Coca Cola als sponsor wereldwijd het meest actief in voetbal

Coca Cola is met 20% wereldwijd het meest actief in voetbal, adidas volgt met 17% op nummer twee en Nike met 15% op nummer drie. De kans dat sportartikelen actief zijn als sponsor in het voetbal is 11.8 keer groter dan het gemiddelde van alle sponsors. Daarmee is de branche lijstaanvoerder voor alcoholische dranken (6.1 keer) en telecommunicatie (5.8 keer) zo blijkt uit onderzoek door het Amerikaanse onderzoeksbureau gespecialiseerd in sponsoring IEG. Verenigde Staten kent een andere verdeling.

Lees meer: Amateurfotograaf krijgt van Coca Cola een bijzondere opdracht

Branche
Het onderzoek door IEG toont de verschillen tussen wereldwijde sponsors en in de Verenigde Staten. Wereldwijd is de kans op sportartikelen het grootst, in de Verenigde Staten zijn dat de alcoholische dranken. Wereldwijd is de kans op consumenten elektronica een stuk kleiner, in de Verenigde Staten is het autobranche. 

Wereldwijd


Verenigde Staten

Merken
Het Duitse sportmerk adidas is zowel wereldwijd als in de Verenigde Staten goed vertegenwoordigd. In de Verenigde Staten is adidas koploper met 35%, wereldwijd met 17% de tweede plaats achter Coca Cola met 20%. Pepsi komt zowel wereldwijd als in de Verenigde Staten op de derde plaats.

Wereldwijd

Verenigde Staten

Bron: IEG
Afbeeldingen (CC): Twitter Trophy Tour - IEG