Het laatste sportmarketingnieuws: AD omarmt esports middels samenwerking met eDivisie

In de week waarin NFL-analist Tony Romo een recordcontract ter waarde van 17 miljoen dollar per jaar tekende bij zender CBS, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

AD omarmt esports middels samenwerking met eDivisie

Het AD en de 7 regiotitels worden officieel Media Partner van de eDivisie. Hiermee gaat het AD naast al hun aandacht voor sport nu ook esports breed omarmen. Naast nieuws over de eDivisie in de krant en online worden de artikelen aangevuld met wedstrijdbeelden in de vorm van samenvattingen, goals, fotografie en meer.

Rennie Rijpma, managing editor ADR: “Sport is voor het AD en de regiotitels al jarenlang een speerpunt. We voegen daar esports aan toe. Mondiaal al goed voor een miljoenenpubliek, maar in Nederland hebben we nog een slag te winnen als het gaat om de verslaggeving van deze sport waar zoveel jongeren, maar zeker ook volwassenen zich mee bezighouden. De afgelopen eDivisie Finals waren voor ons al een hoogtepunt. Nu kijken we uit naar een nieuw seizoen.”

Eindhoven krijgt finale Champions League voor vrouwen in 2023 toegewezen

De finale van de Champions League voor vrouwen wordt in 2023 gespeeld in het Philips Stadion in Eindhoven. Het Executive Committee van de UEFA maakte op maandag 2 maart bekend dat het bid van de gemeente Eindhoven, PSV, BrabantSport en de KNVB gewonnen had. Het is de eerste keer dat de UEFA Women’s Champions League Final in Nederland wordt gespeeld.

“Het is fantastisch nieuws dat de UEFA de Women’s Champions League Final 2023 aan Eindhoven heeft toegewezen”, zegt Gijs de Jong, secretaris-generaal van de KNVB. “De resultaten van de OranjeLeeuwinnen tijdens WEURO 2017 en het WK in 2019 hebben aangetoond hoe het vrouwenvoetbal in Nederland inmiddels in de lift zit. De organisatie van dit evenement sluit daar naadloos op aan.”

De Jong: “Het is belangrijk om nu ook in het clubvoetbal stappen te zetten, zodat bijvoorbeeld de Eredivisie Vrouwen kan groeien naar het niveau van de grote Europese vrouwencompetities. De organisatie van een sportevenement als de UEFA Women’s Champions League Final draagt daar zeker aan bij. Het laat meiden zien wat mogelijk is en kan nieuwe generaties meiden inspireren.”

Twee FA Cup-wedstrijden exclusief uitgezonden via Facebook

Twee wedstrijden uit de vijfde ronde van de FA Cup worden deze week exclusief uitgezonden via Facebook. De Engelse voetbalbond FA maakte bekend dat Reading-Sheffield United op 3 maart en Leicester City-Birmingham City op 4 maart in het Verenigd Koninkrijk gratis op de Facebook-pagina van de bond te zien zijn. Ook via Facebook Watch zijn de duels te bekijken op smartphones, smart tv’s en streaming apparaten.

De FA kan deze beslissing nemen omdat zeven bettingbedrijven – te weten Bet365, Betfair, William Hill, Coral, Ladbrokes, Unibet en Paddy Power – de rechten om exclusief wedstrijden uit te zenden die niet te zien zijn via tv hebben opgegeven. Eerder gaf Bet365 fans de kans duels te bekijken via het eigen platform als zij een account aanmaakten of een bet plaatsten op een wedstrijd. De FA was hier niet blij mee en bekijkt de contracten rondom mediarechten om dergelijke situaties in de toekomst te voorkomen.

Nieuwe competitie in baanwielrennen moet sport impuls geven

De UCI en Discovery introduceren in 2021 een nieuwe competitie in het baanwielrennen. De UCI Track Cycling World League heeft een kort format en moet een nieuw, jonger publiek aantrekken. Het evenement duurt maximaal tweeënhalf uur en focust zich alleen op de sprintdisciplines om het toegankelijk te maken voor niet-wielerfans. Voor de nieuwe competitie is de wielerunie een samenwerking aangegaan met Discovery, moederbedrijf van Eurosport. De UCI Track Cycling World League moet het baanwielrennen een impuls geven en zorgen voor meer aandacht en een duidelijk verhaal gedurende de jaren tussen Olympische Spelen.

Standard Chartered viert 10-jarige samenwerking met Liverpool

Standard Chartered is al tien jaar hoofdsponsor van Liverpool. Om dit heuglijke feit te vieren, publiceerde de bank een prachtige video. Het filmpje wordt massaal gedeeld op social media en kan rekenen op lovende reacties.

Headerfoto: @eDivisie