Augmented Reality-games als kans voor gemeenten en bedrijven

Sinds de release van Pokémon GO in de zomer van 2016 hebben gamefans lang moeten wachten op de volgende grote release met betrekking tot een augmented reality-game. Vorige week rolde Niantic, de Pokémon GO ontwikkelaar, de eerste versie uit van een gloednieuwe augmented reality game: Harry Potter: Wizards Unite.

Sinds het uitbrengen van Pokémon GO drie jaar geleden belandde de wereld van mobile gaming in een sneltreinvaart. Niantic bracht in juli 2016 Pokémon GO op de markt en creëerde daarmee een gigantische hype. Overal in Nederland liepen jongeren met hun telefoon op straat opzoek naar die ene zeldzame Pokémon.

Hoewel Pokémon GO onder de echte liefhebbers nog steeds erg populair is, is het volgens Niantic tijd om een nieuwe game op de markt de brengen. Door het vertalen van de Harry Potter-serie naar een mobiele game heeft Niantic opnieuw een mogelijk succesrecept.

Oplossing voor vitaliteitsproblemen

Net als bij Pokémon GO kunnen spelers in de Harry Potter-game verder komen in het spel door locaties te bezoeken en in contact te komen met bepaalde wezens, personages of andere spelers. Juist de combinatie tussen gaming en fysieke activiteiten toont de kracht en mogelijkheden van deze augmented reality (AR) games.

Vitaliteit en beweging van jongeren zijn al jaren een pijnpunt bij de Nederlandse overheid. Met de grootschalige interesse van jongeren in gaming kunnen AR-games hier in de toekomst een oplossing in bieden. Hoewel het bij games als Pokémon GO en Wizards Unite om minimale beweging gaat zijn dit wel de concepten die in de toekomst als basis kunnen dienen voor verder te ontwikkelen sportieve AR-games.

Citymarketing en spaaracties

Naast het feit dat de opkomst van AR-games goed nieuws is voor de vitaliteit en beweging in de samenleving, bieden deze games ook concrete kansen voor bedrijven en gemeenten. Met name voor retailers en supermarkten kan een AR-game een interessant middel zijn. Waar we momenteel bij supermarkten nog sparen voor servies, voetbalplaatjes of kortingen, kan in de toekomst een AR-game een actief spaarmiddel voor de winkels worden. Het is helemaal niet ondenkbaar dat er door middel van augmented reality nieuwe spaarconcepten ontwikkeld worden. Denk bijvoorbeeld aan het digitaal verzamelen van boodschappen in de omgeving van de supermarkt, waarmee je spaart voor kortingen of een boodschappenpakket.

Voor gemeenten liggen de kansen met name op het gebied van citymarketing. Het ontdekken van steden door bij bepaalde bezienswaardigheden punten te verdienen, kan een mooi middel zijn om de harten van mensen te veroveren en je verder kennis te laten maken met een stad.

In de VS heeft het eerste merk al een plek veroverd in Wizards Unite. AT&T, het moederbedrijf van Time Warner dat de rechten van de Harry Potter-franchise bezit, promoot haar eigen winkels in de game. Gebruikers kunnen in de winkels terecht voor een energieboost, een battle met een andere speler of bepaalde challenges.

Wizards Unite was na een dag al bijna een half miljoen keer gedownload en er werd al voor 300.000 dollar aan aankopen gedaan in de app.

Wil je meer weten over de kansen die esports & gaming biedt aan bedrijven en gemeenten? Kom dan op 18 oktober naar EsportsX; de #1 esports conferentie in de Benelux.

Headerfoto: KeongDaGreat / Shutterstock.com