11 bijzondere shirtlanceringen in 2019

Een traditie in de dop; shirtlanceringen. Net als afgelopen twee jaar maken we een ronde langs de velden. Het design en de presentatie van nieuwe clubtenues is het startsein van een nieuw seizoen. Nog voor het laatste fluitsignaal van het ene seizoen heeft geklonken, wordt al gekeken naar de shirts van het volgende seizoen. Het begin van een nieuw episch clubverhaal. Het uithangbord van de club en stad. Trots, eer en kleuren die verdedigd moeten worden.

Ook voor de start van dit seizoen neem ik je aan de hand van drie invalshoeken mee langs de velden. Gebaseerd op de elementen: cultuur, historie en design. Elk shirt en elke presentatie heeft een eigen verhaal. Ik heb een elftal bijzondere designs eruit gepikt. De YouTube- en Pinterest-galerij bevatten meer dan 350 voorbeelden!

Niet alle presentaties van wedstrijdkleding zijn even uitbundig, hierdoor blijven mooie verhalen helaas soms liggen en zijn sommige presentaties onduidelijk bombastisch. Overigens hoeft dit niet alleen voor clubs gebruikt te worden, Nike maakte een prachtige commercial voor het WK vrouwen om nog verder over te dromen.

Het shirt is een prachtige mogelijkheid om via storytelling invulling te geven aan clubcultuur. Voor sponsors een prachtig middel om mee te liften op sportief en cultureel succes. Voor supporters heerlijk om uiting aan clubliefde te geven.

Wat mij betreft zou zo’n nieuw shirt echt de start moeten zijn van je complete verhaal dat seizoen, waar hang je het aan op, wat straal je uit, welk verhaal wil je vertellen, waar wil je dat supporters trots op mogen zijn? Dit jaar is bijvoorbeeld de 75e Airborne herdenking in Gelderland, een sentiment waar Vitesse graag invulling aan geeft. Maar zorg dat het niet bij dat ene shirt verhaal blijft en blijf dit het hele jaar laden, bouwen, gebruiken en zorg dat je aan het eind van het seizoen weer met volle trots vooruitblikt naar het volgende shirt.

Cultuur

Gebruik van identiteit. Clubkleuren, strepen, vlakken of effen. Het overgrote deel van de shirtpresentaties wordt ingestoken vanuit dit sentiment. Terug naar de basis. Waar sta je voor. Waar herkennen sportliefhebbers je aan. Je kleuren, achterban, logo, identiteit.

1. Arsenal - The Fabric of Football: This is Home
Top commercial. Al jaren vechten Arsenal, Tottenham en Chelsea om de titel ‘club van Londen’. Arsenal heeft een fantastische promo gemaakt met adidas en sterren onder wie onze eigen Vivianne Miedema. Jullie hebben de commercial waarschijnlijk gezien, maar er is ook een hele toffe making-off van deze video van maar liefst 10 minuten! De campagne is ook nog eens ondersteund met flinke advertising in Londen.

2. Newcastle United
Oké, de timing is verschrikkelijk slecht. Met gedoe rondom de eigenaar en trainer is er geen goed moment om je shirt te lanceren. Maar de video en campagne zijn er niet minder om. Bij supporters lijkt men de plank helaas volledig mis te slaan, vooral door de timing.

3. Go Ahead Eagles – Voetbalhoofdstraat van Nederland

De shirtlancering koppelen aan een historische muur die is omgevallen tijdens een storm. De Vetkampstraat, een echt Engelse sfeer en een prachtig stadion. Reden temeer om de shirtlancering te koppelen aan de iconische sfeer van het stadion. Daarom alle eer naar 100 jaar Voetbalhoofdstraat van Nederland.

Shirt-historie

Welk historisch moment heeft de identiteit bepaald? Mijlpalen, gebeurtenissen die iedereen nu nog weet. Een gloriemoment of zelfs dieptepunt uit de rijke historie. Gebruik dit sentiment in een modern jasje. Herkenbaar voor oud, liefde versterkend voor jong. Video’s waarin je de trots van de stad, regio, club en kleuren direct in herkent. En stiekem direct fan van die club wil zijn!

4. Chelsea – It’s a Chelsea Thing
Chelsea is van plan historie te schrijven met hun shirt. Een apart design. Gebaseerd op cultuur. Fulham road. West-Londen. Hate it or love it, maar de gedachte erachter is mooi. Gebaseerd op Stamford Bridge.

