Discovery trekt 2 miljard dollar uit voor internationale rechten PGA Tour

Discovery en de PGA Tour gaan een meerjarige strategische samenwerking aan. Het moederbedrijf van onder meer Eurosport investeert de komende jaren maar liefst $2 miljard. Beide parten creëren hiermee een nieuw mondiaal Home of Golf. De samenwerking streeft ernaar de sport wereldwijd te steunen, de wereldfanbase van golf te vergroten én de sport over de hele wereld te laten groeien. Een nog te ontwikkelen OTT-platform speelt een belangrijke rol in de plannen. 

Discovery en PGA Tour gaan een 12 jaar durende relatie aan, die begint in 2019 en doorloopt tot in 2030 en omvat de wereldwijd geldende multi-platform live uitzendrechten buiten de Verenigde Staten, voor alle PGA Tour mediabezittingen en deze zijn goed voor circa 2000 uur aan content per jaar.

Naast lineaire liverechten in 220 markten gaan Discovery en PGA Tour samen een specifieke OTT videostreaming-service onder het PGA Tour-merk uitbrengen, waarbij Discovery’s direct-to-consumer ervaring voor de Eurosport Player wordt benut. Discovery verwacht gedurende de looptijd van de samenwerking ruim 2 miljard dollar te gaan investeren, onder meer in de licentiëring van de internationale media-uitzendrechten van de PGA Tour en in de opbouw van een wereldwijd OTT-platform dat beschikbaar zal zijn buiten de Verenigde Staten, met een geleidelijke verhoging van de jaarlijkse investering gedurende de looptijd.

Home of Golf

David Zaslav, president en CEO van Discovery: “Vandaag is een fantastische dag voor golffans over de hele wereld, nu Discovery met trots laat weten dat we een samenwerking aangaan met de PGA Tour om iets te creëren wat nog nooit eerder is gedaan. De langlopende samenwerking tussen de PGA Tour en Discovery gaat een nieuw mondiaal Home of Golf opleveren, waarbij ruim 2000 uur aan de meest glorieuze momenten, verhalen en atleten van deze prestigieuze sport via alle wereldwijde distributiekanalen worden uitgezonden."

Jay Monahan, commissaris van PGA Tour: “Dit is een spannende nieuwe stap voor de PGA Tour, een stap die een schitterende kans biedt om ons wereldwijde mediabedrijf uit te breiden, onze internationale omroeppartners beter te bedienen en onze wereldwijde fanbase te laten groeien met een zeer ervaren strategische mondiale partner. Deze samenwerking is precies in lijn met de opening van de PGA Tour-kantoren in Londen, Tokio en Beijing in de afgelopen jaren en is een ondersteuning van onze lange-termijndoelstelling: golf als sport te laten groeien. Daarnaast is de samenwerking van meerwaarde voor onze sponsoren, omdat we hierdoor in staat zijn een nieuwe en gevarieerde doelgroep te bereiken.”

Investeren in sportrechten

Discovery heeft de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in sportrechten. In 2015 betaalde het €1,3 miljard voor de Europese rechten van de Olympische Spelen. Het laatste jaar verkreeg Eurosport eveneens de exclusieve rechten voor diverse wielerkoersen, zoals de Giro d'Italia.

ZIE OOK: Eurosport zoekt nieuwe wegen in verslaggeving; tevredenheid over kijkcijfers Giro


Headerfoto: Shutterstock.com