Waar de Oranjevrouwen in 2017 Europees kampioen werden en op het WK in Frankrijk opnieuw hoge ogen gooien, heeft vrouwenvoetbal in België nog niet de massa bereikt. De Red Flames wisten zich pas eenmaal (EK 2017) te kwalificeren voor een groot eindtoernooi. Daar moet verandering in komen, vindt de Koninklijke Belgische Voetbalbond. Manu Leroy, manager marketing & communicatie bij de Belgische voetbalbond, licht in Sport & Strategie editie Vlaanderen de plannen van de bond toe.
Manu Leroy (39) is sinds begin dit jaar de nieuwe directeur marketing & communicatie bij de KBVB. Een van zijn aandachtsgebieden voor de komende jaren is vrouwenvoetbal. In een uitgebreid interview met journalist Marko Heijl voor het vakblad Sport & Strategie editie Vlaanderen gaat Leroy dieper in op zijn plannen voor de sport die 'wat meer vrouw' kan gebruiken.
"Sport is een zeer krachtige tool om vrouwen te emanciperen. Er bestaan verschillende studies van de UEFA en de FIFA die dat aantonen", aldus Leroy. "Je ziet ook in alle strategische rapporten van UEFA en FIFA dat vrouwenvoetbal op één staat qua doelstellingen voor de komende vijf jaar. Ik heb twee dochters, uit morele verplichting ben ik feminist. Ik zou het fantastisch vinden als ik mijn dochters kon inschrijven in een voetbalclub. Jammer dat er momenteel nog geen exclusieve meisjescompetitie in het voetbal bestaat."
"In het voetbal hebben we nu 40.000 meisjes. Maar op de 500.000 à 600.000 is dat nog altijd geen tien procent. In het hockey is het ondertussen fiftyfifty tussen jongens en meisjes. Ik denk dat dat een van de grote doelstellingen van de volgende jaren moet zijn: het vrouwenvoetbal écht op de kaart zetten. Maar dan vanaf de basis tot de top, niet enkel over de Flames spreken. Die hebben een basis nodig, er valt dus echt wel wat te zeggen voor een exclusieve meisjescompetitie. Als we aan de basis meer instroom willen, gaan we op dat vraagstuk een antwoord moeten bieden. Onze piramide is momenteel omgekeerd: we hebben meer meisjes +18 dan -18. Dat zou natuurlijk omgekeerd moeten zijn, meer meisjes aan de basis."
'Als je het plan voor vrouwenvoetbal wilt doen slagen, heb je geld nodig'
De UEFA zet sinds kort, onder meer samen met partner VISA, volop in op het vrouwenvoetbal. En in landen als Engeland en Frankrijk hebben grote bedrijven zich gecommitteerd aan de sport. Leroy hoopt dat België een voorbeeld neemt aan andere Europese landen. “In Spanje is er recent nog de vrouwenwedstrijd Atletico Madrid tegen FC Barcelona geweest in een uitverkocht Wanda stadion, voor 60.000 man. In Italië was er Juventus tegen Fiorentina voor 39.000 man. Als je nu de verantwoordelijken van de UEFA en de FIFA voor vrouwenvoetbal ziet die aanwezig zijn op congressen: vroeger waren dat allemaal mannen, tegenwoordig zijn dat vrouwen. En dan is er natuurlijk het WK in Frankrijk."
"Het is zo jammer dat we daar niet zijn, dat had een enorme boost kunnen geven. Maar dat moet ook een startpunt zijn om te zeggen: oké, we gaan in de komende jaren geen enkel groot toernooi meer missen."
De KBVB zelf heeft sinds januari een manager vrouwenvoetbal, Katrien Jans. De volgende stap is dat de partners van de bond investeren. "Eigenlijk is het simpel, als je het plan voor vrouwenvoetbal wilt doen slagen, heb je geld nodig", stelt Leroy. "Je moet investeren om iets in beweging te zetten. Daarvoor moeten we dus gesprekken hebben met de partners. In het verleden werd vrouwenvoetbal erbij gegeven als een soort add-on. Je werd sponsor van de bond, gebruikte de Rode Duivels en kreeg de Red Flames erbij. Voortaan is het heel duidelijk: we verkopen de Rode Duivels en de Red Flames apart, met aparte sponsorcontracten. En dat geld kunnen we dan investeren in het vrouwenvoetbal."
Dit is een aangepaste versie van een groter interview met Manu Leroy in het vakblad Sport & Strategie editie Vlaanderen (nr 2-2019).
Headerfoto: Wikimedia (cc 3.0) StampMedia