Voor SPORTNEXT blikken Jorik Tilstra, Lennart Boven, Ruud Dankers en Michiel van Looijengoed van TDE terug op Web Summit 2019, dat de afgelopen dagen plaatsvond in Lissabon.
‘The biggest technology conference on earth’ - of in sporttermen ‘The Olympics for geeks’ - biedt jaarlijks plaats aan 70.000 bezoekers uit de hele wereld en werkelijk geen enkel (tech)merk kan het zich veroorloven hier níet groots aanwezig te zijn. De organisatie is indrukwekkend en de uitstraling groots. Alle presentaties zijn online te bekijken, maar hier wil je live bij zijn. Op het hoofdpodium, waar liefst twintigduizend mensen toekijken, worden sprekers onthaalt als popsterren en geen thema blijft onbesproken. Van mobiliteit, duurzaamheid en politiek tot machine learning, design en social media content. En dat alles in relatie tot technologie.
Slechts binnen het thema sport lijkt de organisatie nog te zoeken naar de tech verdieping en mikt het vooralsnog op de aantrekkingskracht van in dit geval namen als Eric Cantona, Wladimir Klitschko, Ronaldo en zijn eveneens getructe collega Ronaldinho.
Hoe de Web Summit draait om start-ups merkten we onder meer door de aandacht voor onze eigen start-up Smart Medal, de digital trophy room die draait op geavanceerde machine learning. Vanuit liefst 20.000 aanmeldingen kregen we een plek toebedeeld in een van de start-up programma’s van Web Summit, de BETA ground. Vaak geldt de beursvloer als opvulling, maar op Web Summit is het de levensader en vormen alle start-up pitches, workshops en ALPHA-, BETA, Growth-programma’s de jaarlijkse thermometer voor marketeers van merken en investeerders om te meten hoe de wereld zich ontwikkelt. Is iets een hype of definitief ingezette verandering; de Web Summit geeft antwoord.
Presentaties op de Creatiff stage zoomden in op de rol van design, UX en UI. En dat die rol steeds centraler komt te staan, bleek uit de uitpuilende zaal. George Petschnigg (Chief Innovation Officer van het Nederlandse WeTransfer) vatte het mooi samen; "There is no way that you can succeed in this world without making design important". Uiteraard werd er ook gesproken over de toekomst van design. De grootste verandering gaat AI zijn, volgens Yali Saar van Tailor Brands. Waarom? "Design is about finding solutions to problems. AI has the power to help humans structure these challenges."
De talk van Brian Collins (de eerste American Design Agency of the Year) is het terugkijken meer dan waard. Hij ging in op zijn eigen designproces. Zijn aanpak om een campagne te baseren op een brand promise en brand performance spreekt zeer aan en overtuigende voorbeelden zoals het re-design van Spotify en Mailchimp onderstrepen dit.
Met dit soort titels trek je een volle zaal, want tech nerds doen niks liever dan dagdromen over de toekomst. Sterker nog, velen van ‘ons’ leven misschien al wel in het huis van de toekomst. Waar de deurbel ziet wie er aanbelt, slimme speakers de files melden en je op afstand alvast de verwarming aanzet. In eerste instantie horen we weinig nieuws van de CIO van Samsung, de Amerikaan David Eun. Zie die tienduizenden techneuten nog maar eens te verbazen tegenwoordig.
Gelukkig trakteert Eun ons kort voor het einde van zijn talk nog op wat lekkere voorproefjes van wat komen gaat. Daarin stelt Samsung de ervaring centraal, want; ‘that’s what makes a house a home’. En dat klopt, want als we thuis de Web Summit net zo konden ervaren als hier in Lissabon; zouden we dan nog in het vliegtuig stappen? Met de komst van 5G zal niks het letterlijk in huis halen van deze ervaringen nog in de weg staan.
