Eliud Kipchoge gaat komende week proberen historie schrijven door de marathon onder de 2 uur te lopen tijdens de INEOS 1:59 Challenge. Het Nederlandse bureau Global Sports Communication speelt een centrale rol aan de performance- en engagementkant van de recordpoging. Sponsorreport sprak met marketing manager Marleen Vink.
Eliud Kipchoge - door velen gezien als de beste marathonloper aller tijden - deed in mei 2017 al een poging om tijdens het Nike Breaking2-project in het Italiaanse Monza onder de twee uur grens te lopen, maar destijds mistte de Keniaanse atleet het record op 26 seconden. Global Sports Communication (GSC) was al bij deze recordpoging betrokken en is dat nu dus opnieuw met de INEOS 1:59 Challenge.
Namens GSC heeft Marleen Vink, marketing manager bij Global Sports Communication, zitting in het engagementteam van de INEOS 1:59 Challenge, samen met de CEO van Team INEOS, de marketingdirecteur van het INEOS zeilteam en de marketing directeur van de London Marathon. Het engagementteam stuurt alle betrokken marketing- en mediabureaus aan. Zo worden er documentaires gemaakt, een livepodcast, is er een streaming-deal met YouTube en is er een innovatief second screen ontwikkeld waarmee men naast het livebeeld alles rondom de race kan volgen.
Een groot verschil met de recordpoging van twee jaar geleden is onder meer dat er nu niet op een circuit wordt gelopen, maar op een parcours in een stad, in dit geval Wenen. Vink: "Het is niet makkelijk om een parcours te vinden dat ideaal is. Het moet een plek zijn die geen groot tijdverschil heeft met waar Eliud vandaan komt, met weinig hoogteverschil en de juiste temperatuur. En een belangrijke verandering is dat het evenement toegankelijk is voor publiek. In Monza was er weinig publiek, maar Eliud heeft aangegeven dat de aanmoedigingen van publiek langs het parcours een belangrijke stimulans voor hem zijn om een extra prestatie te leveren. En hij wil een legacy nalaten. Die is sterker wanneer veel mensen dat zien."
'Je wilt dat iedereen geïnspireerd raakt door wat Kipchoge doet'
Om ervoor te zorgen dat de recordpoging inderdaad door veel mensen over de hele wereld wordt gezien, is door INEOS het Britse media- en sportproductiebureau Sunset+Vine in de arm genomen om de recordpoging in beeld te brengen. Zij verzorgen ook de broadcastrechten, zowel online als via televisie.
“In principe is de recordpoging op 12 oktober om 8 uur ‘s ochtends, maar we kijken goed naar de weersomstandigheden op dat moment en kunnen beslissen om op een later moment de recordpoging te doen, tot 14 oktober”, legt Vink uit. “Voor televisiestations kan zo’n window lastig zijn binnen een vaste programmering en is de garantie dat het live uitgezonden wordt niet altijd te geven. Per land is door Sunset+Vine onderhandeld wie live en/of de hoogtepunten uitzendt, wie online uitzendt en wie de garanties kan geven dat het live uitgezonden wordt. Voor INEOS is het belangrijker dát het uitgezonden wordt, dan dat zij hoge bedragen krijgen voor uitzendrechten.”
Sunset+Vine sloot ook een wereldwijde streamingovereenkomst met YouTube waardoor de recordpoging overal via het social video platform gevolgd kan worden Daarbij kan de race eveneens via een innovatief tweede scherm bekeken worden dat de gebruikers een hoog niveau van interactie moet geven via onder andere meerdere camera’s, exclusieve content en datafeeds over de tijd.
Er is door Global Sports Communication veel content geproduceerd over ‘de weg naar’, zowel in Kenia als richting evenement. Er zijn vier mini-documentaires gemaakt en er zijn 26 verhalen in de 26 dagen voorafgaand aan de recordpoging online gezet. Dat zijn verhalen over mensen die iets bijzonders bereikt hebben in hun leven nadat ze bijvoorbeeld een zwaar ongeluk hebben gehad of heel ziek zijn geweest en zich teruggevochten hebben of zich vanuit een achterstandsituatie opgewerkt hebben.
Vink: “We hebben gekeken hoe we het groter kunnen maken dan alleen voor de hardloopfan of de sportfan. Eigenlijk wil je dat iedereen geïnspireerd raakt door wat Kipchoge doet. Niet alleen doordat hij heel hard loopt, maar omdat hij iets schijnbaar onhaalbaar heeft bereikt. Daarvoor hebben we de #nohumanislimited-campagne gemaakt. Er zijn voor het uitdragen van de campagne vijf bekende ambassadeurs gekozen die dat verhaal ook vertellen: wielrenner Chris Froome, zeezeiler Ben Ainslie, skiër Herman Maier, voetballer Patrick Vierra en de Nederlandse marathonloper Abdi Nageeye.”
"Voor Global Sports Communication is zo’n wereldwijd project natuurlijk een enorme stimulans”, zegt Vink niet zonder trots. “We zijn heel blij dat we als bureau kunnen bijdragen aan het verwezenlijken van de droom van een van onze atleten. We willen vaak veel, maar je hebt de juiste partners nodig om het waar te kunnen maken. Het NN Running Team was voor ons de stap waarmee we het hardlopen aan de performance- en aan de marketingkant erg hebben kunnen ontwikkelen. Daarmee hebben we de sport veranderd en daar zijn we nog steeds mee bezig."
"We hopen dat het ontwikkelingen zijn die hierna ook door andere partijen worden opgepikt. Je ziet dat het tot veranderingen bij de internationale atletiekunie (IAAF) leidt. Dat er nu merchandising van hardlopers in winkels hangt was eerder onvoorstelbaar. Daar zijn we trots op. Het project met INEOS zorgt ervoor dat we de volgende stap kunnen maken en weer iets kunnen doen waarmee we de sport verder kunnen helpen.”
Headerfoto: NN Group
Lees het hele interview met Marleen Vink over de rol van Global Sports Communication bij de INEOS 1:59 Challenge op Sponsorreport.nl.