eSports wordt een officiële sport op de Asian Games, de Aziatische variant van de Olympische Spelen. De mededeling volgde dinsdag op de aankondiging van een strategisch partnership tussen de Olympic Council of Aasia (OCA) en Alisports.
eSports staat volgend jaar als demonstratiesport op het programma op de Aziatische Spelen in Jakarta. In 2022 wordt het als officiële sport toegevoegd aan het programma van de Asian Games, die in het Chinese Hangzhou zullen plaatsvinden. eSports debuteert later dit jaar al op de Asian Indoor and Martial Arts Games.
Alisports, in 2015 opgericht door de Chinese e-commerce gigant Alibaba, wil nauw samenwerken met het OCA om de marketing van eSports verder te ontwikkelen. Alibaba is van plan de komende jaren fors te investeren in eSports. Het zou omgerekend zo’n 140 miljoen dollar steken in de sector. Het Chinese bedrijf investeerde ook al 14,5 miljoen dollar in het opzetten van de World Electronic Games, een eSportstoernooi met een prijzenpot van meer dan 5,5 miljoen dollar.
Reguliere sportsector
Behalve Alibaba hebben ook bedrijven als Coca-Cola en Electronic Arts de afgelopen jaren partnerships gesloten om in te spelen op de groeiende populariteit van eSports. Eén van de doelen van Alibaba is om eSports meer als reguliere sportsector neer te zetten. Om dit te bewerkstelligen gaat Alisports een digitale marketingstrategie uitvoeren en sportevenementen combineren met gamingtoernooien om extra waarde toe te voegen voor de sponsors van de OCA.
Zhang Dazhong, oprichter en directeur van Alisports, is blij met het vertrouwen van de OCA. "Samen zullen we de sponsors van de Asian Games meer mogelijkheden bieden en de marktwaarde optimaal benutten, zodat de OCA daar de vruchten van kan plukken."
Tijdens de Martial Arts Games in Turkmenistan zullen vooral sport gerelateerde games, zoals FIFA 17, aan het programma worden toegevoegd.
IOC
Het partnership tussen Alisports en de OCA is opnieuw een belangrijke stap voor eSports. Er vormt zich wereldwijd een nieuw ecosysteem van fans, spelers, events, sponsors en merken rond eSports. De wereldmarkt had in 2016 een omvang van ongeveer 493 miljoen dollar. In 2019 moet deze uitkomen op meer dan een miljard dollar.
Begin dit jaar ging Alibaba ook al een langdurige samenwerking aan met het Internationaal Olympisch Comité (IOC). De internetgigant gaat een e-commerce-platform ontwikkelen waarop wereldwijd olympische producten worden verkocht. Ook gaat Alibaba clouddiensten leveren en helpen bij een Chinese versie van het digitale Olympische tv-kanaal.
Het wordt interessant om te volgen of het IOC eSports in de toekomst wellicht ook als demonstratiesport aan de Olympische Spelen gaat toevoegen.
Headerfoto: Wikimedia