wordt ook slim ingespeeld op het laatste jubileum kampioenschap, bij elk bericht staan de ???. Lijkt mij dus slim als Ajax contact opneemt met de beheerders en gaat samenwerken (zo ver dat nog niet gebeurd) aangezien de eigen fanpage dit nog niet bereikt.

PSV is op Facebook goed mee bezig door bijvoorbeeld beelden uit het archief te halen en te tonen aan hun fans en daarnaast actuele unieke content te delen. NEC maakt gebruikt van Facebook Questions om fans te betrekken en reacties los te kweken. Bij clubs als AZ en Feyenoord is de betrokkenheid van fans groot. Beide clubs krijgen op bepaalde berichten feedback percentages van meer dan 4%, wat hoog valt te noemen. De andere clubs zetten Facebook beperkt in of sterk op de manier van het direct koppelen naar hun eigen website. Bij Facebook valt ook op dat er veel internationale fanpages zijn. Veel buitenlanders zoeken een Eredivisieclub waar hun favoriet speelt. Misschien in de toekomst ook nadenken over internationaal georiënteerde Facebook pagina’s of een insteek op speler niveau.

De kracht van Twitter wordt deels uitgenut
Tijdens een wedstrijd wordt Twitter bij veel Eredivisie clubs succesvol als een radioverslag ingezet. Een mooie manier om je club te volgen en de wedstrijd te beleven. Daarom heen is het toch vaak het doorlinken naar informatie die op de website staat van de Eredivisieclubs. Er zijn weinig clubs die echt de interactie met de fans aangaan op Twitter. De clubs die hier wel goede stappen in zetten zijn PSV en de Graafschap. Deze clubs plaatsen unieke content op Twitter en bedanken hun fans voor de reacties. FC Twente maakt het wel wat gortig met een batterij aan tweets die verwijzen naar fctwente.nl, een voorbeeld hoe het niet moet.

Het is leuk om het enthousiasme van Excelsior op Twitter te zien
De verjaardag van commercieel manager wordt onder de aandacht gebracht, de balsponsor en een kijkje achter de schermen bij de businessclub. Zo zijn er verschillende manieren om als club zichtbaar te zijn online. De ontwikkelingen op social media gebied gaan snel en de speeltijd is over. Binnen de Eredivisie wordt dit ook steeds professioneler en structureler opgepakt. De ene club is daar verder in dan de andere. Sommige worden, voorlopig, nog voorbij gestreefd door hun eigen fans. Kijken hoe dit het komend seizoen zich zal ontwikkelen. Kan er een club met zijn eigen kanaal over de 125.000 likes heen? We zullen het zien de komende maanden.

Zie ook eerdere postings:

Gijsbregt Brouwer: Sterke groei in gebruik social media bij Eredivisieclubs

Jesse Scholtes: Twitter gebruik Eredivisieclubs