Jingle Balls

Kerst staat voor de deur. Kerstboom in de woonkamer, gourmetstellen uit de kast, foute truien aan, familie op bezoek en met de kerstmelodietjes op de achtergrond de cadeau`s uitpakken. Maar welke mogelijkheden liggen er voor sportorganisaties, en in het bijzonder voetbal, in deze mooie tijd van het jaar voor het oprapen? Elk jaar weer een plezier voor mij om te zien welke creatieve concepten voorbijkomen. En soms ook missers om van te smullen zo slecht. Maar het kan met kerst, alles is mogelijk lijkt het wel. Kerst is voor sportorganisaties een mooi moment om supporters te boeien en te binden, met sponsors samen te werken of invulling te geven aan het eigen imago. Voor wie met kerst even de schoonfamilie beu is, of gewoon ergens anders zin in heeft; een samenvatting van een klein aantal mogelijkheden, met voorbeelden uit de praktijk.

1. Christmas sweater

Ja, de kersttrui mag niet ontbreken. Waar het in de VS al jaren een traditie is om een zo fout mogelijke kerstrui te dragen, compleet met verlichting, is het in Nederland pas de laatste jaren in trek. In de VS worden de truien schaamteloos verkocht als ugly sweaters. Een ruime collectie van 289 kerstartikelen – truien zo`n 70 dollar – die een ware inspiratie zijn. Ook in de Premier League is het een sport een zo foute mogelijke kersttrui uit te brengen, een mooie top 19. In de UK gaat de opbrengst doorgaans naar het goede doel, voor slechts 30 pond heb je al zo`n trui!

In Nederland kwam Feyenoord (€ 45,-) al vroeg met een kersttrui, bleef Ajax (€38,-) niet achter en afgelopen weekend wilde PSV met een mooie trui uitpakken. Hoofdsponsor EnergieDirect wilde alle supporters die naar Amsterdam gingen warm aankleden, echter waren de supporters hier zelf niet even enthousiast over. Uiteindelijk zijn de truien wel goed terechtgekomen, dus gelukkig geen scheve schaats met kerst. PSV was daarmee wel de enige met een gratis kersttrui. De kerstmuts bij RSC Anderlecht van sponsor Electrabel werd overigens wel door alle 20.000 supporters gedragen. Benieuwd hoe deze hype volgend seizoen vorm krijgt, wellicht een top 18 kersttruien voor de Eredivisie?

2. Kerst (video)wens

Met alle nieuwe media mogelijkheden heeft zo ongeveer elke club wel een kerstboodschap. De een bedankt supporters, de ander promoot kerstartikelen en een aantal clubs gewoon omdat het leuk is rondom de kerst een speciale video te brengen. De een nog origineler dan de ander. Omdat de lijst groot is en de komende dagen nog veel video`s geupload worden, is via dit YouTube-kanaal een verzameling van video`s te vinden. Mijn favoriet op dit moment? Bayern Munchen! Het clublied uitbrengen in kerstversie is fantastisch gedaan! De video van FC Eindhoven is dan weer zo fout dat het grappig is… hoop ik maar. Mijn favoriet vorig jaar was Jingle Balls van Bprussia Dortmund.

Video: De kerstvideowens van Bayern München


 

3. Adventskalender

De adventkalender, in de 19e eeuw ontstaan, is voor velen een begrip rondom de feestdagen. Aftellen tot kerst, meestal 24 vakjes. Met elke dag een verrassing. Via Facebook-apps of webpagina`s is dit voor organisaties zeer snel en eenvoudig op te zetten. Een simpel voorbeeld, maar helaas nog weinig clubs die het inzetten. Uit eigen ervaring weet ik dat met een dergelijke campagne met relatief weinig werk 15 tot 20% van de jaarlijkse datagroei gerealiseerd kan worden. Om nog niet eens te spreken van de verrijking van bestaande consumentendata. Daarnaast een mogelijkheid om zakelijke partners naar de consumentenmarkt te laten profileren. En voor supporters een laagdrempelige campagne om leuke prijzen te winnen. Kortom, aan alle kanten winst. Onder andere Vitesse, ADO Den Haag en Feyenoord hebben een digitale adventskalender met mooie prijzen.

4. Thema activiteiten

Als laatste in de lijst: het echt gebruiken van kerst om evenementen op te zetten of aan te kleden. Zo heeft de Manchester United Foundation al voor de tiende jaar op rij de Santa Run georganiseerd voor het goede doel en is bij elke Engelse club het een gewoonte om kerstdiners uit te serveren. Bij FC Union Berlin wordt al sinds 2003 kerstliedjes gezongen in het stadion. Club Brugge houdt jaarlijks een kerstmarkt. In Nederland kleedde onlangs Vitesse een bekerwedstrijd aan met kerstactiviteiten.

Maar waar de Premier League wel met kerst speelt is het in Nederland angstvallig rustig. Eenmaal is er, bij wijze van proef, gespeeld met kerst. Een doorslaand succes als je naar de toeschouwersaantallen kijkt, maar helaas hebben de clubs gekozen om dit niet door te laten gaan. Een groot gemis, ook volgens bijvoorbeeld FC Groningen directeur Hans Nijland en sportmarketeer Chris Woerts.

Als we kijken naar bovenstaande voorbeelden dan mogen we concluderen dat kerst genoeg mogelijkheden biedt voor voetbalclubs. Kerst is een mooie periode waar je commercieel gebruik van kunt maken via een thema dat iedereen aanspreekt. Voor voetbalclubs een break in het midden van een seizoen, maar een mooi moment om het jaar af te sluiten en de tweede seizoenshelft fris te starten. Maar de echte piek op de kerstboom zou toch wel Eredivisie-voetbal zijn rondom de kerstdagen. Met kerstmuts en lelijke trui!

Bezoek Pinterest voor een overzicht van alle webpagina`s.
Een overzicht van sportgerelateerde kerstvideo`s, inclusief historie, bezoek YouTube.