Digitale creativiteit in sportjaar 2021; wat kunnen we verwachten?

2020 is lelijk ten haring gevaren. En ook al hebben we weinig invloed op het verloop van 2021, we kunnen er wel op blijven anticiperen. Net als we in 2020 al op vele fronten hebben gedaan. Ik deel een aantal ideeën en gedachten die relevant zijn voor komend jaar op het gebied van digitale technieken.

Voordat je denkt dat ik je ga vermoeien met de zoveelste grafiek over corona cijfers: deze grafiek laat de groei zien van het aantal dagelijkse Zoom gebruikers in 2020. De dienst is samen met Pokémon GO en TikTok de enige app ooit die binnen een kwartaal meer dan 300 miljoen keer werd gedownload. De groei van Zoom is typerend, omdat het laat zien hoe snel en makkelijk nieuwe dingen worden omarmd in deze tijd. Dit is voor het creëren van nieuwe ideeën en concepten een belangrijk gegeven. Waar liggen kansen om je creatief te onderscheiden?

3D

Het begint langzamerhand een open deur te worden, maar AR, VR en XR zijn relevanter dan ooit. Aangezien fysiek contact nog steeds zoveel mogelijk wordt beperkt en de schermtijd alleen maar toeneemt, is het juist een mooi alternatief voor het nabootsen van fysieke elementen. Naast virtuele games en face filters worden virtuele ruimtes ook steeds interessanter en toegankelijker. Denk bijvoorbeeld aan meeting rooms, als alternatief op de inmiddels weer saaie Zoom schermpjes. Zou het niet interessant zijn om een virtueel supportershome te hebben waar men samen kan komen voor en na de wedstrijd?

Virtual Humans

In het verlengde van het nabootsen van fysieke elementen is er nog een overtreffende trap: Virtual Humans. Waar het ooit begon met Billie van Bol.com en Clippit van Word (wie kent ze niet?) als service assistent, worden Virtual Humans steeds populairder en zelfs in sommige gevallen influencers. Een mooi voorbeeld is Miquela, die met bijna 3 miljoen volgers op Instagram deals sluit met grote merken. Opvallend dat er nog geen sportorganisatie is met een Virtual Human, bijvoorbeeld specifiek voor de jonge fans. De Chicago Bulls hebben met Benny the Bull al een mooi voorbeeld, maar hij is helaas nog steeds geen Virtual Human.

Social Collaborative

Hoewel het RIVM een mooie poging deed hoe we toch gezamenlijk voetbal kunnen kijken in deze tijd, liggen er meer creatieve kansen om hier digitale componenten aan toe te voegen. 2020 was het jaar van Netflix Party en de Sky Sports Fanzone, en juist in die hoek moeten we het zoeken. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we samen - weliswaar digitaal - de Nederlandse successen kunnen beleven deze sportzomer? Dit is niet alleen een verantwoordelijkheid voor rechtenhouders, maar voor alle merken die verbindend willen zijn. Zij kunnen aanhaken bij deze trend.

Stay Hybrid

Bovenstaande voorbeelden zijn relevant en actueel door de maatregelen waarin we ons op dit moment begeven, maar dat maken het niet direct tijdelijke oplossingen. Zo is een digitaal supportershome nu relevant voor iedereen, maar blijft het interessant voor bijvoorbeeld buitenlandse fans. En het samen beleven van een sportmoment met je vrienden of familie in het buitenland kan nog steeds veel toegevoegde waarde hebben als de huidige situatie verandert.

Kortom, maak gebruik van de snelheid waarmee men nieuwe technologie op dit moment omarmt, en ontwikkel concepten die relevant zijn voor nu én voor later. De kansen op korte termijn liggen hierbij dus vooral op het menselijk maken van digitale middelen waarmee we de afstand tot elkaar gevoelsmatig kunnen verkleinen, en waarbij we weten dat er altijd een geschikte doelgroep is voor de lange termijn.

Headerfoto: Shutterstock.com / Foto in tekst: I-Room