De kersverse directeur van het NOC*NSF, Gerard Dielessen, presenteerde gisteren een nieuw platform voor sport 2.0: sport28. Voor een zaal vol met sportmarketeers op een congres over sport & crossmedia, was dit een mooie lancering van dit nieuwe sportplatform. Tijdens het sportmarketingcongres ging de Nederlandse sportindustrie in op de mogelijkheden van sport & nieuwe media. Op dezelfde dag kwam PwC met zijn outlook voor de sport. Ook hierin veel aandacht voor sport & nieuwe media. Meest opvallend? Nieuwe media worden vooral gezien als alternatief voor bestaande media (en zitten in de hoek van media rights) en niet als mogelijkheid om echt de sportbeleving te vergroten. Een kans die dus nog voor het oprapen ligt.
Sport & Crossmedia Het thema van het NOC*NSF congres was helder dit jaar: de digitale wereld stond centraal. De keynotes over NOC*NSF (van Gerard Dielessen, ex-directeur NOS), over Rabosport (van Heleen Crielaard, machtigste persoon in sponsorend Nederland) en van Annelies van den Belt (CEO van onder meer grootste sportsite van Rusland) gingen diep in op de integrale aanpak: offline en online. Geen digitaal zonder een sportveld. Dielessen schetste onder meer de personal sports waarin sporters (professional of niet) steeds onafhankelijker worden in hun sportbeleving. Techniek vervangt de rol van de organisator (tijdwaarneming of schema’s). Crielaard gaf aan dat de zichtbaarheid van het merk Rabobank zonder de atleten met het merk op de borst ook online slecht voor de dag zou komen. Vooral het Rabosport.nl/now platform laat zien hoe online en offline en fan en wielrenner integreren. Van den Belt liet zien hoe ze de Russische sportclubs bij de hand nam in hun (online) mediabeleid. Vaak door in de stadions zaken aan te passen zoals boarding of door het plaatsen van een camera die 24/7 draait en content genereert. De workshops kenden veel usual suspects (Telegraaf en Amstel waren ook al op de SM&O summit), maar ook nieuwe namen als EA Sports en Infostrada. Hier stond vooral social media marketing centraal. Interessant, maar niet per se sportspecifiek. Het was wel voor het eerst dat er aardig getwitterd werd op het sportmarketingcongres (zoek op #hsmc), mede door de succsesvolle twitteractie van olympisch.nl tijdens de Olympische Spelen in Vancouver. PwC sport outlook Gisteren kwam PwC met zijn Outlook voor de sportwereld en die is verrassend positief, zeker gezien het feit dat de crisis op dit moment de wereld in een tweede duikvlucht lijkt te storten na 2008. De reden is helder: een jaar met een WK voetbal is nooit slecht voor de sport. Opvallend is dat (mede door de crisis) weinig risico’s genomen worden, dus sponsors en media duiken op de sure winners en dat is het WK dit jaar zeker, dat kun je ook wel zonder rapport van PwC zien aan alle oranje activaties en premiums. Deze hang naar sure winners schaadt de kleinere bonden en evenementen natuurlijk. Dit is ook één van de waarschuwingen van PwC. Naast sponsoring richt PwC zich op mediarechten, merchandising en kaartverkopen. De kaartverkopen lijden nog onder de tegenvallende economie. De prijzen gaan omlaag en minder kaarten worden verkocht. De mediarechten hebben in 2008 en 2009 de hardste klappen gekregen. De torenhoge bedragen uit de pre-crisis tijd zijn verdwenen. Veel van de bedrijven die deze bedragen dachten te kunnen betalen zijn ook verdwenen. Juist hier ziet PwC kansen voor digitale media. Zij ziet groei in het pay per view model dat eigenlijk alleen mogelijk is via digitale TV, internet of mobiel. Vooral in de VS begint deze business te lopen. Eén van de redenen dat Annelies van den Belt in Rusland hier ook mee is begonnen. Zelf ben ik altijd erg sceptisch geweest op de prijsstellingen en betaalmodellen voor pay per view. De sport dient te leren van iTunes en wellicht ook van Spotitfy en te kiezen voor lage drempels en kwantiteit en niet voor hoge drempels en (niet gewenste) kwaliteit. Overigens gaat PwC bijna geheel voorbij aan de mogelijkheden die digitale media bieden naast een extra kanaal om media te verspreiden: ticket sales, digitale waarde creëren in het stadion (dus hogere ticket prijs), social media marketing en augmented reality. PwC rekent bijvoorbeeld de waarde van alle sport apps op de iPhone niet mee. Nu nog miniscule bedragen ten opzichte van echte ticketsales en mediarights, maar één van de snelst groeiende branches van sport. Het sportmarketingcongres van NOC*NSF ging op veel punten verder de toekomst in dan het rapport van PwC dat zich vooral richt op de traditionele pijlers van sportinkomsten. Toch laat het rapport zien dat digitaal onontkombaar is. Aan de slag ermee is de enige oplossing voor de sportwereld en vooral de resultaten delen: op congressen, in rapporten en straks op sport28.