Sport heeft de kracht om je te raken, stil te laten staan, in contact te brengen en te inspireren. Om extra licht te laten branden rondom de donkere kerst. Te geven om de mensen om ons heen en de fans die we op de tribune missen. Warmte en liefde te delen met elkaar.
En dat allemaal in een tijd waarin contact niet vanzelfsprekend of logisch is. Contact met elkaar, maar ook contact tussen sport en fan, en de fans onderling. Sportwedstrijden bezoeken is nog altijd niet zoals voorheen. Ik pak mijn eigen traditie op en voor het zesde jaar op rij maak ik een rondje langs de kerstbomen. Om jullie te inspireren met vele voorbeelden. Als één lezer bij het lezen van deze blog een idee krijgt om het contact met een fan aan te halen, dan doet me dat al heel veel plezier!
Ook dit jaar voor jou een bomvol kerstpakket; elke link is de moeite waard om te bekijken! En waarschijnlijk doe ik nog tekort aan de mooie voorbeelden die ik (nog) niet gezien heb. Neem de tijd rondom de feestdagen en laat je onderdompelen. We komen volledig in de kerstsfeer en maken een rondje langs de goed versierde kerstbomen. En let op! Na de feestdagen zal deze blog en de YouTube afspeellijst verder aangevuld worden met nog meer voorbeelden die rondom kerst en oud en nieuw plaatsvinden. Het is daarmee het meest complete overzicht van kerst-inhakers dat je gaat vinden!
Ik wens iedereen een warme kerst, een liefdevolle, veilige en warme periode. Zoek elkaar op, bel iemand die je al te lang niet gesproken hebt. Zoek die ene fan op die je lang niet gesproken hebt. Hou het hoofd omhoog en ga met goede moed 2022 in, met hopelijk meer fysiek contact.
De kerstboodschap aan de achterban. Simpel en effectief. Een mooi moment om jouw dank en hartverwarmende gevoelens aan de achterban te geven. Bedank supporters, promoot kerstartikelen, laat zien hoe betrokken je bent bij de achterban of zet elke dag een video in via een adventkalender. De favorieten uit het verleden nog even op een rij; Jingle Balls van Borussia Dortmund (2015), Bayern München (2016), Juventus (2017), weer Juventus (2018) in 2019 Club Brugge met het kerstverhaal en in 2020 was het kerstkoor van Schalke 04 bijzonder. Al was de sing-off van voormalig Vitesse-trainer Leonid Slutsky ook bijzonder te noemen. Voor 2021 geef ik mijn favoriet na kerst, als alle video’s geplaatst zijn.
Al is de misser dit jaar al wel bekend. De kerstboodschap van Sky Sports, met een crashende Max Verstappen, viel niet overal goed in de smaak. De revanche was er gelukkig.
Inmiddels staan er bijna 600 video’s in de YouTube playlist. De video’s die je wat mij betreft dit jaar gezien moet hebben:
Bekijk alle video’s in de playlist, in volgorde van meest recent ge-upload.
Zo’n zes jaar geleden waren er slechts twee Nederlandse clubs met een kersttrui. Steeds als ik denk dat de rage voorbij is, komen er meer truien… De kersttrui is populairder dan ooit. Zelfs bij Veronica Inside ging het over de kersttrui.
In Amerika blijft het een traditie om een zo lelijk mogelijke kersttrui aan te schaffen, zoals in de NFL, NHL en NBA. Bij elkaar zijn het ruim 400 truien, in de NBA ook nog met matchende foute slippers...
In Engeland is het gebruikelijk dat de opbrengst van de trui naar een goed doel gaat. Zo maakte Arsenal in het verleden een teamfoto met kersttruien, of doneerde een salarisdeel aan het goede doel. Dit jaar een mooi overzicht van de top 10 van de foute kersttruien uit de Premier League.
In Nederland heeft PSV een traditie met sponsor EnergieDirect. Samen hebben ze dit jaar weer een fraaie kersttrui gemaakt. De grootste kersttrui van Europa, dit megashirt van 19x13m was te zien in Eindhoven, waarna het megashirt in 15.000 mini kersttruien opgeknipt is. Bij FC Den Bosch was er een speciale kersttrui voor 70 jaar De Vliert. En bij Go Ahead Eagles ben je uit, maar toch thuis met hun kersttrui.
Maar inmiddels is het echt een uitzondering als je als betaald voetbalclub geen kersttrui hebt. Al zag ik wel bij een aantal clubs de truien terugkomen van de jaren ervoor. En elk jaar weer hoop ik op wat meer invulling en verhaal, zodat de kersttrui symbool staat voor het delen van warmte, ook met hen die het minder hebben.
Grijp kerst aan om bij en met supporters stil te staan. Zeker in deze donkere tijd. En dit kan digitaal, offline, in en buiten het stadion. Al 18 jaar een traditie bij FC Union Berlin, het Weihnachtsingen. In Engeland zijn er veel kindervakantieboeken. Een ander, relatief simpel, onderdeel is de adventkalender. Elke dag iets anders van de club, prijsvragen, give-aways, sponsoraanbiedingen, unieke content. Om maar een paar voorbeelden te geven: Sparta Rotterdam, Chelsea FC, FC Eindhoven, Willem II en de black-and-white weeks bij Heracles Almelo.
Of laat verenigingen, en fans, een eigen kerstkaart sturen. Zoals de Nevobo die haar verenigingen de mogelijkheid geeft een kerstkaart op te maken.
Verder zagen we dit jaar ook wel wat activiteiten in en rondom de stadions, voor zover dat nog mogelijk was. Een kerstmarkt bij De Graafschap, kerst walk- en drive-through bij bijvoorbeeld CM.Com Circuit Zandvoort, FC Groningen en Vitesse. FC Volendam heeft een twee uur durende Orange Christmas Show georganiseerd met commercieel directeur Jan Smit. Bij FC Groningen kon je tijdens de kerstmis walk-through een persoonlijke boodschap langs het veld aan een kerstboom hangen.
In het buitenland zagen we de teddy-bear-toss traditie bij Real Betis. En voor het 15e jaar op rij wilde Atalanta Bergamo tijdens de laatste wedstrijd van het jaar iets speciaals doen. Echter pakte hun kerst-wedstrijdshirt verkeerd uit omdat het de skyline van Turijn bevat.
Juist in deze coronatijden ben ik van mening dat sport goed contact moet zoeken met hun achterban. Zoals ook beschreven in het overzicht van FANconcepten. En dat logische momenten als nieuwjaarsdag, Pasen, vakanties, Vader- en Moederdag, Valentijn, sinterklaas, kerst, herdenkingen, feestdagen, etc. belangrijke momenten zijn om hier verder invulling aan te geven. En zeker ook met kerst. Denk bijvoorbeeld ook aan de koppeling met goede doelen en invulling rondom bijvoorbeeld eenzaamheid en armoede. Ik hoop dan ook dat alle sporten, maar ook andere organisaties die in contact zijn met hun achterban, inspiratie uit deze blog kunnen halen. Om zo de speciale momenten samen met en voor de supporters te beleven.
Jingle all the way!
Meer lezen? Bekijk de blogs van voorgaande jaren: