In januari deed ik mijn traditionele voorspelling voor 2015, zoals altijd behelsde die vijf sport trends: 1) hausse aan nieuwe sporten, 2) snack sporten, 3) slimme kleding, 4) de atleet als platform en 5) geld in de bewegende mens. Er was een bonus: ik opperde ook dat er een “Tinder for sports” zou komen. In december kijken we of deze trends zijn uitgekomen voor 2015. De redactie van SportNEXT houdt de vijf trends tegen het licht. De absolute klapper zoals “yoga en broga” in 2014 of “buiten is het nieuwe binnen” uit 2013 zat er niet bij. Toch is het leuk en nuttig terugblikken.
Trends voorspellen
Het voorspellen van de jaarlijkse SportNEXT trends bestaat uit drie artikelen. Eerst draait het om de context: welke brede, vaak maatschappelijke, ontwikkelingen vormen het kader voor de trends? Daarna volgen de trends zelf: vijf thematische verwachtingen voor het komend jaar. Bijna een jaar later volgt dan de terugblik: wat is er terecht gekomen van de vijf trends? Ondanks het feit dat we in het verleden veel trends goed voorspeld hebben, komen niet alle trends tot wasdom. Per definitie betekent voorspellen dat bepaalde trends uitkomen en sommige (nog) niet. Goede voorspellingen in de afgelopen jaren waren onder meer: apps, social sports en het tweede scherm (in 2010), wearable technology en smart stadiums (in 2011), urban sports (in 2012), buiten is het nieuwe binnen en back to basics (in 2013),“yoga & broga en ontsporting van de sport (in 2014).
Begin 2015 spiegelde ik de SportNEXT lezer de volgende vijf trends voor: “hausse aan nieuwe sporten”, “snack sporten”, “slimme kleding”, “de atleet als platform” en “geld in de bewegende mens”. Dit jaar heb ik deze trends vaak gedeeld, zowel online (het artikel is ruim 12.500 keer gelezen op SportNEXT en goed gedeeld in social media), als offline (interviews op tv, radio en in kranten en lezingen en workshops). Hierdoor ontstaat al gedurende het jaar veel feedback op de trends en wordt duidelijk welke in 2015 meer over het voetlicht komen dan andere. Hieronder neem ik - samen met de redactie van SportNEXT - de vijf trends van 2015 nog eens door en waarderen we de voorspelling met 1 tot 5 sterren.
ZIE OOK: De vijf sporttrends voor 2015
1. Een hausse aan nieuwe sporten ★★★★
De wereld verandert steeds sneller en nieuwe producten en diensten stromen ook de sport binnen. Ik schreef daarover begin dit jaar: “Langzaamaan zien we ook compleet nieuwe sporten ontstaan. Dit is mogelijk, omdat de investering voor een nieuwe sport flink omlaag is gegaan. Productie van materialen kan goedkoop in China of via 3D-printing lokaal en op maat. Communicatie loopt via eigen - vaak al bestaande - communities en platforms.”
Met de voorbeelden in het artikel van begin dit jaar zoals, SoulCycle en de opmars van curling, was niet veel mis. Curling loopt top op de ijsbanen die het aanbieden en wordt zelfs (sinds kort ) door KPN ondersteund. SoulCycle klasjes en al zijn broertjes en zusjes zitten goed vol in de Nederlandse “gyms”. Wereldwijd zag je veel nieuwe van snowga (je raadt het al yoga in de sneeuw) tot Gloving (soort ritmische sportgymnastiek op ravemuziek met lichtgevende handschoentjes). Business zit ook in het “trickle down” effect: wat voor de top beschikbaar is, kan voor iedereen beschikbaar komen. Denk aan het eerder genoemde curling, maar denk ook aan trampoline springen, waarvan de eerste “parken” in het Verenigd Koninkrijk en Nederland inmiddels zijn opgezet. Toch blijft het lastig om een nieuwe sport echt groot te maken. Een echte doorbraak hebben we niet in 2015 gezien. Vier sterren voor deze trend, die nog lang niet voorbij is.
2. Snack sporten ★★★
Deze trend had de trend voor 2015 moeten zijn in mijn ogen. Begin dit jaar beschreef ik dit als volgt: “Naast de coffee-to-go en het thuisbezorgen van boodschappen, komt er een vorm van gecondenseerde sport aan. Workouts met extreme efficiëntie beloven in een half uur te bereiken, wat vroeger anderhalf uur duurde.”
Dit jaar werd voor het eerst duidelijk dat “the gloryfication of busy” begint te kenteren en het steeds minder stoer is om te zeggen dat je het “druk druk druk” hebt. Efficiënt je tijd inzetten past daar heel goed bij. Gek genoeg ergens echt de tijd voor nemen ook. Dus zien we korte sessies en hi-energy personal workouts in opkomst “supersnel superfit” noemt een van de grootste gyms van Nederland dit. Denk ook aan de Workout of the Day (#WoD) bij crossfit. Gek genoeg zien we aan de andere kant de ultrasporten een enorme groei doormaken: triatlons, extreme duurlopen, trektochten door de bergen. Het kan allemaal niet lang genoeg duren. Snack sporten heeft in 2015 aan de deur geklopt, maar is nog niet binnen: 3 sterren.
3. Slimme kleding ★★★★
Zou wearable technology in de kleding van de sporters in 2015 echt doorbreken? Al in 2011 noemden we the Internet of Things en wearable technology als trend voor de sport. Maar toen ging het vooral over stadions, trainingsruimten en grote devices. Voor 2015 zou dat anders zijn schreef ik: “Daar komt radicaal verandering in, omdat er drie dingen gebeuren: ten eerste de bestaande technologie wordt veel mooier (Apple Watch is daar een voorbeeld van), ten tweede de technologie zal veel meer kunnen (denk aan bloedmetingen door de huid of meten van zweet op de huid en ten derde de technologie gaat uit het zicht verdwijnen.”
