Frans Oosterwijk

Frans Oosterwijk is hoofdredacteur van Sport & Strategie en SPORTNEXT.

Volg Frans via:

LinkedIn

Door Frans Oosterwijk

Golf moet cool worden voor jongeren en vrouwen: 'Willen het imago veranderen'

Golf draagt nog altijd het imago met zich mee van een elitaire sport voor oudere mannen. De Nederlandse Golf Federatie (NGF) is er veel aan gelegen dit beeld te veranderen. De bond zet daarbij met name in op jongeren en in het bijzonder vrouwen. De inspanningen beginnen langzaam hun vruchten af te werpen.

NOC*NSF wil met nieuwe sportagenda ook meer geld halen uit sponsoring

‘Nederland: het sportiefste land ter wereld’ is de slogan waarmee NOC*NSF zijn sportagenda voor de komende tien jaar heeft geoormerkt. Met die ambitie wil de sportkoepel samen met andere partijen in de sportsector de Nederlander stimuleren tot meer sporten en bewegen. Deze ambitie moet ook bijdragen aan het vergroten van de sponsorbijdrage de komende jaren. NOC*NSF-directeur Marc van den Tweel: “Ik denk dat het verdienvermogen van TeamNL omhoog kan.”

Branchevereniging moet esports in Nederland als geheel naar hoger niveau tillen

Eind oktober 2021 zag de eerste branchevereniging voor esports in Nederland het levenslicht. De organisatie is het aanspreekpunt voor onder meer NOC*NSF. Maar de branchevereniging geeft ook vorm aan de doelstelling om Nederland tot de top tien van esportslanden te laten behoren en om gaming breed geaccepteerd te krijgen. Voorzitter Willem Noordzij geeft tekst en uitleg over de ambities en doelen.

Hoe de schaatsbubbel in Thialf tot stand kwam

Geen wedstrijden in Japan, Calgary of Hamar, maar vijf weken schaatsen in het Thialf-stadion in Heerenveen. Een compleet schaatsseizoen werd afgelopen winter samengebald in een bubbel van vijf weken. Mede dankzij House of Sports en de KNSB werd voor de internationale schaatstop het pre-olympisch seizoen 2020/‘21 gered én kon de schaatsbond haar sponsors en fans nog bedienen.

Tien tips voor clubs en sportorganisaties in tijden van corona

De coronacrisis trekt een zware wissel op de sportwereld. Er is leed, sportief en commercieel. Maar dat is geen reden om de hoop te laten varen en niet vooruit te kijken, vindt Frank van den Wall Bake. In de nieuwste editie van het vakblad Sport & Strategie geeft de ervaren sportmarketeer tien tips om het lot in eigen hand te nemen en sterk te staan voor de tijd ná corona. Op SPORTNEXT delen we een aantal van zijn tips.

FC Groningen wil naar top-5 door meer uit achterland te halen

Bij FC Groningen waait sinds anderhalf jaar een frisse wind. Met Wouter Gudde kwam er na ruim twee decennia een nieuwe algemeen directeur en deze zomer werd Arjen Robben verleid tot een terugkeer bij de ‘Trots van het Noorden’. De komst van de 96-voudig international heeft de club op commercieel vlak al veel opgeleverd. Het moet de opmaat zijn naar een periode waarin de sponsorgelden weer omhooggaan, meer mensen worden gebonden aan de club en een plek in de top-5 van de Eredivisie wordt afgedwongen.

'Dutch Grand Prix wordt blauwdruk van nieuw businessmodel in F1'

De Dutch Grand Prix in 2020 wordt het grootste sportevenement dat ooit in Nederland is georganiseerd. Het gehele raceweekend zal naar verwachting ruim 300 duizend toeschouwers trekken, die van de vroege ochtend tot de late avond op festivalachtige wijze vermaakt gaan worden. Met de race in Zandvoort hopen organisatoren Imre van Leeuwen en Norbert Chevalier een nieuwe standaard neer te zetten in de Formule 1.