De digitale transformatie is in volle gang. Ook in de sportwereld gaat het razendsnel. Technologie jaagt nieuwe merk-proposities aan, verandert verdienmodellen en zorgt voor nog intensievere fanbeleving. In deze update een opsomming van vijf trends op het snijvlak van sport en technologie.
Een sportmerk maakt allang niet meer alleen schoenen en kleding. Het toevoegen van extra digitale services is een must. Nike was – veruit – als eerste actief met een eigen coaching app (Nike+), maar lijkt dat spoor inmiddels bijster. Uitdager Under Armour heeft door stevige overnames een zeer dominante positie opgebouwd met: UA Record, MapMyFitness, Endomondo en MyFitnessPal (totaal: 160 miljoen gebruikers). “We are beating Nike in connected fitness’ klinkt het zelfverzekerd. Ook wordt door Under Armour intensief gewerkt aan nieuwe verbonden hardware; zoals koptelefoons, slimme schoenen en het platform Healthbox.
Adidas kocht onlangs Runtastic en Asics lijfde het veelgebruikte Runkeeper in. De grote vraag is wanneer Nike fiets- en runningplatform Strava koopt.
Dat het verder gaat dan running en fitness zien we op het platform miCoach van Adidas. In combinatie met de Smartball is het bijvoorbeeld mogelijk je traptechniek te analyseren en verbeteren.
In lijn met deze ontwikkeling zien we de versmelting van kleding en technologie. Sensoren die worden toegepast in de materialen van kleding (wearable technology). Een aantal interessante voorbeelden hiervan zijn;
De opmars van eSports is niet meer te stuiten. Zo hadden we recent het drukbezochte EK ‘League of Legends’ in Ahoy! Het spel (of sport) dat door meer dan 67 miljoen mensen wereldwijd wordt gespeeld. PWC becijferde recent dat er bijna een half miljard euro in deze wereld omgaat dit jaar.
Ook media experimenteren, zo zendt Fox Sports eSports events live uit en heeft Yahoo een eigen eSports channel (met nabeschouwingen!). Het WK Interactive FIFA werd onder grote belangstelling gespeeld in New York. Voetbalclub West Ham United contracteerde FIFA speler Sean "Dragonn" Allen. En Schalke 04 kocht het eSports team ‘Elements’.
Een aparte categorie wordt gevormd door de Fantasy Games; waarin je je team samenstelt en de perfecte opstelling maakt, gebaseerd op echte spelers en echte wedstrijden. In de VS en Canada alleen al gespeeld door meer dan 56 miljoen mensen. Met name de dagelijkse variant is aan een stevige opmars bezig. Kortom: ‘Stel je ideale EK-elftal voor vandaag samen en verdien direct geld’.
Nog een tandje verder: Binnenkort zien we de eerste Robot Formule 1 wedstrijd. Titanenstrijd der bestuurderloze bolides.
Omgekeerd werkt het ook; technologieën en concepten uit de gaming-industrie zien we slim toegepast in reguliere sporten.
TableTennisTrainer3000 from T-T-T on Vimeo.
Grote verschuivingen zien we ook in de wereld van de media. Social platforms als de mainstream broadcasters van vandaag. Vaak gebruikt om nieuwe doelgroepen (lees: zij die niet naar lineaire tv kijken) te bereiken.
Benieuwd of we nog vernieuwende ontwikkelingen in en rond Rio zullen zien. De Olympische Spelen die de boeken in zullen gaan als de Content Games. Of worden het de Big Data Games?