Elk jaar trap ik op SPORTNEXT het jaar af met vijf voorspellingen. Elk jaar eindig met het kritisch tegen het licht houden van deze voorspellingen. Dan springen er altijd voorspellingen uit die het beter deden dan de andere. Zo hadden we afgelopen jaren apps, social sports, het tweede scherm (2010), wearable technology, smart stadiums (2011) en urban sports (2012). De trends die ik voor 2013 voorspelde waren: buiten is het nieuwe binnen, superhumans, overal schermen, de sterke niche en terug naar de basis. 2013 was een goed jaar om te voorspellen.
Lees meer over de vijf trends van 2013
Voor het eerst hebben we met gehele SPORTNEXT-redactie de trends beoordeeld. Michel en Wijnand hebben samen elk bericht dat op SPORTNEXT (NL/BE) terecht is gekomen gelezen, geredigeerd of geschreven, dus die hebben het al dan niet tot leven komen van de trends van dichtbij mee mogen maken. Hieronder een gezamenlijke terugblik.
Buiten is het nieuwe binnen *****
Dit was dé trend voor 2013. Van fitnessscholen die hun spinningfietsen op het terras zetten, tot rooftop fitness. Van yoga op Times Square tot basketball op Alcatraz. Van alle vormen van bootcamp tot figure running als winnaar van de SPORTNEXT App Awards. De opkomst van steeds functionelere kleding en sporten met de smartphone hebben deze trend echt een push gegeven. De stad is tegenwoordig je speeltuin. De enige "maar": de individuele sporten liggen hierin echt voor op de teamsporten.
Superhumans are coming *
De opkomst van de perfecte atleet is nog ver weg. Maar het manipuleren van de topatleet voor optimale prestaties is van alle tijden. De voorspelling dat iedere sporter zijn lichaam met behulp van kennis van onder meer DNA en biochemie gaat optimaliseren is nauwelijks uitgekomen. In de kleine groep mensen van Quantified Self en Singularity zien we dat sport steeds meer een plek krijgt, maar dit zijn verre voorlopers. Kenmerkend is dat het International Paralympic Committee weer wegdraait van het supermens denken en weer praat in termen van "ability". De ethische discussie over human enhancement is nog ver weg.
Overal schermen *****
Het recent geopende stadion in Brasilia dat decor wordt van het FIFA WK 2014 heeft een scherm van 170 x 20 meter. De Ziggodome die aan de buitenkant geheel bekleed is met schermen wint de innovatieprijs bij de SponsorRingen en het Barclays Center in Brooklyn heeft meer dan 1.100 schermen. Schermen zijn overal. De kleine schermen voorop: de iPad en smartphone zijn niet meer weg te denken uit de sport en wearable technology krijgt ook schermen (Samsung Gear, Pebble en vooral Google Glass). Zelfs met connectivity in stadions gaat het voorzichtig de goede kant uit, zo kunnen we die kleine schermen als fans ook echt gebruiken.
De sterke niche ***
De voorspelling die het lastigst was te duiden is ook het lastigst om tegen het licht te houden. Een niche is immers per definitie niet groot en dus lastig te volgen. Maar de niche wint aan kracht. Het eigen social media platform van Cristiano Ronaldo is goed beschouwd een niche, net als de platforms van Churandy Martina en Sven Kramer. Like2Run heeft voor haar vijf evenementen in 2013 vijf social media platforms. De running crews zijn sterk in opkomst en whatsapp voetbal of breder whatsapp sport (spontaan via de smartphone afspreken) is mateloos populair. Kleine sporten en evenementen hebben hun eigen online communities en kanalen. De niche is niet meer weg te denken.
Back to basics ****
Als een trend maar groot genoeg wordt, ontstaat vanzelf de tegentrend. De megagrote getechnologiseerde sportevenementen kregen waardige tegenhangers: als oermens sporten of los van alles en iedereen de rimboe in. Het eerste kende met obstakelwedstrijden zelfs een heuse minitrend. Overal waren ineens hindernissen: van de Arena tot de Rotterdamse haven. Er is zelfs een kaart die alle obstacle runs in beeld brengt. Ook fitness mag weer ouderwets met zware gewichten en kettlebells. De retrotrend is verder bescheiden met tweed rides en ouderwetse voetbalwedstrijden als uithangbord.
De meeste van bovenstaande trends zijn niet alleen voor 2013. Ze zullen nog verder tot wasdom komen, net als de eerdere trends van 2010, 2011 en 2012. Toch is het bijna tijd voor 2014 en vijf nieuwe trends.