Afgelopen week bezocht ik het EK Beachvolleybal in Scheveningen. Ondanks het slechte weer, was duidelijk merkbaar dat het concept zeer sterk werd neergezet. Een mooi intiem stadion met muziek en danseressen, fraai vormgegeven locaties eromheen waar de andere wedstrijden gespeeld werden, 's avonds grote feesten met 1500 bezoekers. Ik was erg onder de indruk van de presentatie van Niels Markensteijn namens TIG Sports, de conceptontwikkelaar en organisator, die een inkijkje gaf in het concept voor het WK Beachvolleybal 2015. In de bidprocedure heeft Nederland onder andere Rusland en China achter zich gelaten. Dit gaat echt een spektakel worden.
Concept EK Beachvolleybal
Een goed concept is natuurlijk meer dan alleen een goede aankleding en uitstraling. TIG Sports is een sportmarketingbureau dat zich specialiseert in de organisatie van internationale sportevents en veel ervaring heef in de golf sport. Zij hebben het concept dat bezoekers gratis naar binnen kunnen, de financiering komt grotendeels vanuit sponsoring, doorvertaald naar beachvolleybal. Om dit te kunnen doen moet je ver gaan richting de sponsoren. De tenten rondom de velden bevatten dan ook meer dan alleen een hapje en een drankje. Sponsoren kunnen gebruik maken van congresruimten, zodat zij bij een bezoek aan het evenement het nuttige met het aangename kunnen combineren. Ook worden er 's avonds feesten georganiseerd voor de verschillende sponsoren. Het evenement wordt op deze manier gecombineerd met hospitality-, recruiment- en personeelsactiviteiten, wat voor de grotere sponsoren veel meerwaarde heeft.
Het gratis model voor de reguliere bezoeker van de eerste toernooifase maakt dat de bezoekersaantallen voor een relatief kleine sport ontzettend toenemen. Belangrijk is de link naar actieve betrokkenheid voor bezoekers. Naast het hoofdtoernooi worden er ook verscheidene side-events georganiseerd. Op de drukste dagen liggen er 80 velden langs de Scheveningse kust om bedrijven, scholen en verenigingen zelf ook de sport te laten ervaren. Vanaf deze side-events is een bezoekje aan het hoofdevenement snel gemaakt. Gevolg: veel grotere beleving en uitstraling voor het hoofdtoernooi. Ondanks het slechte weer waren de tribunes tijdens de finales goed gevuld.
WK in 2015
De plannen voor 2015 zijn nog grootser. Beachvolleybal is als relatief nieuwe Olympische sport aan een opmars bezig en wint snel aan populariteit. Zowel bij beoefenaars, media als sponsors. Het bid voor het WK in 2015 werd door Den Haag gewonnen omdat het enkele innovatieve concepten bevat. Zo zal er voor het eerst in de geschiedenis van het WK gespeeld worden in meerdere speelsteden. Naast Den Haag zijn dit Amsterdam, Rotterdam en Apeldoorn. Hierdoor zal de reikwijdte en impact van het WK zeker vergroot worden. Net als bij het EK Beachvolleybal onder23 (Koopmansplein, Assen) en Olympische Spelen (Buckingham Palace, Londen) zal er gekozen worden voor spectaculaire locaties. Zo zal er bijvoorbeeld op De Dam in Amsterdam gespeeld worden en voor het vernieuwde centraal station in Rotterdam. Beachvolleybal leent zich hier bij uitstek voor, omdat het een relatief klein speelveld heeft, wat eenvoudig met tijdelijke tribunes naar een stadscentrum verplaatst kan worden. Dit zorgt niet alleen voor mooie plaatjes, maar ook voor mogelijkheden in het kader van citymarketing.
Echt spectaculair is het plan voor het hoofdstadion. Omdat het strand van Scheveningen eigenlijk te klein is voor een stadion met 5000 stoeltjes, is het plan ontstaan om dit stadion voor de kust neer te leggen. Een stadion op palen of pontons, bijvoorbeeld naast de pier van Scheveningen, lijkt technisch en financieel haalbaar. Er zijn al diverse (technologie) bedrijven zoals Imtech die zich gecommitteerd hebben om hier een bijdrage aan te leveren. Deze ambitie sluit uitstekend aan op ons Nederlandse expertise als het gaat om waterbouw en het mogelijke scenario van drijvende Olympische Spelen in 2028.
Grootste side-event ooit
Een ander belangrijk punt uit het bidboek was de invulling van de side-events. De NeVoBo heeft tot 2015 al een groeiambitie voor beachvolleybal, maar dit evenement zal een tweede fase moeten inluiden. Ambitie is om in de verschillende speelsteden niet minder dan 500 beachvelden neer te leggen om met allerlei verschillende doelgroepen toernooien te spelen. Dit zal een enorme boost geven aan de beachvolleybal sport in Nederland.
Deze ambities vergen een enorme organisatiekracht die typisch Nederlands is. Al met al kijk ik zeer uit naar dit toernooi en ik ben benieuwd hoeveel van deze plannen daadwerkelijk waar worden. Met dergelijke evenementen en concepten kunnen wij ons als land in ieder geval onderscheiden binnen de internationale sportwereld.