René Foolen

René Foolen is sinds 2015 docent sportmedia bij SPECO (Fontys Economische Hogeschool Tilburg). Voorheen werkte hij o.a. als medewerker corporate communicatie bij de KNVB en als coördinator marketing & communicatie bij PSV.

Volg René via:

LinkedIn
Twitter

Pieter Marechal

Pieter Marechal is sinds 2013 docent media bij SPECO (Fontys Economische Hogeschool Tilburg). Voorheen was hij woordvoerder en Communicatie Manager bij Club Brugge en nationaal voorzitter en woordvoerder van JONGCD&V. Hij is tevens gemeenteraadslid in Brugge.

Volg Pieter via:

LinkedIn
Twitter

Door René Foolen & Pieter Marechal

Super Bowl LVIII: Het perfecte filmscenario

Komend weekend komen we te weten of Patrick Mahomes een derde ring kan winnen. Zijn Kansas City Chiefs mogen in de nacht van zondag op maandag aantreden in de Super Bowl tegen de San Francisco 49’ers. Het is voor de NFL een gedroomde finale tussen een potentiële nieuwe GOAT en het sprookjesverhaal van een Mister Irrelevant. Maar de ogen van miljoenen nieuwe kijkers zullen vooral gericht zijn op Taylor Swift. Kortom, genoeg verhalen te vertellen voor de sportcompetitie die storytelling tot handelsmerk heeft verheven. In dit artikel bespreken we de belangrijkste zaken op marketing- en mediagebied van deze 58e editie van het grootste eendaagse sportevenement ter wereld.

The Taylor Swift-effect als kans en risico voor de NFL

Who’s more succesfull? Dat is de discussie die in de Verenigde Staten door voornamelijk mannelijke NFL-fans en vrouwelijke Taylor Swift-fans op grappige Instagram-reels wordt uitgevochten. Swifties beargumenteren dat het van liefdadigheid van hun idool getuigt om een zogenaamd onbekende NFL-speler in haar spotlight toe te laten. Fans daarentegen van ’s lands populairste sport kunnen het niet geloven dat Travis Kelce, een van de bekendste spelers van de league, zo weinig erkenning krijgt. De waarheid op de vraag wie bekender is doet er uiteraard niet toe. Zowel Swift als Kelce - en daarmee de NFL - scoren deze dagen aandacht op een manier waarop zelfs de indrukwekkendste touchdown dat nooit zou kunnen.

Super Bowl LVII: De start van een nieuw NFL-tijdperk

In de nacht van zondag op maandag barst in het State Farm Stadium in Glendale (Arizona) voor 70.000 bezoekers het Super Bowl-spektakel los. De strijd om de Vince Lombardi Trophy gaat dit jaar tussen Kansas City Chiefs en Philadelphia Eagles. In dit artikel bespreken we de belangrijkste zaken op marketing- en mediagebied van deze 57e editie van het grootste eendaagse sportevenement ter wereld.