Onze gadget-honger wordt gestild met beelden van een televisie die via pic-in-pic een live-verbinding met je vrienden toont tijdens een voetbalwedstrijd. Of nog een stapje verder: de wedstrijd wordt afgespeeld op de muren in je huis waardoor je jezelf in het stadion waant. En: your fridge will be your food dj. Eun eindigt met een oproep aan creatievelingen en ontwikkelaars om samen de mogelijkheid te grijpen om middels technologie onze huizen te verbeteren.
Chris Barton, één van de vier oprichters van Shazam, vertelde over de weg van een onmogelijk idee hebben naar de overname door Apple voor €400 miljoen in 2018. De absolute kracht van Shazam was volgens Barton het realiseren van het magische moment voor gebruikers dat een hele simpele handeling (telefoon in de lucht houden) resulteert in een snel, concreet en juist antwoord.
Het was daarnaast interessant om te horen dat het bedrijf daadwerkelijk een probleem wilde oplossen (je hoort muziek in een kroeg en wil weten welk nummer het is) en daarna pas is gaan nadenken over de uitwerking en vorm. Zo bestaat Shazam al sinds 2000 (zeven jaar voor de introductie van de iPhone) en begon het als een telefoongesprek dat 15 seconden duurde en vervolgens de titel en artiest van het lied naar je stuurde via SMS. Pas toen de digitale muziekindustrie op gang kwam, is het product geworden wat het nu is.
Tegenwoordig zien we steeds vaker dat een idee al een vorm is ("We maken een app, dat … kan") in plaats van het nastreven van een oplossing of consumenten een magisch moment bezorgen.
Dan nu aandacht voor een fenomeen dat al bestaat sinds de allereerste websites: GIF-jes (herinneren we ons de geanimeerde @’s & dansende bananen nog?). Ze hebben alle ontwikkelingen overleefd en Alex Chung, founder van GIPHY, weet waarom; ‘people want to express themselves’. Check je tijdlijnen op Chelsea-Ajax en zie daar het bewijs van dit inzicht.
En GIPHY heeft het groots aangepakt. We hebben zitten turven en het woord ‘largest’ viel wel tien keer. ‘We are the largest media company, we have the largest databases of animated text, GIPHY is the largest distribution network (alle grote social platformen zijn connected met GIPHY, een unieke positie) and the largest sticker company’. En ga zo maar door. Chung presenteert met gif.
Heb je op Google wel eens op ‘happy’ of bijvoorbeeld ‘love’ gezocht? Precies. Op GIPHY doen miljoenen mensen dat wel en vanwege de directe licenties met vrijwel alle grote (ja, nog eentje in de categorie largest) merken en mediabedrijven levert die zoekopdracht heel veel GIF-jes op.
Een gewetensvraag echter; wat zien mensen als ze op jouw merk- of bedrijfsnaam zoeken? Zelfs met TDE scoorden we al 12 miljoen views. Wát een potentie en bereik biedt dit platform. En met GIPHY Avatars, GIPHY AR&V, GIPHY Arcade (je eigen avatar in een game) en GIPHY gifmoji op de rol gaat de opmars van GIPHY nog wel even door. Hoe GIPHY haar geld verdient? Op die veruit meest gestelde vraag luidt Chung’s antwoord: advertenties. Wij zijn benieuwd welke techgigant GIPHY in gaat lijven.
De Web Summit wordt misschien gezien als conferentie voor techneuten, maar niks is minder waar. Developers komen zeker aan hun trekken, bijvoorbeeld in de masterclasses van Amazon, maar er is enorm veel aandacht voor marketing. En de vraag is of marketing tegenwoordig niet per definitie digitaal is?
Uit alle quotes en oneliners proberen we duiding te geven aan hoe technologie het marketingvak verandert. Het lijkt erop dat het volgende decennium daadwerkelijk in het teken staat van people en planet onder leiding van een sterke why en een invulling vanuit innovatie met AI & deep learning voorop. “We need to help solve the world’s problems. Give AI guidance to do good”, aldus Brad Smith (President Microsoft).
Volg TDE op Telegram in dit speciale kanaal. en discussieer mee: https://t.me/tde_nl.