Bij de start van het nieuwe golfseizoen lanceerde de Koninklijke Nederlandse Golf Federatie (NGF), samen met sportmarketingbureau TIG Sports het nieuwe communicatieplatform GOLF.NL. Met GOLF.NL wil de NGF het enthousiasme voor de golfsport in Nederland verder aanwakkeren. Het platform bestaat naast een nieuwe interactieve website ook uit een wekelijks golfkrant op golfclubs en -banen, een halfjaarlijkse glossy én diverse social media-kanalen.
In de periode voor de lancering hadden mijn collega’s Maarten Voermans (manager marketing & communicatie) en Edwin Ammerlaan (managing editor) energieke maanden achter de rug. Met een terugblik op afgelopen jaren en vooruitblik naar wat de wensen zijn, gingen ze aan de slag met het ontwerpen, het ontwikkelen en het bouwen van het platform. Zij werden daarbij ondersteund door communicatiebureau Lem & Ten Haaf, webbouwer Winvision, vormgevingsbureau LAIK voor online en Yazoka Graphic Design & Publishing voor offline. Daarnaast stelden Maarten en Edwin een nieuw redactieteam samen, met onder andere een aantal ervaren golfjournalisten, dat vanuit het NGF-kantoor het platform bemant.
Eigentijds, interactief en passie voor golf waren de uitgangspunten. Er werd goed gekeken wat er nodig is om de sport beter te promoten en golfers nog meer te verbinden. Hiervoor zijn er diverse samenwerkingsverbanden aangegaan in aanloop naar twee grote internationale golftoernooien, het KLM Open en het Deloitte Ladies Open. Ook is er exclusieve samenwerking tussen Joost Luiten, Nederlands beste golfer, en de redactie van GOLF.NL. Luiten, momenteel nummer 39 op de wereldranglijst zal als een van de boegbeelden van de Nederlandse golfsport regelmatig op GOLF.NL en Joostluiten.com te zien zijn met tips & tricks, achtergrondinformatie en topsport-nieuws.
“Het is een geweldige stap die de NGF en TIG Sports hebben genomen met deze vernieuwing in de communicatie van de golfsport. Golf is een moderne sport geworden en daar hoort ook een eigentijdse uitstraling bij. Ik hoop dat hiermee nog meer mensen, golfers en niet-golfers, de passie voor golf ontdekken en behouden!”, aldus Joost Luiten. Maarten tikt me nog aan: “Vergeet niet te melden dat we ook een exclusieve samenwerking hebben met Sport 1 Golf , zodat we de mooiste golfbeelden kunnen tonen uit de Amerikaanse en Europese Tour. En dat we ook eigen videoreportages en instructies gaan maken.”
We gaan dus nog meer golfbeleving creëren bij golfers, door het visuele aspect binnen het platform aandacht te geven: moderne beelden, aparte invalshoeken en bijzondere details. “En daardoor nog meer interactie met onze golfers. We willen ze blijven motiveren in hun spel en vaardigheden!” hoor ik Maarten nog aanvullen.
Meer sportbeleving op alle niveaus. Dat geldt ook voor de glossy GOLF.NL en de gratis golfkrant GOLF.NL Weekly: spraakmakende verhalen van golfers zelf, leuke instructies en vele beeldreportages zullen de bladen vullen.
Al deze inspanningen werden feestelijk bekroond tijdens de lancering van GOLF.NL. In aanwezigheid van passionele golfers zoals Jack van Gelder, Ronald de Boer, Freek de Jonge, KLM Open-directeur Daan Slooter, NGF-directeur Jeroen Stevens en uiteraard Joost Luiten werd het nieuwe communicatieplatform gelanceerd in het Olympisch Stadion te Amsterdam. Een passend decor voor deze presentatie aangezien volgend jaar golf, voor het eerst sinds 1904, weer op het programma van de Olympische Spelen staat. Dat zorgt voor nog meer golfbeleving!