Terugblik op de Sportnext trends voor 2014

Vijf trends heb ik begin 2014 voorspeld: "de transparante atleet", "yoga en broga" "ontsporting van sport", "de psyche als laatste horde" en "de robots komen eraan". Het is tijd om te kijken of deze trends zijn uitgekomen in 2014. De redactie van Sportnext houdt de vijf trends tegen het licht. Het was een goed jaar voor de Sportnext trends.

Trends voorspellen

Het voorspellen van de jaarlijkse Sportnext trends is een voorstelling in drie bedrijven. Eerst draait het om de context: welke ontwikkelingen zijn het kader voor de trends? Dan volgen de trends zelf: vijf thematische verwachtingen voor het aankomend jaar. Bijna een jaar later volgt dan de reflectie: wat is er terecht gekomen van de vijf trends? Ondanks het feit dat we in het verleden veel trends goed voorspeld hebben, komen niet alle trends tot wasdom. Per definitie betekent voorspellen dat bepaalde trends uitkomen en sommige (nog) niet. Goede voorspellingen in de afgelopen jaren waren onder meer: apps, social sports en het tweede scherm (in 2010), wearable technology, smart stadiums (in 2011), urban sports (in 2012), buiten is het nieuwe binnen, back to basics en overal schermen (in 2013).

Lees ook: de vijf trends voor 2013

Voor 2014 voorspelde ik de volgende vijf trends: "de transparante atleet", "yoga en broga" "ontsporting van sport", "de psyche als laatste horde" en "de robots komen eraan". Dit jaar heb ik deze trends vaak gedeeld, zowel online (het artikel is ruim 8.000 keer gelezen op SportNext en goed gedeeld in social media), als offline (interviews op tv, radio en in kranten en lezingen en workshops). Hierdoor ontstaat al gedurende het jaar veel feedback op de trends en wordt duidelijk welke de snaar van 2014 beter raken dan andere. Hieronder houd ik - samen met de redactie van Sportnext - de vijf trends van 2014 tegen het licht.

Lees ook: de vijf trends voor 2014

Transparante atleet ****

Over atleten zei ik begin dit jaar: “... dat er sportief kwantificeerbare waarden bij [het] dashboard komen: aantal kilometers, uren getraind, correcte balaannames, snelheid van schieten/slaan en andere sportstatistieken... er [komt] een biologisch kwantificeerbare component die de atleet nog transparanter maakt: wattage, hartslag, verzuring, stress en nog verdergaand: bloedwaarden, hormonen en DNA.” De atleet als mediakanaal werd dit jaar inderdaad steeds transparanter: steeds meer tweets, foto's en video's. De eerste stappen op het gebied van sportieve kwantificeerbare waarden kwam daarbij: de snelheid van Robben tijdens het WK en de winnende rit van Niki Terpstra in Strava waren daarbij hoogtepunten. Ook de ontwikkelingen bij tennis (US Open) en de app van Bobby Traksel passen naadloos bij deze trend. Biologische waarden blijven hierin achter, al vallen concepten als EnergyLab en DNAfit wel op. Er is nog veel ruimte voor de biologische kant en het aantal sporten kan nog omhoog. Vier sterren voor deze trend.

Yoga en broga ****

Over yoga en broga (mannen-yoga) stelde ik dat dit tot de snelst groeiende sporten van Nederland zou behoren: “... het aantal beoefenaars van Yoga in Nederland [ligt] rond de 600.000. Als dit gelijk zou zijn aan het percentage in de VS zouden dit er bijna twee keer zo veel zijn. Deze achterstand wordt komende tijd deels ingelopen... De grootste groeier zal het yoga voor mannen zijn...”. De cijfers over 2014 zijn nog niet binnen, maar als het aantal yogastudio's een maatstaf is voor de beoefening van yoga dan is yoga de nieuwe sport van 2014. Bijna alle fitnesscentra bieden yoga of een vorm van yoga aan. Zelfs het Nederlands elftal deed een zonnegroet tijdens het WK in Brazilië. Veel topsporters omarmen yoga voor de fysieke component en het mentale aspect (focus, mindfulness). Hetzelfde geldt voor drukke stadsmens, een reden waarom we veel yogastudio's in de grote stad zien. De mannenvariant blijft achter. De studio’s worden bevolkt door dames. Vier sterren voor deze trend.

