Hoe vertel je je verhaal in de digitale wereld? Content dreigt al snel onder te sneeuwen in de stroom van artikelen, blogs, vlogs, video’s, visuals etc op sociale media. Storytelling is daarom belangrijker dan ooit. Bij Týrsday helpen we merken, mensen en bedrijven hun doelen te bereiken met online storytelling. Tijdens Digital Sports Day gaf ik een presentatie over hoe jij met behulp van deze elf tips ook kunt bouwen aan een community en hoe je creatieve content kunt maken.
Tip 1: Rules of the game
Weet waar je je begeeft en met wie je zaken doet. Iedereen heeft andere belangen dan jij, zeker online. Gratis diensten, zoals Facebook en Twitter, zijn er niet voor jou, maar voor hun aandeelhouders. Dat betekent dat ze zomaar de regels van het spel kunnen veranderen.
Tip 2: Keep your eyes open
Er gebeurt zoveel moois. Van blockchain tot Instagram, dat met honderden miljoenen gebruikers per jaar groeit. Probeer nieuwe zaken uit en kijk hoe het werkt.
Tip 3: Don't believe the hype
Influencer marketing? Vloggers? eSports? Denk eerst zelf eens na. Waarom doe je mee? Omdat iedereen het doet? Of omdat je er echt iets - meetbaars - uit kunt halen. Influencers en vloggers zijn nodig om Google en Facebook-advertenties te kunnen laten verkopen. Raad eens wie die advertenties gaat betalen?
Video: Documentaire Now You Know
Tip 4: Inside out
Weet waar je voor staat: je missie, je ambitie, je doelstellingen. Maak (eerst voor jezelf) duidelijk waarin je je onderscheidt van de concurrentie. Een goed verhaal begint altijd bij weten wie je zelf bent.
“ESPN is about the news of sports; we’re about the spirit of sports.” - @MrSpradley https://t.co/ImTTgLVrSw
— Peter Wade ��♂️ (@brooklynmutt) 26 oktober 2017
Tip 5: Outside in
Om je heen gebeurt al zo veel. Het is goed om eens rond te kijken. Dat kan digitaal. Analyseer de markt en check waar je doelgroep zit, in welke community's ze actief zijn, wie hen beïnvloeden en wat voor content ze mooi vinden en al delen.
Tip 6: Differ in content
Niet alle content is gelijk. Snack content, longreads, remix, blogs, vlogs, podcasts, livestreams. Ze zijn allemaal anders. Het belangrijkste verschil? Hoe lang het duurt om de content te maken en hoe lang het duurt deze te consumeren. Een goede contentplanning zorgt voor een mooie mix van formats. Een goede website zorgt voor cross-sell, van korte, makkelijk te maken items zoals foto's en remix blogs, naar langere items zoals longreads.
Tip 7: Build trust
Het bereiken en betrekken van mensen werkt eigenlijk alleen als je een relatie aangaat met je publiek. Zo'n relatie wordt bestendigd als er vertrouwen is. Naast goede eerlijke verhalen, ontstaat vertrouwen door aanbevelingen van anderen. Dat kunnen bekende mensen zijn (zoals topsporters). Nog beter werkt het als de aanbeveling van iemand uit je eigen kring komt, bijvoorbeeld een vriend, familielid of collega.
Tip 8: Own your shit
Niets op social media is van jezelf (of van je baas): je data niet, je klanten niet, je design niet, je verdienmodel niet en zelfs je content niet. Daarom is het wijs een eigen plek te hebben waar je wel de baas bent. Zo kun je voor de juiste branding zorgen en content cross-sellen of gewoon af en toe converteren naar sales of naar een abonnement op je nieuwsbrief. Een goede site - waar je zelf de baas bent - hoef je niet zelf te maken. Tyrsday werkt met Tag The Love, technologie die de perfecte mix vormt tussen je eigen branded omgeving (en beheer) en social media.
Tip 9: Never alone
Het klinkt zo simpel: werk samen met anderen die mooie verhalen kunnen maken of die jouw verhalen kunnen delen. Toch gebeurt het veel te weinig. Zelfs niet als er wederzijdse (sponsor)belangen zijn. Als je een eigen site hebt en een duidelijk beeld welk verhaal je wilt vertellen, dan help je vaak je partner door met hen content te maken en te delen. Zo profiteer je over en weer van elkaar.
Tip 10: Listen & react
Soms zou je het vergeten, maar web 2.0 draaide om de consument die zelf verhalen, video's en foto's publiceert en reageert op alles dat online gedeeld wordt. Mensen waarderen het als je als media- of sportmerk de moeite neemt te reageren op de uitingen van het publiek. Dit verhoogt de betrokkenheid en zorgt dat er vertrouwen opgebouwd wordt.
Beste @esther_305 , Ajax en @MercedesBenz_NL brengen Ajacied Willem graag de rest van het seizoen van en naar de ArenA. Je hoort van ons.
— AFC Ajax (@AFCAjax) 27 januari 2016
Tip 11: Be more like Nike
Dat geldt eigenlijk voor elke presentatie over marketing. Maar in dit specifieke geval, gaat het om de krachtige lokale communicatiestrategie die Nike uitrolt. In New York met producten uit New York, betrokkenheid van lokale helden en community's en zelfs beelden van het Central Park op het grote scherm van de flagshipstore in Soho.
Special secret ingredient: Spread the love
Iedereen in de sport heeft het over passie en emotie. Toch zijn bijna alle verhalen saai, zakelijk en uniform. Persoonlijke betrokkenheid, betekent echte betrokken verhalen met liefde en gloed. Liever een goedkeuringsronde minder en wat meer menselijk en warmte.
Bekijk hier de gehele presentatie:
Headerfoto: Shutterstock.com / Foto in tekst: Twitter@wdc_creative