Zo. Het seizoen zit er weer op. 'We beginnen toch net?!', hoor ik u denken. Toch hebben we afgelopen week het seizoen afgesloten met de Europa- en Champions League-finale. Maar ik heb het hier ook niet over een sportseizoen, maar het seizoen van de shirtlanceringen. Vanaf eind mei tot begin augustus presenteren de meeste sportploegen hun nieuwe tenues. Een traditie die niet door COVID-19 geraakt lijkt te zijn, maar net als zoveel andere zaken wel beïnvloed wordt.
Vol trots vertegenwoordigen de shirts de clubkleuren, ambities, stad, merk en sponsoruitingen. Ook dit jaar maak ik een rondje langs de velden voor de meest opmerkelijke shirtpresentaties. Net als voorgaande jaren aan de hand van clubcultuur, shirthistorie en design. De meeste shirtlanceringen komen uit het voetbal; deze shirtlanceringen springen het meeste in het oog, maar er is ook aandacht voor andere sporten zoals American football, rugby en wielrennen.
De YouTube-playlist bestaat inmiddels uit ruim 450 shirtlancerings-video’s, kortom: genoeg inspiratie! Wil je meer zien, klik dan gerust eens een avondje door de shirtlanceringen. Daarnaast is er een Pinterest album met ruim 250 pins van diverse shirtlanceringen uit binnen- en buitenland. Overigens zijn er toch altijd weer prachtige shirtlanceringen die niet in mijn blog komen, maar mogelijk wel in de playlist of album staan. Mis je een shirtlancering, of wil je jouw topper delen? Of heb je een goed voorbeeld van een andere sport? Laat het zeker weten!
De meest bijzondere? Dat is elk jaar weer een heel persoonlijke vraag. In Nederland viel de hype rondom het bijzondere 3e shirt van Ajax enorm op. Een mooi historisch verhaal, strak design en mooie presentatie.
Gebruik van identiteit. Clubkleuren, strepen, vlakken of effen. Het overgrote deel van de shirtpresentaties wordt ingestoken vanuit dit sentiment. Terug naar de basis. Waar sta je voor. Waar herkennen sportliefhebbers je aan. Je kleuren, achterban, logo, identiteit.
1. PSV - #MadeInEindhoven
PSV en Puma hebben goed samen gewerkt aan hun eerste tenues. Een uitshirtpresentatie met rapper Fresku, een derde kit in koppeling met lichtfestival Glow en een thuisshirt waar de identiteit van Eindhoven vanaf straalt. Een mooie tool om een shirt te maken met je eigen naam en voilà; een top shirt lancering voor PSV.
2. Rangers FC - A New Era
Rangers FC en Castore zijn een partnerschap aangegaan voor de wedstrijdkleding. Een nieuw merk op de markt. Met die wetenschap kun je je afvragen of deze video met als titel 'A New Era' op de voetbalclub of het kledingmerk slaat.
3. Glentoran FC - This Is East Belfast
Toegegeven; het is technisch niet de mooiste shirtpresentatie. En zeker niet de grootste club. Maar het verhaal van de club, voor de gemeenschap van East Belfast en zeker in deze moeilijke tijd, straalt ervan af. Een voorbeeld van een video die aantoont dat je ook met minder middelen een shirtlancering prima vanuit het hart van de club, en met oog voor de clubcultuur, kan maken.
Welk historisch moment heeft de identiteit bepaald? Mijlpalen, gebeurtenissen die iedereen nu nog weet. Een gloriemoment of zelfs dieptepunt uit de rijke historie. Gebruik dit sentiment in een modern jasje. Herkenbaar voor oud, liefde versterkend voor jong. Video’s waarin je de trots van de stad, regio, club en kleuren direct in herkent. En stiekem direct fan van die club wil zijn! Het voorbeeld van Ajax' derde shirt hoort hier duidelijk bij.
4. Chelsea FC - The Story Of The New Kit ft. Ruud Gullit
Wat een sprookje heeft Ruud Gullit voor ons in petto. Het sprookje van Chelsea FC, de club van Londen. It's a Chelsea FC Thing. Chelsea heeft elk jaar verrassende shirtlanceringen en ook dit jaar is er weer aandacht voor de impact die de club op haar stad heeft. Home away from home.
