Fans betrekken en behouden bij de sport is van groot belang. Er zijn allerlei manieren om dit te doen. Ik heb in 2021 elke maand aangegrepen om een 12e man FANconcept te presenteren. Om te inspireren en verbinden over de kracht van sport op fans. In deze blog vind je een overzicht van 12 bijzondere FANconcepten.
Elk FANconcept gaat uit van de eigen FANformule, waarin het een concept bekijkt vanuit het oogpunt van de fan, de club en de uiteindelijke beleving van de activiteit. Alles geredeneerd vanuit een authentieke gedachte die past bij club of organisatie. Elke maand is een thema aangegrepen, begeleid met 12 voorbeelden uit verschillende sporten. Om marketeers in binnen- en buitenland te inspireren om in contact te blijven met hun achterban. Zeker in deze tijd waarin het persoonlijke contact lastig is en de hunkering ernaar misschien nog wel groter dan ooit.
Elke maand 12 slides, 12 voorbeelden en dat 12 maanden lang. In totaal 144 voorbeelden, ruim 1200 video’s via de YouTube afspeellijsten en een Spotify afspeellijst van bijna 14 uur. Genoeg kijk- en luisterplezier voor alle (sport-)marketeers.
Onderstaand één voorbeeld uit elk FANconcept. Voor een overzicht van alle te downloaden FANconcepten kun je hier terecht.
De huid is het grootste orgaan van de mens. En menig fan laat zijn liefde voor de sport wel vereeuwigen op de huid. Bij Hertha BSC gingen ze een stapje verder en kon je jouw seizoenkaart voor het leven tatoeëren.
Menig fan krijgt kippenvel bij het horen van hét clublied. En zeker in februari is het mooi om nog extra bij clubliefde en het clublied stil te staan.
Wie kan zich die eerste keer naar het stadion niet herinneren? De indrukken die je maakt, de mensen met wie je gaat. Soms juist hele kleine, misschien wel gekke, dingen die je je kunt herinneren. Die magische momenten die je liever nooit meer van je leven kwijt wil.
De kracht van sport voor bredere maatschappelijke onderwerpen. Eigenlijk met teveel mooie voorbeelden die zich inzetten voor inclusie, aangepast sporten, armoede, gelijkheid, duurzaamheid of racisme.
Shirtlanceringen. Een FANconcept met een playlist met meer dan 950 video's. Meer dan genoeg inspiratie. Van hele kleine tot grootse shirtlanceringen. Elk met zijn eigen dynamiek; historie, imago, design, technologie. Maar hopelijk gaan de kitmeetings met deze inspiratie niet zoals onderstaande video.
Bekijk de mooiste shirtlanceringen van het seizoen 2021/'22.
In juni kreeg ik mijn eigen derde kind, dus kon het niet anders dan een FANconcept over een nieuwe generatie FANbabies. In het voorbeeld van de NFL wordt teruggekeken op een generatie aan FANbabies.
Fans staan niet altijd te juichen als sponsorships zich bemoeien met de fan. Maar in dit voorbeeld laten we zien dat sponsorships prima kunnen bijdragen aan de beleving van de fan. Met onderstaand een voorbeeld niet uit de sport, maar cultuur. Rock on!
Muziek zet de toon in dit FANconcept. Over wedstrijdceremonies. Met een YouTube afspeellijst met ruim 125 voorbeelden en een Spotify afspeellijst met bijna 14 uur aan muziek.
Het digitale tijdperk waarin we leven biedt steeds meer mogelijkheden om fans te bereiken. In elk concept komen digitale ontwikkelingen wel terug. In deze editie wordt specifiek stilgestaan bij de mogelijkheden van bijvoorbeeld AR, VR, social media en esports.
De helden op het veld blijven natuurlijk de grootste impact maken op fans. En het liefst persoonlijk contact tussen spelers en fans. Even een belletje doen?!
Wedstrijdaankondigingen. Vol met vette video's en weer een afspeellijst met bijna 60 voorbeelden. Maar in dit FANconcept staat met name centraal hoe fans te betrekken bij de wedstrijdaankondigingen.
Kerst. En natuurlijk komt er met kerst weer een overzicht van de campagnes van 2021. Een mooie tijd om warmte en liefde te delen met alle fans. Het verhaal van de beer en zijn sjaal, en met name de diepere boodschap erachter, blijf ik fantastisch vinden.