De strijd tussen de digitale grootheden als Facebook, Amazon, Apple en Google is de laatste jaren gestegen tot een hoogtepunt. Door middel van 'platform thinking' willen deze wereldheersers (want dat zijn ze vandaag de dag) data ontsluiten en een 360 graden klantenbeeld krijgen van alle consumenten. Want de stelregel luidt: ‘Wie de klant het beste kent, die wint!’ Google deed daar afgelopen week nog een schepje bovenop met het nieuwe gamingplatform Stadia, dat een kristalhelder beeld moet creëren van de nieuwe generatie consumenten. Want waar loopt deze generatie warm voor? Inderdaad: gamen.
'Platform thinking' is de afgelopen jaren dé manier gebleken voor nieuwe waardecreaties en dus waanzinnig effectieve businessmodellen. Het is simpelweg jezelf tussen de producent en de consument plaatsen met drie cruciale toegevoegde waardes: het co-creëren, het faciliteren en het schaalbaar maken.
De platform-eigenaren creëren hiermee voor zichzelf een onbetwiste positie in de markt waarmee ze twee vliegen in één klap slaan. Aan de consumentenkant bouwen ze commercieel waardevolle data op en dus zijn de platformen altijd als eerste, en vaak als enige, op de hoogte van de meest recente consumentenvraag.
Aan de andere kant kunnen ze alle producenten van a tot z begeleiden en beheersen in het bereiken van de eindgebruikers. Platformen maken zelf niets maar zijn wel de baas over het proces, de data en dus de markt.
Platformen kun je dus eigenlijk vergelijken met het 'Panamakanaal' idee. Het is de enige weg om zonder drempels of moeilijkheden bij je bestemming te komen. Dat heeft Uber heel letterlijk genomen maar voor muziek is dat Spotify, voor e-commerce Amazon, voor reizigers AirBnb en voor filmliefhebbers Netflix.
Laatstgenoemde is zelfs door alle inzichten op de producenten stoel gaan zitten. Netflix produceert al geruime tijd exclusieve content voor haar gebruikers en dat zou voor Spotify ook een logische volgende stap zijn. Het betekent dat Spotify direct de concurrentiestrijd zou aan kunnen gaan met de Universal’s en Warner Music’s van deze wereld.
Naast film en muziek is er natuurlijk een andere nieuwe entertainment categorie ontstaan, namelijk esports & gaming. Waar vele organisaties kampen met grip- en contactverlies onder de jongeren, is gaming een categorie waar de nieuwe generaties consumenten wél warm voor lopen en zeer enthousiast van worden. Esports & gaming wordt meer en meer door het bedrijfsleven gezien als de ‘highway’ naar deze onbereikbare generatie.
Sponsorinkomsten zijn daarom ook met meer dan 50% gestegen het afgelopen jaar in esports. Zelfs Netflix geeft aan dat esports & gaming een grotere bedreiging is dan aartsrivaal HBO in de tijdsbesteding van jongeren.
Google is met ‘YouTube Gaming’ natuurlijk al geruime tijd bezig de strijd aan te gaan met Facebook (Facebook Gaming) en Amazon (Twitch), maar doet daar sinds deze week nog een schep bovenop met het nieuwe alles-in-één gamingplatform Stadia, dat later dit jaar zijn release kent. Daarbij moge duidelijk zijn dat esports & gaming een volwaardige entertainment categorie is geworden, want in 2018 is er maar liefst 50 miljard uur naar gamecontent gekeken via YouTube Gaming. Voor de context: Netflix behaalde in hetzelfde jaar 51 miljard uur.
Stadia gaat ervoor zorgen dat iedereen, overal en zonder drempels kan gamen, delen en interacteren. ‘No download, no install, no updates’, luidt de pay-off van het nieuwe gamingplatform. Ieder device (tablet, telefoon, televisie) met Google Chrome kan binnen enkele seconden de nieuwste games spelen en volgen in 4K en 60 fps. Het is echt plug-and-play zonder dure pc’s of spelcomputers. Dit komt doordat de spellen worden gestreamd vanaf een datacentre van Google.
Enige nadeel is dat er wel een snelle internetverbinding voor nodig is. Heb je in de trein op je mobiel gespeeld en wil je thuis verder spelen op je televisie, dat is geen probleem want je speelsessie wordt gewoon opgeslagen.
De games binnen Stadia zijn met huidige controllers en toetsenborden prima te spelen maar Google komt óók met een nieuwe controller. Deze controller maakt gebruikt van WIFI en is dus verbonden met de game en niet met een apparaat zelf. Bijzonder aan deze controller is dat je direct kunt sharen/streamen via YouTube en zelfs andere streams kunt bekijken terwijl je zelf aan het gamen bent. Je kunt live je beelden delen maar ook hoogtepunten opslaan en later delen met je vrienden. Daarnaast wordt de controller zelfs je digitale assistent want ook Google Assistent is via één knop te bedienen.
In de toekomst zou je dus in de trein een advertentie kunnen zien van een nieuwe game, daarna direct het spel spelen en delen met vrienden. Tegelijkertijd kun je ook nog eens via Google Assistent thuis de verwarming aanzetten zodat je comfortabel verder kunt gamen in je eigen woonkamer.
Een andere extra mogelijkheid die Stadia biedt is Crowd Play. Met deze functie kun je tijdens het live volgen van je favoriete streamer via YouTube direct ‘in-game’ komen en meespelen waar mogelijk met je favoriete YouTube-held. Zo komen game-ontwikkelaars en YouTube creators met deze functie nog dichter bij de consument te staan.
Qua advertentie- en activatiemogelijkheden worden hier weer geheel nieuwe deuren geopend en wijkt deze entertainment categorie steeds verder af van traditionele sporten en kanalen.
'De grote vraag is: wie heeft het beste platform en wordt eigenaar van het ‘Panamakanaal’?'
Naast Stadia heeft Google ook Stadia Games and Entertainment gelanceerd. Dit geeft aan dat het platform Stadia, met alle data inzichten en consumentenbehoeftes, zelf games gaat maken en zich gaat begeven richting de kant van de producent. Dezelfde weg als Netflix enkele jaren heeft ingeslagen.
Of het een succes gaat worden is natuurlijk de vraag. Dat zal afhangen van de verbinding en de spelervaring. Vele partijen hebben al eens een poging gewaagd maar tot dusver zonder succes. Mocht het slagen dan wil dat niet per definitie zeggen dat alle pc’s en de consoles tot het verleden behoren. Voor de mainstream gamer zou dit een droom zijn die uitkomt, maar de echte community moet haar mening nog vormen over deze ‘baanbrekende’ release.
Google moet toch echt heel diep gaan willen ze de echte esports games, zoals League of Legends, Dota 2 en Overwatch naar hun platform halen, mits de verbinding goed is.
Het is in ieder geval een mooi startschot voor een periode waarin de grootheden gaan strijden om de volgende generatie consumenten. Een digitale generatie die ‘willing-to-pay’ is, zowel online als offline, en bereid is te betalen voor tijdwinning en experience. Het is al lang duidelijk dat dit via esports & gaming moet gaan maar de grote vraag is: wie heeft het beste platform en wordt eigenaar van het ‘Panamakanaal’?
Headerfoto: Screenshot YouTube