De plannen van Perform Group Nederland, eigenaar van Voetbalzone.nl (Deel 1)

Een jaar geleden kocht Perform Group de Nederlandse voetbalsite Voetbalzone.nl voor 2 miljoen euro. Afhankelijk van andere factoren als winst en rente kan het bedrag voor het drukbezochte voetbalplatform de komende jaren zelfs oplopen tot maximaal 10,5 miljoen euro. "Nederland is één van de leidende mediamarkten van Europa. Het bedrijf wil groeien door meerdere bedrijfsovernames van lokale kampioenen" zo werd gesproken. De digitale sportuitgever is sinds juni vorig jaar officieel gevestigd in Amsterdam, werkt nauw samen met verschillende lokale sportbonden en clubs en onderhoudt grote sportwebsites zoals Goal.com. Wat zijn de plannen van Perform in Nederland? Hoog tijd voor een interview met Bart Hillen, sales director bij Perform Netherlands.

Digitale sportuitgever
Ondanks de overname van Voetbalzone is het Britse Perform Group voor de gemiddelde voetbalfan geen bekende. Het in 2007 opgerichte bedrijf verdient geld met het commercialiseren van sportcontent over digitale platformen. Voornamelijk beeld en daarnaast redactie van verschillende websites."Van rechten en data tot video en geschreven content, eigenlijk in alles wat met digitale media en sportcontent te maken heeft is Perform wereldwijd actief" aldus Bart Hillen. De sportrechten varieren van voetbalcompetities tot badminton en worden ingekocht om deze vervolgens wereldwijd aan te bieden. In London staat een groot productiehuis waar gewerkt wordt aan de productie van sportcontent. Wereldwijd worden de beelden vaak samen met data bij grote wedkantoren zoals Bwin aangeboden om de kansen van de wedstrijd te voorspellen. Waag een gok en bekijk de wedstrijd. "In Nederland is dat nog niet mogelijk omdat er wettelijk restricties gelden. De verwachting is nu dat de online kansspelmarkt in 2015 opengaat en dan hebben we de Internationale ervaring en contacten al klaar liggen."

Sportdata
Data vormt een belangrijke levensader voor Perform. De diensten worden Internationaal geleverd aan wedkantoren maar ook aan publishers, broadcasters, clubs en andere media-partijen. Met drie grote overnames werd de afgelopen jaren snel terreinwinst geboekt. In 2009 nam Perform een meerderheidsbelang van 51 procent in het Nederlandse Global Sports Media (GSM) en twee jaar later volgde de overige 49 procent. GSM is eigenaar van het voetbalplatform Soccerway.com waar alle (real-time) resultaten van het internationale voetbal te vinden zijn. Maandelijks komen er 3.5 miljoen uniek bezoekers op de site. In 2012 werd het Zwitserse sportdatabedrijf Runningball overgenomen en een jaar later volgde Opta voor 56 miljoen euro. Naast Infostrada Sports is Opta marktleider in sportdata en wordt daarom de komende jaren leidend in de communicatie. Bij Endemol in Amsterdam zit een speciaal team van Opta voor de uitzendingen van Fox Sports: "In de consumptie van sportcontent, zowel in beeld als tekst, wordt data steeds belangrijker. Voor, tijdens en na de wedstrijd is er steeds meer vraag naar relevante feiten. De consument heeft behoefte aan context. In aanloop naar het WK lanceren we speciale producten rondom live data op onze platformen rechtstreeks aan de consument."

Video
Wie regelmatig een bezoek brengt aan AD Sportwereld of Voetbal International is waarschijnlijk bekend met de ePlayer. Dit sport video-on-demand platform herbergt een catalogus aan samenvattingen, interviews, persconferenties en hoogtepunten van nationale en internationale sportcompetities. Het platform is volgens Hillen in 2008 ontwikkeld om de vraag uit de markt beter te bedienen: "De speler staat wereldwijd op 1800 sportwebsites en de samenwerking is op basis van een revenue share. Wij creëren een groter bereik en de platformen hebben gratis sportcontent. Een deel van de advertentieomzet komt uit pre-rolls." In totaal werken er 40 mensen full-time aan de ePlayer, vijf werken voor de Nederlandse markt. "Perform heeft ook een eigen sport nieuws service, Omnisport. Naast video hebben publishers en broadcasters via deze service ook toegang tot editorial, data en beeld content.

Nederland
Wat maakt een relatief klein land als Nederland met beperkte budgetten interessant? "Nederland heeft een ontwikkeld medialandschap. De vraag naar sportcontent is groot, men is de hele dag op zoek naar het laatste nieuws in tekst maar ook in beeld en geluid. Daarnaast is de infrastructuur ver ontwikkeld. Dat maakt de mogelijkheden om verschillende soorten content aan te bieden een stuk groter." 

Lees hier deel twee van het interview over de inzet van Facebook en de toekomstplannen