Terwijl streaming services als Netflix en Spotify op entertainment- en muziekgebied de keuze voor de consument steeds makkelijker maken en inspelen op de digitale revolutie, daar is in de sportwereld nog veel bij het oude. Voor live sportwedstrijden en – evenementen zijn we vaak (noodgedwongen) afhankelijk van de keuzes van de uitzendgemachtigden. Het is nog niet mogelijk om waar en wanneer je wilt het duel naar jouw keuze te kijken. Maar daar komt snel verandering in. In Duitsland is onlangs DAZN geïntroduceerd, oftewel de Netflix voor sport.
Al jaren kopen zenders en tv-maatschappijen de uitzendrechten voor sporten. Van de Champions League tot de Olympische Spelen en van Wimbledon tot de Tour de France. Je bent als consument afhankelijk van de keuzes van anderen. Tot nu.
Perform Group, een wereldwijd opererend mediabedrijf, introduceerde vorige week DAZN. Dat is in essentie waar we al zo lang op zitten te wachten: de Netflix voor sport. Voor €9,99 per maand kunnen inwoners van Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland elke voetbalwedstrijd uit de vijf beste Europese competities en andere sportwedstrijden live bekijken. En het belangrijkste is dat de liefhebber zélf kan kiezen wat hij of zij wil zien.
"Wij maken niet de keuze wat we uitzenden. Als abonnee heb je de vrijheid om je eigen sportagenda te maken. Wij doen iets totaal vernieuwends", zegt Simon Denyer, Chief Executive van Perform Group over het initiatief.
Ontevreden sportliefhebbers
Er zijn steeds meer ontevreden sportliefhebbers die verschillende abonnementen moeten afsluiten om hun favoriete sporten of team(s) te volgen. Mede door het geld dat zij betalen behouden de grote tv-maatschappijen hun macht.
Een aantal jaar geleden was dit probleem er ook in de muziek- en entertainmentindustrie. Het succes van Netflix, Spotify en andere streaming services die content voor een lage prijs aanbieden en geen restricties kennen in uitzendschema’s toont aan dat er een grote markt is voor dit soort aanbieders.
DAZN doet nu in principe wat Netflix en Spotify jaren geleden deden. Alleen is het in de sportwereld moeilijker om die doorbraak te forceren omdat er altijd veel langlopende contracten worden afgesloten. Perform begon anderhalf jaar geleden met het bieden op uitzendrechten voor verschillende competities. Het verkreeg de rechten voor onder meer de Premier League, de Primera Division, de NBA en de NFL. Daarnaast zijn ook de Serie A en de Ligue 1 live te zien, alsmede de samenvattingen van de Bundesliga en de Tweede Bundesliga.
DAZN is voorlopig alleen nog beschikbaar in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, maar Perform heeft plannen om de service uit te rollen naar andere landen. Zo lanceert het de dienst eind deze maand in Japan, waar het een tienjarig contract ter waarde van 2 miljard dollar aanging met de J-League: de voetbalcompetitie in Japan. Alle wedstrijden uit de drie hoogste divisies worden via DAZN beschikbaar.
Dein Sport. Deine Plattform. #DAZN pic.twitter.com/GIy1zHvaIR
— DAZN DE (@DAZN_DE) 11 augustus 2016
Kansen voor adverteerders
De nieuwe streaming dienst voor de sport is niet alleen enorm interessant voor sportliefhebbers, ook voor adverteerders ontstaan er nieuwe mogelijkheden. Als miljoenen mensen live via een internetverbinding naar een belangrijke voetbalwedstrijd kijken, dan kun je als bedrijf bijvoorbeeld een interactieve advertentie tonen tijdens de rust. Denk bijvoorbeeld aan een reclame van Albert Heijn tijdens een goed bekeken Eredivisiewedstrijd op zaterdagavond. Wat als je met één druk op de knop een sixpack bier of een pizza kunt bestellen. Dat is zowel handig voor de consument als voor bedrijven.
DAZN lijkt echt een game changer te worden. Zowel voor sportliefhebbers als voor brands, die op zoek zijn naar nieuwe manieren om geld te verdienen rondom wedstrijden. De advertentie-inkomsten uit reclames op televisie lopen terug en online blijkt het tot nu toe lastig om een goed verdienmodel te creëren.
Het is alleen nog wachten totdat de dienst ook naar Nederland komt.
Bronnen: svgeurope.org en digitalsport.co
Foto header: Twitter@TalkSportTV