Over weinig in de sport is afgelopen jaar zo veel gepubliceerd als over wearable technology. Van de WK voetbal voor dames, de overname van Recon door Intel, de slimme BH, sok, helm, bril, tennisracket en shirt, alles leek wel verbonden met het internet en leek wel slim. Zelfs de beste basketballer van de wereld traint met een speciale bril die zijn hersenen en zenuwen slimmer maakt (zie hieronder). De eerste slimme shirts werden leverbaar voor het gewone publiek en slimme sensoren zijn beschikbaar voor op de hardloopschoen. Toch levert geen enkel groot merk een slim shirt en is er geen enkele “connected shoe” van bijvoorbeeld adidas, Nike, Brooks, of Asics. En de Apple Watch is ook niet bepaald doorgebroken. Die laatste bedenkingen zorgen voor een ster minder dan de maximale score: vier sterren voor deze trend.
4. Own the platform ★★★★
“Own the platform and be the community”, dat gaat veel verder dan volgers verzamelen op social media. Zoals ik begin dit jaar schetste: “Minimaal heeft [de atleet] een eigen platform en goed inzicht in zijn/haar community. Vaker nog onderneemt de atleet op zowel commerciële als op maatschappelijke basis.” Ik voorspelde de atleet als onderneming en atleten als de nieuwe media.
Nationaal en vooral internationaal beginnen de atleten wakker te worden en in te zien dat de machtsbalans steeds meer hun kant opkomt. De investering van Kobe Bryant in 'The Players Tribune' van Derek Jeter is een voorbeeld. De deal van LeBron James met Nike - de grootste in de geschiedenis van de swoosh -, de investering van Gareth Bale in de internetonderneming van cricket-ster Virat Kohli, de eigen wielerploeg van Bradley Wiggins, de 3D geprinte zooltjes van Carmelo Anthony, de lijst is eindeloos. Alleen Cristiano Ronaldo lanceerde al een hotelketen, een koptelefoon en een eigen schoenenmerk. In Nederland komt de beweging langzamer op gang, maar het wordt duidelijk: de energie van de sport ligt bij de atleten en hun persoonlijke merken. Bij deze trend hoort disclosure: met mijn bedrijf Týrsday helpen wij atleten met het bouwen van hun eigen persoonlijke merk en daarmee bouwen aan de “BV atleet”. Wij zitten dicht op het vuur en zien deze trend tot leven komen. Vier sterren voor deze voorspelling.
5. Geld in de bewegende mens ★★★
Bewegen is goed voor de mens en we bewegen te weinig. Zoals ik schreef in de voorspelling voor 2015: “Een sportend mens is productiever, gezonder, leeft langer en ontmoet meer mensen. Vanwege onze drukkere levens zitten we met zijn allen meer en het adagium van de komende jaren is dan ook: 'zitten is het nieuwe roken.' Dus er is diverse instanties van alles aan gelegen om de mens aan het bewegen te krijgen.”
De discussie over de waarde van bewegen was fel dit jaar. De frisdrankindustrie bekostigde onderzoek dat bewegen entameerde als oplossing voor obesitas (uiteraard in plaats van alleen maar minder eten drinken). Ook ontstond er een vooral filosofische discussie over het nut van alle activity trackers: zijn we niet op weg naar een dictatuur van de stappenteller? Toch waren er de eerste verzekeringsmaatschappijen die het aandurfden om (in hun ogen) goed gedrag te belonen. Dus meer bewegen betekent een lagere premie. Daarnaast zien we een enorme verschuiving in sponsoring van topsport naar breedtesport. ING wint de SponsorRing met een programma voor voetbalclubs en de Rabobank maakte bekend haar sponsoreuro’s in de breedtesport te gaan stoppen. Het laten bewegen van mensen is in opmars, maar het gaat mondjesmaat: drie sterren voor deze trend.
6. Bonus: Tinder voor sport ★★★★
Met een kleine knipoog voorspelde ik het volgende: “Het verlagen van de drempel om daadwerkelijk te bewegen is de eerste stap. Dit is een van de redenen dat er in 2015 een 'Tinder voor sport' komt. Een app die heel makkelijk mensen koppelt die samen willen bewegen.”
Die app kwam er. En zelfs in grote aantallen. Van heel complete apps, zoals CycleWe van Niki Terpstra tot de 'sprinter app' van Björn Borg (“sweat, swipe, socialize”) tot de Spaanse club Getafe die een Tinder voor haar supporters uitbracht. In de VS was het aanbod nog groter met SportBuddy, Paranoid Fan en Teamster. De enige echte ‘maar’ is: welke apps worden nou echt gebruikt? Dat lijken er bijster weinig. Werk aan de winkel voor de app-ontwikkelaars dus of wachten tot er een echt bovenuit springt, die we allemaal gaan gebruiken. Toch krijgt deze bonus-trend vier sterren.
Afsluitend
2015, net als elk jaar, is maar een arbitraire periode. Veel van deze trends hebben veel langer dan een jaar nodig om tot wasdom te komen. Net als wearable technology nog steeds aan impact wint in de sport (SportNEXT trend uit 2011) en yoga (trend uit 2014) nog veel harder in 2015 groeide, zal een deel van deze trends zich blijven ontwikkelen. Hoe en hoe snel dat gebeurt, volgen we nauwgezet op SportNEXT 2016 staat voor de deur en de trends tekenen ze zich al duidelijk af. Wordt vervolgd!
Foto's: Facebook Jumpsquare, Twitter @SportcentrumVLD, Twitter @Cristiano, Futurumshop, Onlythebeat, Dexafit, Facebook The Players Tribune