Voor iedereen die dagelijks door social media scrollt, is er geen ontkomen aan; CrossFit. Of het nu je buurman is die een poging waagt of een vriendin die zich in een zogeheten Crossfit Box helemaal uitleeft. CrossFit is geen hype maar een serieuze speler in de sportwereld. En ja, ook ik ben om. Nou ja, deels dan. Want waar de meeste mensen dagelijks tijd doorbrengen om nog beter, sneller en sterker te worden, ben ik vooral geïntrigeerd door de commerciële kant van CrossFit.
In Women's Next schrijven Suuz Amijs en Anouk Dijkhoff over zaken die hun opvallen in de vrouwensport. Welke ontwikkelingen vinden er plaats en welke trends zijn waarneembaar? Suuz en Anouk praten je helemaal bij!
Maar wat is CrossFit? In het kort: CrossFit is in de jaren '90 bedacht door voormalig gymnast Greg Glassman en zijn ex-vrouw Lauren Jenai. Simpel gezegd is CrossFit een combinatie van gewichtheffen, powerliften, gymnastiek en cardio. Waarbij het er niet om gaat dat je je specialiseert in één onderdeel, maar dat je vaardigheden ontwikkelt binnen alle verschillende onderdelen.
De filosofie van Glassman is dat specialiseren in één specifiek sportonderdeel leidt tot een te eenzijdige fysieke ontwikkeling. Hoe CrossFit precies in zijn werk gaat, zie je in onderstaande filmpje.
Binnen de fitnessbranche, waar ik CrossFit onder schaar, komen regelmatig nieuwe sportvormen voorbij. Zo zaten we het ene jaar met zijn allen op de spinning fiets, gingen we door naar Zumba en sloten we de week af met een lesje yoga. Allemaal 'hypes' die gebleven zijn en nog steeds veel populariteit genieten. Dat geldt ook voor CrossFit.
Wat de oprichters in 2007 slim hebben gedaan, is gebruikmaken van de opkomst van social media. Zo brachten ze de sport online en werd deze zichtbaar voor iedereen. Tot op de dag van vandaag vind je iedere dag een nieuwe oefening (zogeheten WOD) op de website van CrossFit. Gratis content dus, die enorm scoort. Opvallend is dat dit inmiddels niet langer via Instagram en Facebook gedeeld wordt, terwijl Crossfit daar miljoenen volgers had. Glassman was het niet eens met de manier waarop Facebook handelde en besloot beide accounts per direct stop te zetten. Een gewaagde keuze in deze tijd.
Wat in de jaren ’90 begon als idee in een garagebox is inmiddels uitgegroeid tot een miljardenbedrijf met 15.000 aangesloten CrossFit bedrijven. Het businessmodel van CrossFit is eigenlijk vrij simpel en zien we vaker terug binnen de fitnessbranche. Clubs sluiten een licentie af waar ze jaarlijks 3.000 dollar voor betalen. Reken je mee? Daarbij komen nog de seminars á 1.000 dollar per persoon om CrossFit-trainer/coach te worden én de toegangsprijzen voor onder andere The Open. Iedereen mag daar aan deelnemen om op die manier kans te maken op een plek bij de CrossFit Games. Dit jaar namen 185.551 mannen en 140.113 vrouwen deel á 15 euro p.p. Daar komen alle deelnemers van de verschillende leeftijdsgroepen nog bij. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de hoge sponsorbedragen.
Toen CrossFit, in verhouding tot nu, nog vrij klein was sloot Reebok in 2010 een partnership af voor tien jaar. Ze werden niet alleen titelsponsor van de CrossFit Games, Reebok kreeg ook een licentie om fitnesskleding- schoenen en overige producten met het CrossFit-handelsmerk te verkopen. Misschien dat we wel kunnen spreken van de redding van Reebok. Het bedrijf had het moeilijk om overeind te blijven en op te boksen tegen de vele grote sportmerken. Door CrossFit letterlijk te claimen, is Reebok in een gat gesprongen waar ze nu, negen jaar later, dagelijks van profiteren.
Naast een vast sponsorinkomen, profiteert CrossFit op haar beurt van de samenwerking door het innen van royalty’s op de speciale CrossFit kleding van Reebok.
Het meest opvallend in de samenwerking met Reebok is de rechtszaak die CrossFIt in 2008 aanspande wegens contractbreuk vanwege een verandering die Reebok maakte in de berekening van de royalty's van CrossFit. Daarvoor eiste ze +/- 5 miljoen dollar. Het uiteindelijke bedrag is niet bekendgemaakt, maar ze zijn er samen uitgekomen.
Ieder jaar gaat CrossFit op zoek naar de 'Fittest on Earth' tijdens de CrossFit Games in Amerika. Sinds 2011 is Reebok naamgevend partner van het event. Het prijzengeld liegt er niet om. Met een deelnemersveld van 200.000 sporters is dit het grootste CrossFit-event ter wereld én een hele pittige competitie om de finale te halen.
Deze zomer vinden de Reebok CrossFit Games plaats in Madison, Wisconsin. In vijf dagen tijd wordt een divers scala aan oefeningen (WOD’s) afgelegd. Wist je bijvoorbeeld dat vooraf de verschillende onderdelen niet bekend zijn en deelnemers vaak pas vlak van tevoren te horen krijgen welke oefening van ze wordt gevraagd? Daarmee zijn de kansen voor iedereen gelijk en is het dus van groot belang dat je alle disciplines beheerst. Uiteindelijk kroont de winnaar zich tot ‘Fittest on Earth’.
Dit jaar is het aan Leonie Henrich om ons land te vertegenwoordigen. Tijdens The Open 2019 werd Leonie de beste van Nederland en verdient daarmee een ticket naar The Reebok CrossFit Games in augustus.
Niet alleen Leonie wist zich te plaatsen. Voor de zesde keer mag Marion Valkenburg naar Amerika afreizen. Ze komt uit in de categorie 55-59 jaar. In 2017 ging ze er in de leeftijdscategorie 50-54 jaar vandoor met de eerste prijs, nadat de oorspronkelijke winnares werd betrapt op doping.
Even terug naar het begin; waarom ben ik nou zo'n fan van CrossFit? Vooral omdat CrossFit een van de weinige sporten is die het zo goed voor elkaar heeft op het gebied van gender equality. Oprichter Glassman is altijd zeer uitgesproken geweest over de gelijkheid tussen mannen en vrouwen en stelt dit ook als voorwaarde voor alles wat binnen het merk CrossFit valt. Zo ook als het gaat over het prijzengeld, een veel besproken onderwerp in Women’s Next. Vanaf de start van CrossFit, in competitieverband, is het prijzengeld altijd gelijk geweest. Leuk om te weten; de winnaar neemt 300.000 dollar mee naar huis dit jaar.
Niet alleen als het om beloning gaat, ook qua training bestaat er geen verschil tussen mannen en vrouwen. Iedereen doet dezelfde oefeningen, alleen het gewicht kan verschillen. Mannen en vrouwen concurreren tijdens een wedstrijd letterlijk in dezelfde Crossfit arena. Bij het grootste CrossFit-event ter wereld, de Reebok CrossFit Games, geeft ESPN exact dezelfde hoeveelheid zendtijd aan beide geslachten. Ondenkbaar voor de meeste sporten, helemaal in Amerika. Duimpje omhoog dus!
Nieuwsgierig geworden? Kijk dan vooral de docu ‘Fittest on Earth’ op Netflix. Dan kan ook prima met een zak chips op de bank...
Foto's: Carolien Visser