Ontsporting van sport *****

De grens tussen wat sport en wat niet is aan het vervagen. Zo schreef ik: “Nike is het grootste kleding- en schoenenbedrijf ter wereld... Deze sportkleding wordt steeds minder specifiek voor sport gebruikt... Dit geldt ook voor de sporttechnologie, zoals activiteitenmonitors, sporthorloges, sportzonnebrillen en racefietsen... Sport wordt onderdeel van de niet-sport maatschappij en is minder herkenbaar als sport.” Deze trend bleek lastig te duiden omdat het veel meer een maatschappelijke trend is, dan een concrete sportieve of technologische ontwikkeling. Ook is dit een geleidelijke trend die al langer speelt. Toch is dit wat ons betreft dé trend voor 2014. De CEO van Nike stelde het misschien wel het duidelijkst: “Leggings are the new denim.” Nike groeit, mede door deze trend, tegen de klippen op. Zelfs op Wallstreet is de sneaker bon ton en in Nederland kennen we het fenomeen sneakergala. Apple presenteert een smartwatch die voor een belangrijk deel draait om sportieve functionaliteit en vormgeving. De ontsporting van sport is in volle gang. Deze trend krijgt als enige vijf sterren.

Psyche als laatste horde **

De focus van sport zal van het lijf steeds meer verschuiven naar lijf en geest. In de woorden van begin 2014: “De relatieve verwaarlozing van de psyche zal snel verleden tijd zijn omdat het kwantificeren van de psyche binnen handbereik ligt. Stress (en zijn positieve tegenhanger flow) zijn de nieuwe lievelingsgebieden van de investeerders in Silicon Valley... De trainbare geest is nabij.” Het moet gezegd worden, er waren een paar ontwikkelingen die deze trend ondersteunde. Nieuwe bedrijven in brain training, apps voor de smartphone en zelfs flow muzieklijsten op Spotify zijn gelanceerd. In Nederland lanceerde Triple-IT een virtual reality simulator voor voetbal en werkt daarin samen met onder meer Ajax. Maar echt door wil deze trend niet breken. Er ligt nog veel meer ruimte om de geest te trainen. Nederland loopt hierin niet voorop. Deze trend krijgt twee sterren.

Robots komen eraan ***

Deze trend zag ik breder dan de robots alleen. Het gaat om robots, drones, data-gestuurde apparaten, extensies van het lijf en virtuele wedstrijden (e-sports): “Met de enorme groei in de kwaliteit en kwantiteit van robots, duurt het niet lang meer of een voetbalwedstrijd tussen twee elftallen robots is minstens even interessant als tussen twee elftallen mensen. De drones komen vanuit de militaire arena naar de sportarena... De mens is weldra niet meer nodig om een goede partij sport te kijken.” Vooraf leek dit niet de meest serieuze trend van het vijftal, maar de robots zijn onmiskenbaar in opmars in de sport. Van robot cheerleaders die lege tribunes in Korea vullen, tot het winnen van het WK robot-voetbal, tot de vereniging van e-sports die aansluiting zoekt bij NOC*NSF, de robots komen, in vele vormen, eraan. 2014 was ook het jaar van de drones, die niet alleen schitterende content opleverden, maar er was er zelfs een die een voetbalwestrijd lam legde. We zijn er alleen nog lang niet. Voetbal kijken tussen twee elftallen met mensen is nog onmeetbaar veel leuker dan voetbal tussen twee robotteams. De opkomst van robots vindt verhuld plaats, al stelen drones de show. Dus deze trend krijgt drie sterren.

Een jaar is een arbitraire periode. 2014 is dat ook. Veel van deze trends hebben veel langer dan een jaar nodig om tot wasdom te komen. Net als wearable technology nog steeds aan impact wint in de sport (Sportnext trend uit 2011), zullen deze trends zich blijven ontwikkelen. Hoe en hoe snel dat gebeurt, volgen we nauwgezet op Sportnext.

Afbeeldingen: Fairfieldista - Lindleypless - Medbridge