Campagnes van Pepsi en Coca-Cola staan lijnrecht tegenover elkaar

In de strijd der giganten is er natuurlijk adidas versus Nike maar ook Pepsi versus Coca-Cola. De frisdrankmerken hebben de nieuwe campagne voor het WK gelanceerd, al zal Pepsi nooit toegeven dat #FutbolNow iets met het WK te maken heeft. Tijd om de twee commercials eens naast elkaar te leggen.

One World - One Game
De swingende campagne van Coca-Cola, officieel sponsor van de FIFA, is naar eigen zeggen de grootste uit de historie van het bedrijf en verbindt mensen van over de hele wereld door middel van de universele kracht van voetbal. De beelden voor de activatie 'Where Will Hapiness Strike Next' komen onder andere van de wereldwijde Trophy Tour en vormen de basis voor een serie aan korte video's op YouTube. Mocht er tijdens het WK onrust ontstaan dan heeft Coca-Cola aparte reclames klaarliggen. "Door middel van de WK-campagne wil Coca-Cola de liefde voor voetbal vieren en aantonen hoe het spelletje een kracht kan zijn om mensen met elkaar te verbinden. Mocht er onrust ontstaan dan liggen nieuwe marketinguitingen klaar om beter in te spelen om sfeer in het gastland" aldus Joseph Tripodi, chief marketing en commercial officer bij Coca-Cola.

Lees meer over Coca-Cola: bewegen brengt geluk

Now Is What You Make It
De campagne van Pepsi(Co) probeert op geheel eigen wijze mee te liften op de wereldwijde voetbalgekte. Niemand minder Messi, onze eigen Robin van Persie, David Luiz, Sergio Ramos, Sergio Aguero en Jack Wilshere spelen mee in de #FutbolNow-campagne. De campagne wordt muziekaal begeleid door de IJslandse rapper Stony en speelt zich opvallend genoeg af in de straten van Rio. De video is interactief, mits je een bezoek brengt aan het #FutbolNow-platform waar ook alle social media-content samenkomt. De kijker kan op bepaalde punten ingrijpen en de hoofdrolspelers sturen. De activaties vinden plaats onder "The Art of Football" en combineren voetbal met street art en fotografie. "Ons contentplan is erop gericht om de spirit van creatieve voetballers te vieren samen met muziek" aldus Kristin Patrick, global chief marketing officer beverages bij PepsiCo.

Lijnrecht tegenover elkaar
Beide merken hopen mee te liften op het enthousiasme van het WK na tegenvallende bedrijfsresultaten eind vorig jaar. Coca-Cola kiest met "One World, One Game" duidelijk voor de universele kracht van voetbal. De campagne heeft een tijdloos karakter waar geen echte sterren maar juist doorsnee voetballiefhebbers in te zien zijn. Pepsi kiest met "Now Is What You Make It" duidelijk voor het hier en nu. De handen zijn op de rug gebonden, enkel de associatie met voetbal en Rio blijft zonder juridische gevolgen. Om toch maximaal mee te liften op toekomstige successen is een groot arsenaal aan voetbalsterren ingezet. Ben benieuwd of Pepsi op 'Nike'-achtige wijze kan een ambush kan maken richting het WK. Voorlopig heeft Coca-Cola een voorsprong.