De Coolste Baan van Nederland schrijft geschiedenis

Humberto Tan zei het treffend na afloop van een maand Coolste Baan van Nederland: “Ik denk dat we geen van allen nu beseffen wat voor impact dit project echt heeft gehad of gaat krijgen.” De Coolste Baan van Nederland in het Olympisch Stadion wordt op dit moment afgebroken en een maand ijsplezier midden in de hoofdstad is voorbij. Ik heb geschaatst op het ijs, gekeken naar het KPN NK en in de uitzending van RTL Late Night gezeten, tijd voor een terugblik.

440 vrachtwagens met materieel zijn er het Olympisch Stadion in gereden. Er hebben 108.000 mensen geschaatst op het ijs van de Coolste Baan. 36.000 bezoekers zorgden voor drie praktisch uitverkochte dagen op het KPN NK (al had de zondag een kleine “kick-finish dip”). 6 Nederlands Kampioenen werden gehuldigd. De drie beste ijsmeesters van Nederland hadden zich verzameld. De 30 medewerkers van House of Sports hebben 3 maanden non-stop gewerkt, aangevuld met tientallen evenement freelancers om geschiedenis te schrijven.

Schitterend hoe vernieuwing en historie hier zijn gecombineerd. Dit is echt nodig voor het schaatsen. - Koen Verweij

Schaatsen 3.0
Geschiedenis was het. Bij Sportnext hebben we geregeld ons uitgelaten over de schaatssport en persoonlijk heb ik de “langlauf aanpak” van de FIS hoog in het vaandel staan: vernieuwen zonder traditie uit het oog te verliezen. Patrick Wouters, samen met Rintje Ritsma de medebedenker van het concept, sprak van schaatsen 3.0. In de Coolste Baan zijn vele innovaties en vernieuwende elementen te herkennen, maar wat mij betreft zijn twee zaken cruciaal: schaatsen was ineens een “urban sport” en actief schaatsen en schaatsen kijken zijn aan elkaar verbonden. Beide zaken zijn bijna noodzakelijk aan elkaar verbonden. De 108.000 schaatsers en rond de 36.000 schaatskijkers, kwamen uit het hele land, maar kwamen vooral vanwege de unieke, stedelijke, setting van het Olympisch Stadion. 

Buiten is het nieuwe binnen
Ook het back to basics en het “buiten is het nieuwe binnen” element kenmerkten de coolste baan. Geen hooglandbaan, geen laaglandbaan maar een buitenbaan en nog een met 10 plusgraden en af en toe rukwinden ook. Dat dit totaal geen nadeel behoeft te zijn voor de schaatsbeleving bleek dag aan dag, zowel voor de amateurschaatsers als voor de pro’s op het NK. Net als bij de tijdelijke ijsbaan in Rotterdam was het ijs meer dan goed genoeg om op te schaatsen. Zelfs bij een van de warmste dagen - met regen - was het ijs goed om op te schaatsen en was de baan vol. Ik merkte pas dat ik kletsnat was toen ik van het ijs afstapte.

De Coolste Baan van Nederland heeft laten zien dat er leven is na het schaatsen op de indoorbaan en misschien nog wel belangrijker: dat lef en visie leiden tot een indrukwekkend evenement en vernieuwende sponsoring.

Partners in crime
Wat op mij verder een enorme indruk maakte was het ondernemerschap van het project. Het is bijna een klassiek verhaal: de visie van twee mensen, de durf om het op te zetten en dan de droom met bloed, zweet en tranen realiseren, met de juiste partners. Gek genoeg is er weinig van dit soort ondernemerschap in het huidige sportlandschap. Zoals Jaap Stalenburg van TVM zegt: “Zelfs in deze crisistijden is er geld voor een goed idee.” TVM voegde ook daad bij woord en toonde vertrouwen in het bureau dat ook al 14 jaar de TVM schaatsploeg managet. Nog indrukwekkender was de investering van KPN. Zonder de 4G-euro’s uit Den Haag was dit project niet mogelijk geweest. Ik durf er een wedje op te leggen dat KPN zijn investering eruit heeft gehaald, want in combinatie met de slimme hashtag #schaatsfan was de groene reus de hele Olympische Spelen zichtbaar, zonder enige Olympische rechten. De mediapartners en vooral Humberto’s Late Night (in combinatie met de EY coach campagne) zorgden voor een urgentie en impact die veel groter leek dan traditioneel in de sport.

Sprookje 
Februari was warm. Voor een coolste baan is dat lastig. Er zijn kapitalen verspijkerd om het ijs bevroren te houden. Dat de hoogste baas van ISU op bezoek in het Olympisch Stadion sprak van een “sprookje” is een goed signaal voor het echt vervullen van de droom van Patrick en Rintje: een WK schaatsen op de coolste baan in 2018. Dat er voor die tijd nog heel wat water door de Amstel zal stromen, is evident. Vernieuwing gaat nooit zonder frictie: het te strikt toepassen van de regels bij de zogenaamde kick-finish van Sven Kramer toonde dit feilloos aan. Maar het was niet meer dan een smetje op een maand ijspret. De Coolste Baan van Nederland heeft laten zien dat er leven is na het schaatsen op de indoorbaan en misschien nog wel belangrijker: dat lef en visie leiden tot een indrukwekkend evenement en vernieuwende sponsoring.

Met dank aan
Afbeeldingen: Wieringa Photography - Twitter De Coolste Baan van Nederland