Van 18 tot en met 20 juni doet de Volvo Ocean Race Den Haag aan. Rondom de pitstop wordt een uitgebreid driedaags festival georganiseerd, mede mogelijk gemaakt door presenting partner Brunel en vijf portsponsors. In een uitgebreid interview in Sponsorreport #5 wordt er met Wim Noordzij vooruit- en teruggeblikt op de unieke opzet van het festival, de financiering van het festival en de voorwaarden en restricties bij de sponsorwerving en hoe de propositie succesvol is ingevuld. Een must om te lezen voor sponsorwervers, evenementenorganisatoren, citymarketeers en sponsors.
Totstandkoming Volvo Ocean Race Festival
Bij de totstandkoming van het Volvo Ocean Race Festival bleek Brunel een grote rol te spelen. “Het was een eis van Brunel als hoofdsponsor van Team Brunel in de Volvo Ocean Race om een stop in Nederland, hun thuisbasis, te hebben”, legt Wim Noordzij uit. “Voor het personeel, relaties en stakeholders wilde men op die manier trots en beleving toevoegen aan het partnership. De route van de race lag toen echter al vast. Na verschillende opties bekeken te hebben is voor een pitstop van 24 uur in Scheveningen gekozen, direct aan zee. Scheveningen en Den Haag profileren zich als de bakermat van het zeezeilen in Nederland met het zeezeilcentrum, de faciliteiten voor de kernploeg en de aanwezigheid van de North Sea Regatta, het grootste zeezeilevenement van Nederland. Daarnaast was het Den Haag er vooral aangelegen om de Volvo Ocean Race als citymarketingevenement te gebruiken en het toegankelijk te maken voor een breed publiek, ook niet zeilliefhebbers, en een soort legacy na te laten om activiteiten in verschillende wijken plaats te laten vinden en kinderen die nooit met zeilen te maken hebben nu in contact te brengen met de zeilsport.”
“Scheveningen en Den Haag profileren zich als de bakermat van het zeezeilen in Nederland met het zeezeilcentrum, de faciliteiten voor de kernploeg en de aanwezigheid van de North Sea Regatta”
Toch zijn er 11 stopovers dit jaar in de Volvo Ocean Race. Wat maakt de stop in Den Haag zo uniek? Noordzij: “Er is wel overal muziek, maar er is nergens gekozen om het echt als een festival te benaderen, zoals dat in Den Haag gebeurt. Bij ons is de race village, het zeilen en het festival gelijkwaardig omringd door allerlei side events. Het is echt een combinatie van sport, cultuur en entertainment. Wij denken dat wij, in vergelijking met andere stopovers, een voorbeeld zijn hoe je in de toekomst stopovers voor de VOR moet faciliteren, waarbij juist de compactheid voor vaart, beleving en het ondergaan van ervaringen voordelig zijn.”
Den Haag: het episch centrum van watersport en zeezeilen in de toekomst?
Ondanks het festival een mooie promotie is voor de stad Den Haag, zit er wel een groot kostenplaatje aan. “De oorspronkelijke begroting van een 24 uurs pitstop gericht op het zeilen is bijna vervijfvoudigd”, vertelt Wim Noordzij. “Dat moest voornamelijk uit sponsoring en commerciële activiteiten komen. Het sponsortarget is met alle barters en mediadeals ruim gehaald, maar de kosten zijn ook navenant hoger geworden. Het terugverdienen van een hospitalitypaviljoen van portsponsor De Boer, vergelijkbaar met het WK hockey, moet nu in 3 dagen plaats vinden. Bij andere stopovers heb je daar twee weken de tijd voor hebt. De prijzen zijn daardoor ook hoger. Maar gelukkig zit er geen winstbejag bij en proberen we alles break-event te draaien.”
“Naast het eenmalige karakter is het echt de bedoeling om het episch centrum van de watersport en het zeezeilen te worden”
De gemeente Den Haag ziet echter ook in dat het binnenhalen van het evenement belangrijk is om enkele ambities waar te maken. “Voor de gemeente is de pitstop, naast het WK beachvolleybal, het grote sportvisitekaartje in 2015 en bij uitstek het uithangbord voor de citymarketing en de (water)sport ontwikkeling van de stad. Naast het eenmalige karakter is het echt de bedoeling om het episch centrum van de watersport en het zeezeilen te worden. Na het bezoek aan de start in Allicante is bij zowel de gemeente als organisatie duidelijk geworden hoe groot dit evenement is. Toen is ook besloten om mee te doen met de pitch om te gaan voor het huisvesten van het hoofdkantoor van de Volvo Ocean Race”, aldus Wim Noordzij.
Lees meer over het Volvo Ocean Race Festival in de nieuwe uitgave van Sponsorreport #05 - Mei 2015.
In het complete interview met Wim Noordzij wordt dieper ingegaan op het plan om het festival te organiseren, welke partijen er o.a. bij betrokken zijn, hoe de sponsorpropositie er precies uit ziet, met wat voor restricties de organisatie te maken had etc. Verder wordt er in het nieuwe nummer ingegaan op de terugkeer van Powerhouse in de Volvo Ocean Race, staat er interview met het ambitieuze onderzoeksbureau Markteffect, is er een overzicht van facts, figures, sponsorcontracten en bureaunieuws te vinden en sluit Marcel Beerthuizen af met een pakkende column.