De sport moet zichzelf opnieuw uitvinden

De sport zoals deze momenteel is georganiseerd is onvoldoende uitgerust voor een pandemie. Het is voornamelijk gestoeld op fysieke evenementen waar je dicht op elkaar zit en uitbundig juicht en zingt. Deze pijler is één van de grootste inkomstenbronnen bij competities, maar vooral bij evenementen. Dit was een van de uitkomsten van het webinar Nieuw Licht van TDE, een ontdekkingsreis naar de anderhalvemeterwereld van sport en de invloed hierop van technologie, innovatie en digital marketing.

Het digitale aanbod van sport zit voornamelijk op gratis content via social media. Van Instagram tot Twitter en van YouTube tot Facebook. Daartussenin zit ontzettend weinig aanbod. Dit dunne laagje van hybride of digitale oplossingen in de sportwereld laat zich nu keihard zien. Misschien lopen we vanuit een (top)sportperspectief toch wel een stukje achter en hadden we harder of sneller moeten innoveren.

Het woord hybride is al gevallen en leerden we van Sjoerd van Oosten. Hij is één van de voorlopers op het gebied van technologie in Nederland en heeft goed in de smiezen hoe de wereld aan het veranderen is. Hij pakt ook niet gelijk Zoom erbij als innovatie, maar kijkt naar Glue Collaboration. Een, jawel, hybride vorm om te vergaderen. Het is een samensmelting van werelden waar je fysiek, digitaal of hybride kan deelnemen aan een vergadering en naar hetzelfde scherm kijkt, aan hetzelfde werkt en aan dezelfde tafel zit.

Het aanbod dat in de sport al beschikbaar was laat zich gemakkelijk opsommen: FIFA (eSports) en Zwift die geheel digitaal zijn. Een hybride vorm kan gevonden worden bij Strava of Runkeeper. Juist in die eerste twee voorbeelden is er sprake van een vorm die ook geschikt is voor competitie tussen personen of teams. Maar ook niet geheel aansluiten bij een veel breder sportaanbod. Het is gek genoeg ‘gewoon’ een kopie van de sport zoals deze reeds bestond. De innovatie lijkt meer horizontaal dan verticaal geweest te zijn. Maar al wel breed geaccepteerd en veel meer klaar voor een globale pandemie en haar nasleep waarin we nu zitten.

Wisselwerking topsporters en publiek

Hoe zien we nu dat de sport innoveert om het probleem te overkomen? Dit raakt met name de wisselwerking tussen topsporters en publiek op een fysieke locatie. Dat is één van de sterkste verbintenissen die we kennen. Sportfans willen een prestatie zien, voelen, ruiken en proeven. Het feit dat dit nu niet kan, en wellicht zelfs voor een periode van een jaar, maakt dat de sport zichzelf opnieuw moet uitvinden. Je zou zeggen dat dit radicaal moet gebeuren.

Nieuwe verdienmodellen, nieuw sportaanbod, nieuwe (digitale) locaties? Misschien kan de sport leren van de gamingwereld, of een meer gezamenlijk aanbod creëren van hybride sport in een eigentijds jasje. Tijdens het webinar opperde Vincent Luyendijk om te wisselen van locatie, kunnen we de bekerfinale tussen Feyenoord en FC Utrecht niet ‘spelen’ binnen Fortnite? Daar zit al een enorm publiek en zit je dus digitaal in het ‘stadion’. Dit idee kwam tot stand na het wereldwijde en succesvolle optreden van Travis Scott.

Harken

We zien vooral oplossingen om sport zoals het al bestaat, met een paar technologische snufjes, leuker te maken voor zowel de fan als de sporter zelf. Dat we daar al snel tegen allerlei muren lopen is niet gek. Het huidige sportaanbod is hier simpelweg niet op uitgerust. Het is wel leuk om in de Deense voetbalcompetitie een Zoom-tribune te zien, of de poppen bij Borussia Mönchengladbach. En daar houdt het na een paar keer ook wel mee op. Een volgende applicatie zoals HearMeCheer of de organisatie van de Diamond League in Oslo duiken al wat dieper in op de technologie of beleving van een hybride evenement. Het blijft wel een beetje harken.

We spraken hierover met Vincent en Jeroen van Iersel (Johan Cruijff ArenA). Samen met Vincent bedachten we de inrichting van een stadion zodat deze geschikt is voor gebruik voor, tijdens en in opbouw na een pandemie. Stoelen die in de stand seat, screen en safe (1,5 meter) kunnen. Hoewel dit tenminste COVID-19 proof is, begrepen we dat dit tot gevolg heeft dat een stadion slechts 10-20% van de bezetting kan ontvangen. Niet alleen is dit economisch erg oninteressant, de eerder aangehaalde beleving is ook een stuk minder. Jeroen kan dit weten, want dat is wel wat bijblijft van het bijzondere Champions League-seizoen van Ajax. Stel dat je het kan opvangen door beeld, geluid en betaling vanuit de ‘safe’-stand wordt het al een stuk interessanter.

Ik ben daarnaast erg benieuwd naar de eerste competitie of de eerste uitzendrechtenhouder die radicaal durft te vernieuwen. Een nieuwe setting voor sport, weet je nog toen Federer tegen Agassi bovenop de Burj al Arab ging tennissen? Een nieuwe wedstrijdvorm, bijvoorbeeld zoals de Twenty20 wedstrijden van cricket. Die gingen van 3 dagen naar 3 uur. Je zou ook zeggen dat er meer ruimte moet komen voor initiatieven als de Ice Derby of de Hammer Series. Een veilige toepassing waar men 1-tegen-1 kan schaatsen of per team kan fietsen. Maar dat kan ook met hardlopen, sprinten, hordenlopen, schaken, speerwerpen, hoogspringen, racen, karten, heel hard een voetbal schieten, een volleybal slaan. Eindeloze mogelijkheden met nieuwe specialisaties. Om de spanning van sport terug te krijgen en alle getalenteerde sporters een nieuw of extra podium te bieden.

Adoptiecurve voor technologie verandert

Ruud Dankers gaf tijdens het webinar aan dat de adoptiecurve voor technologie verandert. Mensen staan veel meer en eerder open voor bepaalde nieuwe technologie omdat dit nodig is of moet. Denk eens aan videobellen, zowel werkgerelateerd als privé. Dat betekent ook dat dit in de sport gebeurt. Mensen hunkeren zo naar live sport en kijken misschien wel op tegen spelen zonder publiek, dat de adoptiegraad van een nieuwe sportvorm in welke uitwerking dan ook veel hoger zal zijn. Qua technologie sprak Ruud onder meer over Robot Companions, Visual recognition ticketing en de onvermijdelijke voice assistants.

Kortom, ontzettend veel vragen, creativiteit en (toepassingen van) technologie in de sport. Heb je naar aanleiding van dit artikel of webinar nog vragen? Heb je een idee? Heb je een uitdaging? Laat het TDE vooral weten, ze denken graag met je mee.

Wil je het webinar nog eens terugkijken of wil je de opname delen met vrienden, familie of collega’s? Dan kun je hier terecht: https://my.demio.com/recording...

Headerfoto: Shutterstock.com