5. Inter Milan - #MadeOfMilano
Niet iedereen heeft dit shirt even positief ontvangen. Maar het lijkt een verwijzing naar de lijnen van de stad. De video is niet spectaculair uitgewerkt en had potentie voor een beter verhaal.
6. FC Utrecht - Jubileumshirt
Een mooi verhaal met aandacht voor de historie van FC Utrecht. Bij 50 jaar bestaan van de voetbalclub hoort een mooi shirt. Het design van het shirt is niet spectaculair, maar het verhaal van het shirt, mét een fraaie nieuwe hoofdsponsor, is mooi neergezet. Persoonlijk had ik het dan ook mooi gezien als voor het derde shirt van FC Utrecht ook gekozen was voor een historisch design.
En soms verzint een club gewoon iets. Lijkt het misschien toch (n)ergens op. Bepaalt een kledingmerk het design. Of wordt het op mode, modern of een andere invulling gegooid. Kleuren die nog niet eerder gebruikt zijn. Een bepaalde boodschap die men wil vertellen. Of gewoon om de verkoop te bevorderen. Om de sleur te breken. Soms ook zonder verdere boodschap, zoals dit shirt van Arsenal. Gewoon prima design, bam. Hopelijk waarmee ze nieuwe historie en cultuur te schrijven. Dit zie je geregeld bij de uitshirts of derde (Europees) shirts van clubs.
7. RB Leipzig - Unchained
RB Leipzig neemt shirtpresentaties op de hak. Het organiseert een virtuele meeting met rare ideeën. En als je dan echt geen idee hebt hoe je shirt te presenteren, dan presenteer je het maar alsof je geen idee hebt hoe het te brengen. De alpaca maakt het natuurlijk flink af.
8. Juventus - Our Stripes
De ‘Oude Dame’ kan teren op haar eigen rijke historie. Maar sinds de rebranding van de club lijkt het vooral geschiedenis te willen schrijven. Als ik dan ook kijk naar deze presentatie dan is het gericht op het eigen merk. Het statement wat ze hier en nu maken. Juventus zelf is een marketingmachine aan het worden. Daar kunnen we veel van vinden, maar gelikt ziet het er zeker uit!
9. PSV
Naast de shirts zelf wordt voor de presentatie ook vaker voor deze route gekozen om het shirt echt als onderdeel van cultuur en design neer te zetten. De grote clubs lijken toch meer op design en de artiesten scene in te zetten. Voorgaande jaren schreef ik al over de vermenging van sport, cultuur, dans en muziek. Met het voorbeeld van Real Madrid met hun videoclip. Ik voorspelde een shirtlancering van AZ met Marco Borsato, maar het werd PSV als een van de eerste Nederlandse clubs en lanceerde het uitshirt in combinatie met rapper Fresku.
10. Eredivisie bal
Dit jaar was er ook weer de balpresentatie van de Eredivisie. Ook hier een combinatie van sport en cultuur. Op de bal staan de lokale rapartiesten van muzieklabels Top Notch en Noah's Ark.
Persoonlijk ben ik erg benieuwd naar de verdere uitwerking en invulling van dit partnerschap. Of voetballers ook maar enig idee hebben tegen wie ze aan trappen en of fans hier verder nog bij betrokken worden. De video op YouTube is helaas door een auteursrechten claim geblokkeerd.
11. Andere sporten
En uiteraard zijn er in andere sporten ook shirtlanceringen. Al ben ik zelf erg benieuwd of jullie hier goede voorbeelden van hebben.
Over het algemeen zag ik wel wat terughoudende shirtlanceringen. De echte koppeling met fans on- en offline werd niet altijd gemaakt. Volledig begrijpelijk omdat de meeste shirtlanceringen ver van tevoren worden uitgewerkt en de aandacht afgelopen tijd elders heeft gelegen. En de mogelijkheden om in contact te komen ook beperkt zijn. Ik hoop dan ook dat in de toekomst er weer meer connectie met de fan gemaakt kan worden en zo de shirtlanceringen nog meer met fans opgezet worden.
Bekijk de YouTube-afspeellijst en Pinterest-album voor meer voorbeelden en voorbeelden uit het verleden. Grote, goed geregisseerde video's, maar ook simpele effectieve video's en fotoshoots.
Veel lees- en vooral kijkplezier!