5. Rangers – Share the Game
Simpele video, maar prachtig over de historie van de club. Vol met trots en Schots dialect. Het shirt is dan ook plain blauw, dus weinig vernieuwend. De video mag er zijn.

Design

Af en toe ben je toe aan iets anders. Design, modern, een andere invulling. Kleuren die nog niet eerder gebruikt zijn. Ook om de verkoop te bevorderen. Om de sleur te breken. Nieuwe historie en cultuur te schrijven. Dit zie je overigens vaker bij de uitshirts of derde (Europees) shirt.

Naast de shirts zelf wordt voor de presentatie ook vaker voor deze route gekozen om het shirt echt als onderdeel van cultuur en design neer te zetten. De grote clubs lijken toch meer op design en de artiesten scene in te zetten. Overigens is dit iets wat andere clubs lijken over te nemen, zoals Sheffield United.

6. Paris-Saint Germain
Tsja. De hipste club on the globe zoals ze zichzelf graag noemen. Dus ook dit jaar ging de lancering volledig over design. Met een dikke deal met Nike waar geen eind aan lijkt te komen. Beats, kleuren en Mbappé. Succes gegarandeerd.

7. FC Barcelona
Sja…. Gaat Frenkie in de prachtige Blaugrana strepen spelen, zijn ze er niet meer. Ingeruild voor blokken. Naar uitleg met inspiratie van de blokken van de Eixample wijk. Niet alle fans lijken dit even makkelijk te accepteren. Maar als Frenkie prijzen pakt in dit blokkenshirt zullen wij het ons nog lang herinneren. En overigens maakt het uitshirt qua historie erg veel goed.

8. Real Madrid – If You Create The Noise
Een heuse videoclip. Geen idee hoe hoog deze in de charts komt, maar anders is het zeker. Benieuwd of AZ volgend jaar met Marco Borsato een nummer maakt. Maar design, cultuur, rap, het staat hier zeker boven de historie van club, stad en shirt.

Wat zien we nog steeds niet?

Wat mij ook dit jaar opvalt is dat nauwelijks ingegaan wordt op de technische snufjes van een shirt. Sentiment en design voeren de boventoon. Begrijpelijk, maar wat mij betreft toch mooi als een club eens ingaat in de echte creatie van het shirt. Duurzaam, recycling, techniek, nieuw design. Echt eens een andere invalshoek. Overigens is er een club die hiermee kwam, hoe treffend ook; Forest Green Rovers. De groenste club van de wereld volgens de FIFA heeft een shirt gelanceerd gemaakt van bamboe.

Wat viel bijvoorbeeld tegen? De shirtpresentatie van Feyenoord, vrij fantasieloos. Terwijl het een prachtig shirt is. Schalke 04 heeft normaliter hele vette presentaties, maar maakte zich er ook wat makkelijk vanaf. En de shirtpresentatie van het uitshirt KV Mechelen. Zelfs een paspop zat er niet in….

Bijzonder

Sommige presentaties maken dit jaar wel bijzonder gebruik van nieuwe technieken. AR, VR. Men ziet ze nog niet veel, maar lijken toch eenvoudig uit te voeren.

9. Racing Genk
Deze club kwam dit jaar met een shirtpresentatie in Augmented Reality en claimde daarmee de eerste Europese club ooit te zijn.

10. Birmingham City – Peaky Blinders
Sja.. als het zo voor je ligt. Pak dan het succes van de Peaky Blinders maar mee in je shirtlancering. Al wordt de koppeling verder totaal niet gelegd, leuk gedaan is het zeker.

11. Red Star FC
De derde divisie club uit Frankrijk had een mooie shirtlancering via Google Streetview, weer eens wat anders. Brengt wel een mooi idee om het shirt te vinden via een Google Street gebaseerde app.

Bankzitters

De presentaties gaan maar door. Deel de lancering die wat jou betreft ontbreekt. Dan zorgen we voor een goede bank voor dit bijzondere elftal.

Southampton pakt met haar eigen FYRE festival-documentaire de eerste plek op de bank.

En Vitesse lijkt maandag 15 juli met een shirtlancering te komen in het centrum van Arnhem.

Inspiratie

Bekijk de YouTube-afspeellijst en Pinterest-album voor meer voorbeelden en voorbeelden uit het verleden. Grote, goed geregisseerde video's, maar ook simpele effectieve video's en fotoshoots.

Samen goed voor bijna 350 shirtpresentaties.

Veel lees- en vooral kijkplezier!