KNVB Expertise Kenniscongres 2024

In 2024 werd voor de elfde keer het KNVB Expertise Kenniscongres georganiseerd. Een dag waarop netwerken, kennis delen en inspiratie opdoen centraal staan. Woensdag 17 april jl. was het de beurt aan de KNVB-campus in Zeist om de ruim 200 medewerkers uit het Betaald Voetbal te ontvangen. Het jaarlijkse congres is gericht op medewerkers van diverse afdelingen van de Nederlandse Betaald Voetbalclubs uit de Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie. Dagvoorzitter en Ziggo Sport presentator Bas van Veenendaal nam de deelnemers door het programma heen. Onderstaand een impressie van de negen deelsessies en drie plenaire sessies gedurende de dag.

De aftrap was voor directeur Betaald Voetbal van de KNVB, Marianne van Leeuwen. Het belang van het congres is voor voetbal groot. Het is een dag om met elkaar kennis te delen en ook te kijken naar nieuwe en creatieve manieren om o.a. commerciële inkomsten voor clubs te verhogen en hierbij de grote maatschappelijke rol voor het voetbal zichtbaar te maken. Het is dan ook de strategie van de KNVB die niet enkel gericht is op het Betaald Voetbal, maar het gehele voetbal, van nationale teams en competities tot betaald mannen- en vrouwenvoetbal. Het is aan de clubs om het voetbal samen naar een hoger nivau te tillen voor een hogere maatschappelijke impact.

Everton FC – stadionontwikkeling

De tweede spreker was Charlotte Beaver van Everton FC, met een presentatie met indrukwekkende beelden van het nieuwe Everton Stadium, welke eind 2024 gereed is en vanaf augustus 2025 in gebruik voor Premier League-wedstrijden. Zij nam bezoekers mee in de ontwikkelingen van dit nieuwe stadion, waar inmiddels ruim 80% van de hospitality verkocht is. Fans kunnen bij de club kennismaken met het nieuwe stadion, via een bezoekerscentrum maar ook met wekelijkse updates met drones en videobeelden. Fans staan te popelen het nieuwe stadion te betrekken. Door de verhuizing zijn er fans die al bijna drie keer zoveel uit gaan geven aan hun nieuwe stoelen. Een uniek facet van de hospitalityruimtes is een soort Netflix-model van hospitality, waarbij 1.500 personen kunnen kiezen om te dineren in een van de vele aanwezige restaurants op het stadion. Al met al indrukwekkende impressie van het nieuwe stadion van Everton. Met pijn in het hart wordt het vertrouwde Goodison Park achtergelaten, maar de nieuwe thuisbasis biedt zeer veel ambiance, comfort en aanbod.

Break-out sessies

De eerste ronde bestond uit verschillende inspiratiesessies waarin deelnemers zich konden verdiepen in verschillende onderwerpen, zoals:

  • Professionalisering van het Spaanse vrouwenvoetbal

Het succes van het Spaanse vrouwenvoetbal vindt zijn basis in de ontwikkeling van de
competitie, de Primera División de la Liga de Fútbol Femenino, oftewel Liga F. Strategisch directeur Pedro Malabia Sanchís nam bezoekers mee in de grootste uitdagingen en oplossingen die in de afgelopen tien jaar op het pad van de clubs en de competitie zijn gekomen.

  • Commercieel rendement uit maatschappelijke sponsoring

Sportmarketingbureau Teamplayers slaat de brug tussen maatschappelijke impact en commercieel rendement. De wereld beweegt zich steeds meer rondom de Sustainable Development Goals (SDG’s) en het beleid vanuit de bestuurskamer wordt hier meer en meer op ingericht. Pieter Kuijpers nam de clubs mee hoe je als voetbalclub relevant in een veranderend sponsorlandschap, waar maatschappelijke relevantie en verantwoording alsmaar toeneemt. Met voorbeelden zoals Roda JC en met de overtuiging dat voetbal verandering teweeg kan brengen op grote, mondiale thema’s, terwijl tegelijkertijd commerciële doelen bereikt kunnen worden.

In deze sessie werden drie toepassingen aan clubs gepresenteerd.

1. Mycrocast en Ajax: via een app is het mogelijk voor supporters om audiobegeleiding te ontvangen van Ajax-wedstrijden. Dat is niet alleen relevant voor fans met een visuele beperking, maar ook voor fans die bijvoorbeeld thuis een ander audioverslag willen. Het unieke aan deze app is dat er geen vertraging is in de uitzending.

