Sport heeft de kracht om je te raken, stil te laten staan, energie te geven, in contact te brengen en te inspireren. Om extra licht te laten branden rondom de donkere kerstdagen. Te geven om de mensen om ons heen en om de fans die we op de tribune missen. Om warmte en liefde te delen met elkaar.
Ook dit jaar maken we weer een rondje langs de velden voor opvallende kerstboodschappen uit de sport, om jou het jaar bomvol inspiratie uit te sturen. Het is een vaste traditie aan het einde van het jaar, alweer voor de zevende keer op een rij. En ik blijf het herhalen: kerst is een moment waarop terug- en vooruitgeblikt wordt, warmte gedeeld wordt met supporters en je de liefde van de fan op een warm moment aanhaalt.
En toch lijkt het voor sommigen een té makkelijk moment om in te spelen op die warmte. Hopelijk inspireert dit blog hen om volgend jaar de warme band met fans iets meer aan te halen. Sinds 2019 was het namelijk eindelijk weer een kerst waarin contact fysiek mogelijk was. Laten we hopen dat 2023 het jaar is waarin fysiek contact en bij elkaar zijn weer helemaal normaal is. Zodat we de warmte met fans nog meer kunnen opzoeken.
De basis. De mooie kerstboodschap. En het maakt eigenlijk niet uit hoe het gebracht wordt; het wordt altijd gewaardeerd. Als het maar uit het hart komt. De favorieten uit het verleden nog even op een rij: Jingle Balls van Borussia Dortmund (2015), FC Bayern München (2016), Juventus (2017), weer Juventus (2018). In 2019 Club Brugge met het kerstverhaal, 2020 het bijzondere kerstkoor van Schalke 04 en in 2021 wederom Juventus met het Christmas Lab.
De playlist tikt inmiddels meer dan 750 video’s aan en staat in volgorde van meest recent geüpload. Voor 2022 zijn de kijktips wat mij betreft:
- Juventus - Junior Kitchen Christmas-editie
- FC Bayern München - Stille nacht
- Liverpool FC – Kerstboodschap Jürgen Klopp
- KNLTB – Breng dromen tot leven met kerst
- FC Porto – Postal de natal
De kersttrui. Hij lijkt wel enigszins op z`n retour, maar waar in 2016 nog maar twee clubs een kersttrui hadden, is inmiddels bijna de hele Eredivisie wel voorzien. PSV heeft, uiteraard met partner EnergieDirect, weer een kersttrui. Enkel van AZ, Excelsior, FC Volendam en FC Twente kon geen versie van een kersttrui worden gevonden. Verder is het inmiddels wel business as usual geworden, al zitten er weinig verrassende verhalen achter de truien en lijkt het vooral een merchandiseproduct te zijn voor de feestdagen. Zo ook in het buitenland, waar Goal een top tien samenstelde van diverse truien en ook ESPN een soortgelijk overzicht maakte. Het valt op dat de kersttruien vooral uit het voetbal komen. Wie weet zien we volgend jaar een prachtige schaatstrui, waarin kerst en een mooi warm verhaal samenkomen?
Overigens hoeft het niet bij een kersttrui te blijven. Zo heeft Stade Reims een exclusief kerstshirt uitgebracht welke zij op 29 december dragen. En dat presentatieshirt van Ajax… Ach, dat had ook best als kersttrui door kunnen gaan! Toch?
Dan nog de mooie voorbeelden. De warme kerstverhalen, die door de sport gebruikt worden als verbinder met de fans. Elk op een heel eigen, unieke en bijzondere manier. Zoals het kerstzingen, dat al bijna twintig jaar een traditie is bij Union Berlin. Of de adventkalenders bij Vitesse en de Nederlandse Volleybalbond. En we voetballen helaas niet met kerst, maar anders had deze actie van PSV zeker een kersttintje gekregen. In de playlist op YouTube zitten nog de nodige 'lollige' video’s waarin sporters cadeaus inpakken en andere spelletjes spelen. Laat je inspireren door onderstaande voorbeelden:
- RSC Anderlecht – Fromage, het warme kerstverhaal
- NFL – Christmas Nickelodeon Nickmas games
- Heracles Almelo – Kerstactie in samenwerking met Speelgoedbank Twente
- F1 – Secret Santa
- 1. FC Union Berlin – Weihnachtsingen (en anders de Borussia Dortmund-versie)
- KV Oostende – Op bezoek bij asiel
- FC Groningen - Kerststadion
- Willem II - Kerstdiner
- Liverpool FC - Spelers verrassen fans
- Nascar – Christmas speedway
Als ik zo rondkijk zijn er dit jaar geen enorm uitzonderlijke campagnes of activaties geweest richting de fans. Geen digitale toepassingen of complete feel-good verhalen. Het was vooral veel van hetzelfde en gebruikelijk en het is moeilijker geweest om een aantal voorbeelden buiten het voetbal te vinden. Laten we uitkijken naar een 2023 waarin de beleving en betrokkenheid hopelijk weer van dichtbij aangehaald kunnen en mogen worden. En waarin weer vele momenten zijn om de band tussen sport en fans te versterken. Want of het nu kerst, Valentijns-, vader-, moeder- of koningsdag of vakantie is, het zijn logische momenten om samen met je fans te beleven.
Jingle all the way!
Meer lezen? Bekijk de blogs van voorgaande jaren: