Remco Tervoort

Van mei 2016 tot medio 2022 Communitymanager bij Arko Sports Media van SPORTNEXT. Verder ook betrokken geweest bij onder andere Livescope en voorheen NU.nl. Inmiddels werkzaam als PR- en communicatieadviseur bij Koolhoven & Partners.

Volg Remco via:

LinkedIn
Twitter

Door Remco Tervoort

'Innovaties zorgen voor meer dynamiek in sportbeleving'

Innovatie neemt een steeds belangrijkere positie in de sport in. Zo wil Japan tijdens de Olympische Zomerspelen in Tokio de wereld de toekomst presenteren door onder meer door robots in te zetten en voor bepaalde sporten gebruik te maken van LED-vloeren. In Nederland gebeurt eveneens veel op het gebied van innovatie. Marc Veldkamp haalt met zijn bedrijf Court Performance buitenlandse innovaties naar Nederland om de sportbeleving te verhogen én mensen meer te laten bewegen.

Zo wist Sanquin 5.000 nieuwe bloeddonoren te werven via League of Legends

Hoe kunnen we onze merkbekendheid vergroten onder 18-35 jarigen, voornamelijk mannen, met als doel uiteindelijk de binding van deze doelgroep als bloeddonor? Dit was de vraag waarmee Sanquin een aantal jaar geleden aanklopte bij 2Basics. Het Haarlemse sportmarketingbureau bracht een unieke samenwerking tot stand tussen Sanquin en Riot Games, de uitgever van het populaire League of Legends spel. Door middel van #myfirstblood wist Sanquin maar liefst 5.000 nieuwe bloeddonoren te werven. Patrick Daams, creative producer bij 2Basics en leider van een thematafel bij het SPORTNEXT Event op 2 april, vat de campagne samen in onderstaande video.

'Partnership PSV met Brainport is de toekomst van sponsoring'

PSV had op 25 maart een wereldprimeur: de club gaat verder zonder traditionele hoofdsponsor. De Eindhovenaren kiezen voor een zogenaamd premium partnership, dat de de komende jaren wordt ingevuld door een consortium van minimaal vijf grote Brabantse bedrijven: ASML, Philips, High Tech Campus Eindhoven, VDL Groep en Jumbo Supermarkten. Zij verbinden zich onder de naam Metropoolregio Brainport Eindhoven als premium partner aan PSV. We kijken met Koen van Haastert (sponsormanager PSV) en Michel van Grunsven (Triple Double) terug én blikken vooruit op het innovatieve partnership.

Zo wil Ajax de Verenigde Staten veroveren

Om structureel mee te kunnen doen met de Europese (sub)top, zoekt Ajax sinds een aantal jaar zijn heil buiten de eigen landsgrenzen. Na samenwerkingen in Zuid-Afrika, Australië, China en Japan volgde eind 2018 de stap naar de Verenigde Staten. De Amsterdammers openden een kantoor in New York en namen in de winterstop deel aan de Florida Cup. Het zijn de eerste tekenen van een groots plan om Amerika te veroveren. "We willen iets duurzaams achterlaten in landen waar we actief zijn."

KNZB speelt met eigen trainingsplatform in op flexibilisering in de sport

In een tijd van toenemend individualisme in de sport probeert de KNZB met een eigen trainingsplatform de ongebonden zwemmer aan zich te binden. Via Mijnzwemcoach.nl wil de zwembond haar eigen markt verbreden. In de toekomst ziet Ben Mansvelder, manager marketing, communicatie & partnerships bij de KNZB, ook commerciële kansen voor de bond.

Hoe PSV data inzet binnen de marketingstrategie

Het gebruik van data op de marketingafdeling van PSV is uitgegroeid tot een van de strategische pijlers binnen de organisatie. De club analyseert in samenwerking met SportsCloud data uit diverse bronnen tot bruikbare informatie, die het toepast in effectieve marketing-uitingen. Zo kan PSV inmiddels elke bezoeker van de clubsite die hiervoor toestemming geeft op basis van surfgedrag specifieke en relevante aanbevelingen doen voor de webshop. Joeri Verbossen vertelde tijdens het SPORTNEXT Event 'data en technologie in de sportmarketing' op 2 april alles over de data-driven marketing van PSV.

De uitdagingen en kansen voor de Formule 1

De Formule 1 gaat op 17 maart in Melbourne officieel het derde jaar in met het Liberty Media als eigenaar. De sport en het Amerikaanse bedrijf staan ondanks veel doorgevoerde veranderingen voor een hoop uitdagingen. Van aflopende contracten met circuits tot teruglopende inkomsten, en van dalende kijkcijfers tot voorspelbaarheid op de baan. Tegelijkertijd zijn er ook voldoende kansen voor de toekomst. We maken voorafgaand aan een nieuw Formule 1-seizoen de balans op met Patrick ter Haar, sportmarketeer bij Triple Double.

Zo wil Veronica uitgroeien tot dé sportzender van Nederland

Veronica ontpopt zich steeds meer tot dé sportzender van Nederland. De omroep heeft al de rechten voor de Champions League, Oranjevrouwen, GLORY en UFC, en daar blijft het niet bij als het aan zendermanager Bastiaan van Dalen ligt. In een interview met SPORTNEXT gaat hij dieper in op zijn plannen met Veronica, de toekomst van lineaire tv en de ontwikkeling van nieuwe online platformen.

Technologie is de toekomst van het voetbal

Technologie is de toekomst van topsport. Dat is de stellige overtuiging van Joey van Mierlo. Hij brengt met Sports Innovation Partner en Elite Skills Arena Benelux verschillende, voornamelijk buitenlandse, innovaties naar de voetbalwereld, zowel in Nederland als daarbuiten.

Digitalisering bij sportbonden: Sportvisserij Nederland zet in op segmentering

NOC*NSF startte begin 2015 met een groot project: de transitie in de sport, mede ingegeven door de kansen die de digitalisering biedt. Nu, bijna vier jaar later, hebben veel sportbonden zichzelf opnieuw uitgevonden. SPORTNEXT gaat in 2019 elke maand langs bij een sportbond om de balans op te maken. In aflevering 1 zijn we te gast bij Sportvisserij Nederland.

Pieter Zwart: 'Bewijzen bij VI dagelijks dat je met onlinejournalistiek geld kunt verdienen'

Voetbal International verkeert al tijden in zwaar weer. Het weekblad heeft een vergrijzend lezerspubliek, draaide jarenlang forse verliezen en moest noodgedwongen reorganiseren. Maar onder leiding van Pieter Zwart (26) vindt VI langzaamaan weer de weg naar boven. Met het online platform VI Pro weet het mediamerk een nieuwe, jongere doelgroep aan te spreken met online betaalde journalistiek.

Fitness: kameleon van de Nederlandse sport

Fitness is in circa drie decennia uitgegroeid tot de meest beoefende sport van Nederland én de grootste werkgever in de sport. De omzet van fitnesscentra stijgt al jaren en bedroeg in 2017 maar liefst 728 miljoen euro. En met de toegenomen behoefte aan een gezonde levensstijl lijkt het eind van de groei voor de fitnesssector nog niet in zicht.

KNLTB serveert nieuw plan om tennisbeleving en zichtbaarheid toptennis te verhogen

Tennis is een van de meest beoefende sporten in Nederland, maar de afgelopen jaren levert de sport aan populariteit in. Om tennisleden en -fans dichter bij de sport te betrekken lanceert de KNLTB een nieuwe strategie gericht op toptennis. Met de campagne ‘Beleef het beste’ zet de tennisbond in op meer fanbeleving, meer publiek en meer aandacht voor tennis. Pascal Kamp, manager marketing bij de KNLTB, licht de plannen toe.

'WK volleybal 2022 moet feest voor gehele Nederlandse sportwereld worden'

Nederland organiseert in 2022 voor het eerst een wereldkampioenschap volleybal. Samen met Polen, waar onder meer een aantal wedstrijden in de groepsfase plaatsvindt, is ons land gastheer van het toernooi. De Nevobo wil de gehele Nederlandse sportwereld bij het WK betrekken. "We gaan het evenement opnieuw neerzetten als een festival."

'Weinig extra geld naar sport in Nederland als gokmarkt opengaat'

Al jaren wordt er in Nederland gesproken over legalisering van de online gokmarkt en de mogelijke kansen die dit biedt voor de sport. Op 5 februari stemt de Eerste Kamer over de verandering van de Wet op de kansspelen (Wok). Als de Senaat daarmee instemt, kunnen binnen- en buitenlandse online kansspelaanbieders bij de Kansspelautoriteit een vergunning aanvragen. Niels Onkenhout, CEO van de Nederlandse Loterij en TOTO, juicht regulering toe, maar waarschuwt dat er weinig extra geld naar de sportwereld zal vloeien.