Wielerkoersen, net onder het niveau van de WorldTour, zijn toegankelijk en gratis maar het merendeel vecht om te overleven door het wegblijven van (jong) publiek en sponsoren. Ik zie een aantal ingrediënten die deze koersen gezonder kunnen maken. In het eerste deel publiek en organisatie. In het tweede deel innovatie, maatschappelijk verantwoord en content.
De Ronde van het Groene Hart bestaat niet meer. Na vier edities werd er voor 2011 geen nieuwe hoofdsponsor gevonden en de sympathieke organisatie diende de wedstrijd van de kalender te halen. Afgelopen weekend was aan de rand van datzelfde groene hart de derde editie van de World Ports Classic (WPC). Op het eerste oog kent de koers eenzelfde recept als de Ronde van het Groene Hart. Een tussendoortje op de kalender, gevaarlijke wegen met veel obstakels voor een groot peloton en de Hollandse wind als voornaamste hindernis. Ondanks de overeenkomsten verwacht ik dat deze nieuwe koers wel het vijfjarig jubileum haalt. In een tijd waarin organisatoren net als wielerteams op zoek zijn naar meer stabiliteit en geloofwaardigheid zijn er voor andere organisatoren dan ook een aantal wijze lessen te leren van de WPC.
Organisatie
Allereerst dankt de WPC een groot deel van haar stabiliteit natuurlijk aan organisator ASO (organisator Tour de France). Dit is de machtigste organisatie in de wielersport en geniet daardoor veel aanzien. Dit zorgt voor schaalvoordeel, goede ploegen aan de start, een mooie plek op de kalender en media-aandacht (al was het Groene Hart in Nederland wel live op tv toegankelijk voor iedereen en de WPC niet). Daarnaast wordt de WPC verreden tussen twee grote steden met een gezamenlijk thema; Wij zijn de World Ports. Ook het Groene Hart had een gedeeld thema maar de start,- en finishplaatsen waren minder aansprekend en toen hoofdsponsor Campina wegviel was er niemand uit het Groene Hart die voor langere tijd de handschoen op wou pakken. De organisatie van de WPC heeft een Franse hoofdsponsor met belangen in België maar lijkt bij het eventueel wegvallen van de hoofdsponsor wel degelijk tegen een stootje te kunnen met de provincies, grote gemeentes en wereldhavens als mede-initiatiefnemers achter zich.
Publiek
Naast een sterke support van teams, media en sponsoren trekt een stabiel wielerevenement natuurlijk zoveel mogelijk publiek. Publiek dat is te vinden langs de kant van de weg, online en voor de tv. Immers maakt het bereiken van een grote doelgroep het voor (potentiële) sponsoren interessant om geld te investeren. Bij het Groene Hart viel de belangstelling langs de kant van de weg tegen. De koers finishte op een industrieterrein in Woerden. Aan het afwezige publiek was niet te zien dat hier één grote profkoers de aankomst kende en ik kreeg de indruk dat de organisatie het belang van publiek niet op waarde wist te schatten. Wat een contrast was dat met de WPC die een aankomst op Katendrecht kende. Katendrecht, een dorp in Rotterdam op een steenworp van de Erasmusbrug waar bij aankomst een speciaal voor het publiek ingerichte bewaakte fietsenstalling direct in het oog sprong.
Op Katendrecht wisten ze het publiek een weekend lang te boeien. Op vrijdag kwam het bedrijfsleven en de overheid uit Rotterdam en Antwerpen samen tijdens de 2de World Ports conference. Op zaterdag waren er allerlei wedstrijden voor locals, fixies, prominenten en ex-profs zorgde de hele zaterdag voor levendigheid op het parkoers. Het bier op het plein vloeide rijkelijk en er was allerlei vermaak voor wielerfans en gezinnen, van kraampjes tot een waar Fietsfest. Op dit Fietsfest werd de fiets gevierd in woord, beeld en geluid. De fiets als lifestyle was onder meer vertegenwoordigt met Soigneur en De Muur en de fiets als way of life met de Bovag en de Fietsersbond. Dit festival was er voor alle soorten fietsers, pal naast de start (zaterdag) en aankomst (zondag) van de WPC. Gedurende het weekend kwamen deelnemers aan het randprogramma, familie, vrienden, fietsliefhebbers en mensen uit de buurt samen op Katendrecht in een prima sfeer waarvan een sponsor direct het gevoel krijgt dat zijn investering gezien wordt.
Het lijkt er dus dat de WPC richting alle stakeholders de juiste ingrediënten heeft om als koers nog wel een aantal jaren te overleven. De ingrediënten van de WPC voor een stabiele Koersmix op een rijtje;
Sterke organisator zorgt o.a. voor sterke teams wat weer zorgt voor aandacht van media;
Een gedeeld thema (World Ports) zorgt voor steun vanuit overheden, die de investering kunnen verantwoorden, wat zorgt voor een financiële basis;
Aansprekende start,- en finishlocaties;
Randprogramma rondom de fiets voor verschillende doelgroepen.
Morgen het tweede deel met innovatie, maatschappelijk verantwoord en content