KNVB Expertise Kenniscongres 2023: duurzaamheid en nieuwe technologieën om fan engagement te verhogen

Op woensdag 19 april vond het tiende KNVB Expertise Kenniscongres plaats. In Stadion Galgenwaard trok het kenniscongres de aandacht van ruim 200 medewerkers van Nederlandse betaald voetbalclubs. Het congres, met Fresia Cousiño Arias als dagvoorzitter, bood een terug- en vooruitblik op ontwikkelingen in het betaald voetbal en vierde het vijftienjarig jubileum van KNVB Expertise. Maarten van Seggelen was aanwezig en neemt ons mee in de verschillende thema's die werden besproken.

De dag begon met drie KNVB-directeuren: Nigel de Jong (directeur Topvoetbal), Dave Dekker (directeur Commercie) en Marianne van Leeuwen (directeur Betaald Voetbal). Zij bespraken de ontwikkelingen van de afgelopen vijftien jaar en gaven een brede beschouwing op de ontwikkelingen in het betaald voetbal. Ze benadrukten de verbindende kracht van voetbal in de samenleving en het belang van het betrekken van alle stakeholders, om zo te voldoen aan toenemende eisen op het gebied van duurzaamheid, inclusie, veiligheid en financiën. Daarnaast keek de directie naar de inclusiviteit binnen het betaald voetbal, waar open communicatie door De Jong werd aangehaald als belangrijke factor. Hun eindconclusie: het gaat goed, maar kan zeker beter.

Vfl Wolfsburg, most sustainable football club

Na deze presentatie vervolgde Nico Briskorn van Vfl Wolfsburg over de aanpak die zij hebben als duurzaamste club van Duitsland. Sinds 2016 werken zij aan een integrale aanpak op het gebied van duurzaamheid. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 80% van de voetbalfans van hun club verwachten dat deze werk maakt van duurzaamheid en een deel zelfs minder interesse in hun club heeft als deze geen duurzaamheidsstrategie ontwikkelt. De integrale aanpak van Vfl Wolfsburg neemt zowel de organisatiestructuur, als partnerships, als facilitaire aspecten mee. Dit geeft de club mogelijkheden om nieuwe partnerships op te bouwen en fans tegelijkertijd bewust te maken van een duurzame levensstijl.

"80% van de voetbalfans verwacht dat hun club werk maakt van duurzaamheid. Een deel heeft zelfs minder interesse in hun club heeft als deze geen duurzaamheidsstrategie ontwikkelt"

De club heeft deze aanpak ook doorvertaald naar hun internationale strategie, met per werelddeel verschillende campagnes over duurzaamheid, inclusie, gelijkheid en/of sportontwikkeling. Dit draagt bij aan de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de club, maar biedt ook commerciële mogelijkheden. Op de website van VfL Wolfsburg is meer over de thema’s te vinden, net als in het duurzaamheidsrapport uit 2022 van de club.

Nieuwe technologieën voor fan engagement

Na de centrale presentatie van Vfl Wolfsburg, bestond de eerste ronde uit verschillende inspiratiesessies waarin deelnemers zich konden verdiepen in variërende onderwerpen. Zo kwam het volgende aan bod:

  • De Ierse club Bohemian FC, een club die 100% fan-owned is, ook constant in contact staat met fans en een maatschappelijke rol in de samenleving vertolkt.
  • Trends en ontwikkelingen in het organiseren van evenementen. Evenementenexperts bespraken de huidige inflatie, de markt en de verduurzaming rondom evenementen en gaven tips voor eventmanagers op het gebied van communicatie, duurzaamheid en financiën.
  • Deelsessie over verduurzaming waarin More2Win en Vfl Wolfsburg hun ervaringen met hun duurzaamheidsstrategieen deelden. De sessie gaf clubs handvatten om te zorgen voor draagvlak op alle afdelingen, bijvoorbeeld door een lijst van mogelijke duurzaamheidsmaatregelen te laten ranken door verschillende afdelingen.
  • Een sessie van Beyond Sports over het inzetten van data en technologie om jonge fans op een nieuwe manier te benaderen. Denk aan bijvoorbeeld het anders uitzenden van wedstrijden of betrekken van fans in de Metaverse.

Een van de voorbeelden om jonge fans meer te betrekken en die in twee verschillende sessies terugkwam, is dat Disney onlangs een ijshockeywedstrijd op twee kanalen uitzond: op het ene kanaal de daadwerkelijke wedstrijd, op het andere kanaal dezelfde wedstrijd maar volledig in een Disney-serie-stijl.

