Fanexperience by the Bulls

Onlangs was ik met een groep van zo’n 25 Nederlandse sponsor- en marketingprofessionals bij het jaarlijkse IEG-congres in Chicago. Om ons onder te dompelen in de Amerikaanse sportcultuur hebben we voorafgaand aan het congres een wedstrijd van de Chicago Bulls tegen de Brooklyn Nets bezocht. En wat was dat gaaf! Run with the Bulls!

Bob van Oosterhout en Peter Sprenger bespraken hun bezoek aan de wedstrijd al op SPORTNEXT, en ik neem je mee in een aantal voorbeelden van fanbeleving rondom deze wedstrijd van de Chicago Bulls. En in het bijzonder de koppeling die met sponsors gemaakt werd.

Want wat met name voor ons Nederlanders opviel; de wedstrijd deed er niet toe. Vooraf al niet. Maar ook toen het verschil 26 punten was vermaakte het publiek zich niets minder en was de sfeer fantastisch. Bij de Bulls staat elke wedstrijd in het kader van een thema en deze avond was het ‘90`s party’. Bij binnenkomst gelijk veel muziek, een DJ, fotomoment met cheerleaders, een superaantrekkelijke fanstore, op de foto met mascottes, heel, heel veel cateringpunten, fanguide’s die je aanspreken. In het stadion dansshows, het volkslied, fantastische moodvideos via de 3 ringen LED-boarding, gebruik van alle moderne LED-licht technieken, in-seat ordering van catering, een mascotte vliegend door het stadion, Mario Karten op het speelveld, opgeroepen worden om lawaai te maken, Coolio met 'Gangsta`s Paradise' als halftime show.

En dan heb ik het nog niet eens over de diverse kapriolen van de best betaalde mascotte ter wereld: Benny the Bull. Tel daar ook nog eens het overconsumeren op de promenades als het gaat om eten, drinken, loterijen en fanartikelen bij op. Je komt ogen en oren tekort.
Wat.
Een.
Beleving!

Ik neem je via een compilatie mee in de FANexperience by the Bulls.


Koppeling met sponsor

Het is je niet ontgaan; in de video geen wedstrijdbeelden. De beelden van de slechtste Chicago Bulls sinds jaren zijn voor dit kader minder relevant. Voor een avondje uit maakt het niet uit. Of zoals op het congres gehoord; Winning is just a great deodorant. Deze avond was voor het publiek een avondje vermaak en vertier en de wedstrijd ondergeschikt voor het plezier.

Wat mij verder opviel was dat veel van de belevingen met het publiek direct aan een sponsor gekoppeld waren. Zonder er omheen te draaien heel duidelijk gekoppeld aan merken. Ik noem 11 voorbeelden van commerciële activiteiten die ik gezien heb bij de Bulls. Maar het waren er zoveel dat er mij zelfs een paar zijn ontgaan. In Nederland zijn we terughoudend om de koppeling met een sponsor duidelijk zichtbaar te maken naar supporters, maar bij de Bulls vliegen de voorbeelden van goed passende partnerships je om de oren;

1. Naamgeving stadion United Center en diverse activaties
2. Sprite dance-off
3. Uber discount na de wedstrijd (Bounce after the game)
4. Dunkin Donuts game, waarbij je met een voucher een gratis donut kon winnen
5. Wraps van Chili`s die het publiek in gegooid werden, overigens ook leuk in-store geactiveerd
6. T-shirts met KIA logo die via parachuutjes uit het plafond naar beneden kwamen (en overigens KIA`s op de promenade van het United Center)
7. Cheer loud met BMO Bank
8. De Gerber kiss cam
9. De Budweiser Champions Lounge
10. Sprite 312 dance crew
11. AT&T virtual stadium en locker tour

De Chicago Bulls hebben, net als menig Amerikaans entertainment organisatie, een actief beleid als het gaat om content voor en interactie met het publiek. Er zijn zelfs diverse FANexperiences te koop. Zie ook deze korte compilatie van de Bulls.

Laten deze voorbeelden je inspiratie geven. Ik gun iedereen een bezoek aan een sportevenement in Amerika. Heb geen oordeel, ga niet vergelijken met Nederland, maar leer en vermaak jezelf!