De derde zondag in april. Vrouw en kinderen naar een verjaardag. Wisselvallig weer met regelmatig een flinke bui, dus weinig reden om zelf te gaan fietsen. Bovendien heb ik dit zaterdag al gedaan. Prima omstandigheden om dus eens lekker naar de ‘Amstel Gold Race’ te kijken. Misschien een lekker biertje erbij? Plotseling realiseerde ik me zondag: ik dacht eerder aan een Belgisch biertje, of gewoon any biertje. Belgisch bier hoort een beetje bij het kijken naar de koers. Zeker zo vanaf het laatste weekend van februari tot eind april. Maar waar ik helemaal niet aan dacht was aan een Amstel. Laat staan een Amstel Gold…
De Amstel Gold Race bestond gisteren 50 jaar, dus er staat echt wel iets. Maar waar de kracht van herhaling meestal voor je werkt, kan het kennelijk ook tegen je werken. Dat het zo “gewoon” wordt dat het niet eens meer opvalt. Zo rond deze periode van het jaar denk ik bij Amstel alleen maar aan wielrennen en niet aan het biermerk kennelijk. Daar heeft wielrennen overigens vaker last van. Of ligt dat aan mij? Dat Omloop Het Volk de naam droeg van een krant, werd pas duidelijk toen diezelfde krant werd overgenomen en de koers opeens Omloop Het Nieuwsblad ging heten. Protest! Ze kwamen aan de traditie van een grote naam in het wielrennen, maar buiten België wist niemand dat Het Volk niet iets te maken had met de koers van het volk, maar gewoon met een krant.
Fassa Bartolo was een goede Italiaanse ploeg die zes seizoenen rondreed op het hoogste niveau. Maar ik wist pas wat de sponsor eigenlijk deed, toen ik op vakantie in Italië een betonmolen zag met de naam erop. Nog erger is Lampre dat al 25 jaar rondrijdt. Deze wielerliefhebber en sponsorkenner (ahum) moest toch even googlen om het zeker te weten: een staalproducent. Er is al vaker geschreven over het feit dat sponsoren in het wielrennen zelden mondiale merken zijn, maar veelal landelijk georiënteerd zijn of, zoals de profploegen ooit begonnen, gekoppeld aan een fietsenmerk. Eigenlijk allemaal, als je de lijst bekijkt!
Dus wat dat betreft is het niet zo gek als je sponsornamen niet herkent. Maar terug naar Amstel, die herken ik wel, maar ik leg de verbinding niet meer! Ik schrijf graag over de kracht van sponsoring. En uit eerdere blogs blijkt mijn voorkeur voor partijen met een langetermijnverhaal en niet voor de quick wins. Maar het kan kennelijk ook te gewoon worden.
Wellicht moet Amstel eens overwegen om de Amstel Gold Race, de Amstel Radler Race te gaan noemen. De Amstel Radler Challenge is een leuk initiatief op de vrijdagavond voorafgaand aan de toertocht. En heeft daarmee in ieder geval de aandacht van de actieve fietsers onder de wielervolgers. (Overigens natuurlijk ook geholpen door de Amstel Radler reclame..)
Het zal in ieder geval genoeg gespreksstof en discussie opleveren. En dat wil je toch, rumour around the brand?
LEES OOK:
ASO bedank je loyale partners! - Column Frank Kwanten (7 juli 2014)
Voorschotje.nl verslaat Simpel.nl - Blog Dennis Rijnbeek (6 november 2011)
Het bijzondere huwelijk* van De Lotto en de Sportbonden - Column Dennis Rijnbeek (23 november 2015)
Foto: Flickr (CC) Ed Webster