2. De KNVB gaf een toelichting over haar ontwikkelingen rondom digitale collectibles, NFT’s. Ook tijdens komend EK zal de Oranjebeat.nl weer geladen worden om fans, ook op afstand, dicht te betrekken bij de Oranje teams. Deze digitale collectibles, te “unlocken” op specifieke momenten zoals wedstrijden, bieden een nieuwe manier om fans te betrekken en geven mogelijkheden om nieuwe doelgroepen, maar ook nieuwe partnerships, te verkennen.

3. Saroma en PSV gaven toelichting over hun ontwikkeling rondom hun 'audiocamera’s'. Met dertig geluidscamera`s, elk met zeventig microfoons, kunnen zij de audio van het Philips-stadion visualiseren. Niet alleen handig voor veiligheidsdoeleinden, ook voor het betrekken van fans een mooie nieuwe oplossing. Theoretisch zou het zelfs mogelijk zijn om de verlichting van het stadion te koppelen aan de intensiteit van het geluid in de verschillende vakken. Kortom; schreeuw je letterlijk rood wit.

  • Performance management binnen een BVO

PWC nam de clubs mee om de strategie van een club te vertalen vertalen naar concrete acties. Door de dubbele aspecten van presteren te behandelen – op het veld en binnen de organisatie – bracht PWC in hoe je kunt voorkomen dat er alleen gestuurd wordt op (sportief) eindresultaat. Hierbij met tools om te kijken naar acties op de lange termijn, de middellange termijn en de korte termijn. Een interessante sessie die gaat over de balans van voetbalclubs met betrekking tot het presteren op het veld en daarbuiten.

  • Fanbeleving

In een Lagerhuis setting nam FANexperience, samen met dagvoorzitter Bas van Veenendaal, de clubs mee langs een aantal stellingen op het gebied van fans, club/organisatie en de beleving. Clubs gingen met elkaar het gesprek aan over stellingen rondom partnerships, beleving dicht naar de fans te brengen en fans maatschappelijk te betrekken. Stellingen werden begeleid met video’s met voorbeelden uit binnen- en buitenland.

  • Hospitality trends

Deze sessie werd verzorgd door ESSMA, waarbij de publicatie van hun Hospitality Guide centraal stond. Samen met deelnemers werd er ingezoomed op tien trends in hospitality. Zoals de primade van verschillende concepten die aanwezig zijn in een stadion, de herinrichting van ruimtes die niet gebruikt worden, of beter benut kunnen worden op niet-wedstrijddagen en de verhoging van entertainment rondom wedstrijden, voor- tijdens en na de wedstrijd.

Drie workshops

  • Feyenoord ONE

Er is al veel over het nieuwe videoplatform van Feyenoord geschreven in de media. Clubs kregen een mooie inkijk in de ontwikkelroute van Feyenoord. Waar al sinds 2022 hard gewerkt wordt aan de ontwikkeling van dit platform. Niet alleen docu’s, maar ook live-stream en exclusieve content wordt aangeboden aan de fans van Feyenoord.

  • Toegang op basis van identiteit

Met Identity Based Access (IBA) is het voor bezoekers van voetbalwedstrijden mogelijk om hun toegangsticket digitaal te ontvangen en om deze digitaal te delen met anderen. IBA biedt daarmee interessante mogelijkheden op het gebied van marketing, ticketing en veiligheid. Ajax, N.E.C. en RKC Waalwijk zijn ieder op een verschillende manier gestart met deze wijze van toegangsverlening. Ze hebben hun ervaringen gedeeld met andere clubs.

  • Snelcursus Time management

In deze snelcursus ‘Time management in het betaald voetbal’ zijn praktische tips aangereikt waardoor werktijd efficiënter benut kan worden. Time management gaat niet alleen over strakke deadlines en zoveel, zo snel mogelijk. Het gaat om passende planningen, ‘nee’ kunnen zeggen en samenwerken. In deze sessie kregen clubs informatie over keuzes maken, prioriteiten stellen, delegeren en grenzen stellen en vergroot je werkplezier.

