We zijn weer begonnen! En wat fijn; mét publiek in de stadions. Veel voetbalfans op de tribune dragen ook weer vol trots de nieuwe shirts. Ook voor dit seizoen werden de shirts nóg eerder gepresenteerd. Met name bij de grote internationale topclubs is het een wedstrijd wie het eerste in mei presenteert. Voor het vijfde jaar op rij een overzicht met een elftal van de opmerkelijkste shirtlanceringen. Met oud-spelers, hype muziek, bijzondere beats en designs. Historie, trots en fans. Alles komt dit seizoen weer voorbij.
Ook dit jaar loop ik de shirtlanceringen na aan de hand van cultuur, historie en design. Met aandacht voor de clubkleuren, clubmotto’s, stad, design en sponsors. En tegenwoordig doen de scheidsrechters ook al mee aan shirtlanceringen.
En mis je een shirt in dit overzicht? Bekijk dan zeker de YouTube afspeellijst, die inmiddels voorbij 800 shirtlanceringen is gegaan. Er zijn genoeg voorbeelden die hier niet genoemd zijn die echt de moeite waard zijn om te bekijken.
De meest bijzondere kitlaunch van dit seizoen? Elk jaar weer een persoonlijke vraag en smaken verschillen. Het doet ook zoveel goed uitgedachte lanceringen tekort. Maar voor dit seizoen vond ik de klittenband badge van Red Star FC uit Parijs een opmerkelijke. Helaas worden we maar zelden verrast met een echt nieuwe toepassing binnen het wedstrijdshirt.
Gebruik van identiteit. Clubkleuren, strepen, vlakken of effen. Het overgrote deel van de shirtpresentaties wordt ingestoken vanuit dit sentiment. Terug naar de basis. Waar sta je voor? Waar herkennen sportliefhebbers je aan? Je kleuren, achterban, logo, identiteit.
1. Volendam - Ode aan de Bap
FC Volendam heeft een duidelijk eerbetoon aan de Bap. Al moest ik aan de kleuren wel even wennen en over het shirt kunnen de smaken verschillen, maar het beroemde standbeeld uit Volendam is duidelijk aanwezig op het shirt.
2. Royal Antwerp FC
Stamnummer 1 uit België heeft voor elk van de drie tenues een video gemaakt waarin de trots van de stad en kleuren terug komt. Stuk voor stuk de moeite waard. Bekijk het uitshirt en derde shirt en onderstaand het eerste tenue.
3. FC Bayern München - Aan de voet van de Alpen
Een video van FC Bayern met veel cultuur. Over het beste dorp in de wereld, de clubwaarden, ergens voor staan. Het harde werk aan de Alpen, vertaald in het derde shirt van de Duitse club. Een derde shirt waar de lijnen, maar dus ook de waarden, van de club aan de voet van de Alpen in verwerkt is.
Welk historisch moment heeft de identiteit bepaald? Mijlpalen, gebeurtenissen die iedereen nu nog weet. Een gloriemoment of zelfs dieptepunt uit de rijke historie. Gebruik dit sentiment in een modern jasje. Herkenbaar voor oud, liefde versterkend voor jong. Video's waarin je de trots van de stad, regio, club en kleuren direct in herkent. En stiekem direct fan van die club wil zijn! Het voorbeeld van het Ajax thuisshirt hoort hier duidelijk bij.
4. Arsenal - Superfan Len
Het derde shirt van Arsenal is een verwijzing naar de shirts uit 1994 en 1995. En in de shirtlancering zit zoveel mooie historie van Arsenal. Voormalig coach Arsène Wenger die het Emirates gebouwd heeft, Bergkamp en zijn vliegangst. En hiervoor heeft Arsenal een fictieve fan Len - een superfan - gebruikt die de verhalen laat zien. Echte fans herkennen zich in Len en zijn onvergetelijke Arsenal verhalen.
5. Ajax
Een van de meest traditionele shirts in Nederland wordt gedragen door Ajax. Eenmalig met het veelbesproken oude logo. Een traditioneel design en ook nog eens zonder namen op de rug. Ajax zoekt de laatste tijd goed de verbinding met fans in haar campagnes en ook dit shirt is daar een mooi voorbeeld van. Ik denk dat veel Ajax-fans dit shirt met trots zullen dragen, zeker als daar mogelijk ook sportief succes mee geboekt wordt.