Na een netwerklunch, waarin clubs met elkaar in gesprek konden gaan over de verschillende sessies, ging de dag verder met:

  • Het concept 'Reimagine Football' van de KNVB. Drie organisaties - Close, Catchphrase en Slinger - gaven toelichting over de toepassingen die zij ontwikkeld hebben om wedstrijdbeleving en fan engagement te optimaliseren.
  • Een sessie van juridische organisaties nam deelnemers mee in de toekomst van sportsbetting en de (on)mogelijkheden die er straks zijn door nieuwe regelgevingen.
  • Een sessie van FANexperience in Lagerhuis-stijl waarin deelnemers via stellingen geprikkeld werden om het gesprek te voeren over het bevorderen van contact met hun fans via nieuwe technologiën, AI of het gebruik van wedstrijddata.
  • Voormalig Hoofd van Technologie van het paardenracecircuit Ascot Racecourse nam deelnemers mee in de technologische transformatie van sportaccommodaties, om fans beter te kunnen bedienen met behulp van nieuwe technieken.

Tot slot nam SC Cambuur de aanwezigen nog mee in de voortgang van het nieuwe stadion, hoe zij stakeholders zoals fans, overheid, sponsors en ondernemers hierbij betrekken en hoe bijvoorbeeld elementen van het huidige stadion verwerkt worden in de nieuwbouw. Hierover publiceerden we eerder dit jaar op SPORTNEXT al een uitgebreid verhaal.

Fan- en Partnerawards

De dag werd afgesloten met de uitreiking van Fan- en Partnerawards door Eredivisie CV-directeur Jan de Jong en Coöperatie Eerste Divisie-directeur Marc Boele. Het jaarlijkse Supportersonderzoek is inmiddels uitgegroeid tot één van de kernactiviteiten van KNVB Expertise.

De hoogste tevredenheidsscore in het Supportersonderzoek in de Eredivisie is uitgereikt aan Go Ahead Eagles en in de Eerste Divisie aan Heracles Almelo. De club uit Almelo won bovendien de Partner Award voor de hoogste tevredenheidsscore onder zakelijke relaties in de Eerste Divisie. In de Eredivisie ging deze prijs naar Sparta Rotterdam.

Het KNVB Expertise Kenniscongres heeft de deelnemers weer inspiratie, nieuwe inzichten en stof tot nadenken gegeven als het gaat om ontwikkelingen in het betaald voetbal. Het was een boeiende dag met inspirerende voorbeelden uit binnen- en buitenland!

KNVB EXPERTISE

Sinds 2008 heeft het betaald voetbal een eigen kenniscentrum: KNVB Expertise. Dit is een gezamenlijk initiatief van de KNVB, Eredivisie CV (ECV), Coöperatie Eerste Divisie (CED) en Federatie van Betaald Voetbal Organisaties (FBO). Door middel van onderzoek, kennisdeling en opleiding streeft KNVB Expertise ernaar de de bedrijfstak betaald voetbal verder te professionaliseren. Vanuit het kenniscentrum wordt onderzoek gedaan naar onder meer financiële ontwikkelingen, tevredenheid van voetbalfans en ontwikkelingen op het gebied van accommodaties. Daarnaast faciliteert KNVB Expertise kennisdeling tussen BVO’s door middel van kennisbijeenkomsten, workshops en opleiding. Meer over KNVB Expertise is te vinden op hun website.


REIMAGINE FOOTBALL

De KNVB is een van de initiatiefnemers van het Football Innovation Platform: een samenwerkingsverband van leidende innovatieve voetbalorganisaties, met het doel om samen nieuwe innovaties te scouten, te beoordelen en naar de praktijk te brengen. Het Football Innovation Platform bestaat uit UEFA, City Football Group, Johan Cruijff Arena, AFC Ajax en de KNVB. Eén van de activiteiten van het Football Innovation Platform is het gezamenlijk organiseren van innovatiechallenges. Dit gebeurt onder de noemer ‘Reimagine Football’. Inmiddels zijn er verschillende, voetbalspecifieke challenges georganiseerd op thema’s als duurzaamheid, fanexperience en performance tech. Inmiddels hebben al meer dan 500 bedrijven hun oplossingen ingediend en zijn tientallen pilotprojecten gestart met startups en scaleups van over de hele wereld. Lees meer over Reimagine Football op hun website.