Multiculturele kansen voor Betaald Voetbal Organisaties

  • Toegang op basis van identiteit

Met Identity Based Access (IBA) is het voor bezoekers van voetbalwedstrijden mogelijk om hun toegangsticket digitaal te ontvangen en om deze digitaal te delen met anderen. IBA biedt daarmee interessante mogelijkheden op het gebied van marketing, ticketing en veiligheid. Ajax, N.E.C. en RKC Waalwijk zijn ieder op een verschillende manier gestart met deze wijze van toegangsverlening. Ze hebben hun ervaringen gedeeld met andere clubs.

  • Snelcursus Time management

In deze snelcursus ‘Time management in het betaald voetbal’ zijn praktische tips aangereikt waardoor werktijd efficiënter benut kan worden. Time management gaat niet alleen over strakke deadlines en zoveel, zo snel mogelijk. Het gaat om passende planningen, ‘nee’ kunnen zeggen en samenwerken. In deze sessie kregen clubs informatie over keuzes maken, prioriteiten stellen, delegeren en grenzen stellen en vergroot je werkplezier.

Fan- en Partner Awards

De dag werd afgesloten met de uitreiking van Fan- en Partner Awards door Eredivisie CV-directeur Jan de Jong, Eerste Divisie (CED)-directeur Marc Boele en Lucienne Reichardt van KNVB.

Cambuur Leeuwarden en Go Ahead Eagles wonnen de Fan Awards voor Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie. De partnerawards waren er voor Heracles Almelo en De Graafschap. Nieuw tijdens deze editie was dat Lucienne Reichardt de award voor het vrouwenvoetbal mocht uitreiken, de eerste eer voor deze award was voor PSV. Deze awards worden uitgereikt op basis van de uitkomsten uit de fan- en partneronderzoeken die uitgevoerd worden door KNVB Expertise.

De dag werd afgesloten met een netwerkborrel waarbij de bezoekers met elkaar, en de diverse sprekers, in gesprek konden gaan over de ontwikkelingen in het Betaald Voetbal. Het KNVB Expertise kenniscongres heeft deelnemers inspiratie, nieuwe inzichten en stof tot nadenken gegeven als het gaat om ontwikkelingen in het Betaald Voetbal. Een boeiende dag met inspirerende voorbeelden uit binnen- en buitenland.

KNVB EXPERTISE

KNVB Expertise bestaat al ruim 16 jaar. In 2018 opgericht als gezamenlijk initiatief van de Koninklijke Nederlandse Voetbal Bond (KNVB), Eredivisie CV (ECV), Coöperatie Eerste Divisie (CED) en Federatie van Betaald Voetbal Organisaties (FBO). KNVB Expertise verbindt BVO’s aan de hand van activiteiten en stimuleren ze om zich verder te ontwikkelen en nog waardevoller te zijn. Dit doen zij door middel van kennisdeling, opleidingen, onderzoeken en maatwerk, en door het aanjagen van vernieuwing en innovatie in het betaald voetbal. Het is een uniek concept in de sportwereld en een van de weinige voorbeelden van een kennisplatform dat op deze manier is ingericht voor topsport. De activiteiten en diensten vallen hoofdzakelijk binnen een viertal expertisegebieden, te weten: marketing, sponsoring, financiën, duurzaamheid en organisatieontwikkeling. Op deze gebieden delen zij kennis aan de hand van verscheidene bijeenkomsten per seizoen. Denk hierbij aan een marketingbijeenkomst bij Pathé, salestraining en een sessie over single-use plastic. Daarnaast wordt jaarlijks het Kenniscongres Betaald Voetbal en een Fieldtrip naar het buitenland georganiseerd. Ook delen zij kennis aan de hand van Good Practice verhalen die geschreven worden met goede voorbeelden uit diverse sporten uit zowel binnen- als buitenland. Meer over KNVB Expertise is te vinden op hun website; https://www.knvbexpertise.nl/

REIMAGINE FOOTBALL
Voetbalorganisaties, waaronder de KNVB, de Johan Cruijff ArenA, PSV en AFC Ajax, hebben de handen ineengeslagen om gezamenlijke uitdagingen in de voetbalindustrie aan te gaan. Deze organisaties zijn de afgelopen jaren betrokken geweest bij het organiseren van eerdere Reimagine Football-uitdagingen. Reimagine Football is gericht op het bundelen van krachten, het versnellen van innovatie en het creëren van transparantie en samenwerking. Reimagine Football verbreed de reikwijdte waarin onderwerpen als duurzaamheid, inclusiviteit en fanervaring essentieel zijn en innovatie op deze onderwerpen een podium krijgt. Lees meer over Reimagine football op hun website https://reimaginefootball.com/