6. Fiorentina
Sja, eerlijk. Het Batistuta Nintendo shirt. Ik ben ermee opgegroeid en bij het zien van het paars moet ik er altijd even aan denken. En dit seizoen is Fiorentina echt teruggegaan naar een traditioneel shirt. Een lancering zoals er zoveel zijn; teruggrijpend naar een shirt uit de clubhistorie. Wellicht uit weemoed naar betere tijden…
En soms verzint een club gewoon iets. Lijkt het misschien toch (n)ergens op. Bepaalt een kledingmerk het design. Of wordt het op mode, modern, een andere invulling gegooid. Kleuren die nog niet eerder gebruikt zijn. Een bepaalde boodschap die men wil vertellen. Of gewoon om de verkoop te bevorderen. Om de sleur te breken. Soms ook zonder verder diepe boodschap, zoals deze animatie van FC Utrecht. Gewoon opvallen, net even anders. Strak design en je moet ervan houden. Als een club er de beker mee wint schrijf je nieuwe geschiedenis. De derde shirts van clubs vallen doorgaans in dit genre.
7. Skin of Milan
Inter Milan had vorig seizoen al een opmerkelijk thuisshirt. En ook deze jaargang valt de club op. Een slangenhuid als huid van Milaan.
8. Venezia FC
Geen video. Niet te veel opsmuk. Venezia FC, in 2015 nog in de Serie D, treedt komend seizoen in de Serie A aan in een bijzonder stijlvol shirt. En de Venetianen geven hun nieuwe shirt nog meer cachet door een sublieme fotoshoot. De stijl van Venetië komt er prachtig in naar voren.
9. Manchester United - Third kit
Manchester United heeft in alle shirtlanceringen een fantastisch verhaal. De video’s voor het uitshirt en het derde shirt zijn meer dan de moeite waard. Het derde shirt vanuit clubcultuur, het uitshirt vanuit design oogpunt. Bekijk de shirtlancering van het uitshirt.
10. Lazio Roma - Green shirt
Niet voor het eerst dat een shirt uit plastic flessen bestaat. Ook Nike en adidas hebben dit met meerdere clubs gedaan. En Macron deed hetzelfde met de scheidsrechterskleding en de kleding van Hannover 96. Eigenlijk zouden meer clubs aandacht aan duurzaamheid moeten geven. In dit geval hebben het Italiaanse Macron en Lazio Roma een duurzaam shirt ontwikkeld.
11. Eredivisie bal
Over de Eredivisie bal van vorig seizoen was ik niet zo te spreken. 11 rappers uit de stal van Top Notch, waar ik verder gedurende het seizoen niets van vernomen heb. Maar voor de komende jaargang, met het jubileum van 65 jaar Eredivisie, komen alle 54 clubs die ooit gespeeld hebben in de Eredivisie terug op de bal. En de cultuur van de wedstrijdbezoeken. Met helden van de toekomst en helden van weleer. In kleur komt het beter uit de verf dan in zwart wit, maar op de velden is de kleurloze bal wel rustiger. Van toen naar het heden, met een prachtige tekst over de video. Wat mij betreft geeft deze wedstrijdbal recht aan de magie van de Eredivisie.
Bovenstaand zijn allemaal voetbal voorbeelden, ik had daar graag meer sport variatie in gezien. En uiteraard zijn er in andere sporten ook shirtlanceringen. Al ben ik zelf erg benieuwd of jullie hier goede voorbeelden van hebben, want ik moet er echt goed naar zoeken. NBA en NFL hebben spectaculaire presentaties, maar in het volleybal, handbal, korfbal of hockey zie ik weinig. Bij Formule 1 is het meer een unboxing van het kledingpakket. Voor andere bonden en TeamNL liggen hier nog mooie kansen om meer uit te halen, hopelijk halen ze inspiratie uit deze voorbeelden.
In elk geval viel Team Jumbo-Visma goed op met hun shirt met namen van alle fans. Mooi hoe fans betrokken werden bij de keuze van het shirt voor de Tour, maar ook nog eens met hun namen op het shirt kwamen. Ik moet er ook ergens op staan, al heb ik het helaas nog niet kunnen vinden.
Ik ben blij om te zien dat de clubs weer echt hun nek hebben uitgestoken om fans te betrekken bij shirtlanceringen. Na alle onzekerheid en onrust door COVID-19 lijken clubs nu het werk weer op de rails te hebben. Al blijft er veel ruimte voor clubs om fans ook echt onderdeel van de lancering maken. Een nieuw shirt blijft naast de trots van de clubkleuren ook een ideale mogelijkheid voor het uitdragen van bredere boodschappen, samen met je achterban.
En bij een elftal hoort ook een reservebank, want eigenlijk mogen ook deze niet ontbreken:
Bekijk onderstaand de volledige playlist. De teller is inmiddels voorbij 800 shirtlanceringen uit diverse sporten. Met recht heeft SPORTNEXT daarmee het grootste overzicht aan shirtlanceringen dat je in Nederland terug gaat vinden. Bekijk ook het Pinterest-album voor nog meer voorbeelden.
Veel lees- en vooral kijkplezier!