Jumbo en ING uitgeroepen tot (sport)sponsors van het jaar

Jumbo supermarkten is gisterenavond tijdens een feestelijke uitreiking van de SponsorRingen 2015 in de Kromhouthal in Amsterdam uitgeroepen tot Sponsor van het Jaar 2015. Jumbo - dat onder meer een prijs pakte met de 'kampioenentrui'-campagne met Joop Zoetemelk - volgt hiermee KPN op dat vorig jaar met de 'Coolste Baan van Nederland' uitgeroepen werd tot sponsor van het jaar. Naast Jumbo wist ING in de sectie 'sport' een prijs te pakken met de campagne amateurvoetbal en werd Ad Maatjens (Sponsorreport) uitgeroepen tot Sponsor Personality van het Jaar. 

Jumbo uitgeroepen tot Sponsor van het Jaar 2015

Grote winnaar tijdens de SponsorRingen 2015 was dit jaar Jumbo. Niet alleen won de supermarktketen in de categorie Media met de gele trui-actie, maar ook in de categorie Maatschappij met de campagne 'Samen vieren we kerst'.  Als cohoofdsponsor van Team LottoNL-Jumbo bracht Jumbo aan de vooravond van de Tour de France een Limited Edition Retro-shirt uit. Het shirt was een ode aan de winnaarstrui van wielerheld Joop Zoetemelk, die samen met Jumbo-coryfee Frank Lammers ook een rol kreeg in de commercial rondom de trui. De campagne was een groot succes. Jumbo kon in recordtijd alle 200.000 Limited Edition Retro-shirts wegzetten en droeg mede bij aan de tourkoorts in Nederland. 

ING wint met sponsorcampagne amateurvoetbal

In de categorie sport waren er in totaal vijf cases genomineerd:

  • Heineken met de Amstel Radler Challenge (Cauberg editie 2015): met een compleet nieuw event - aan de vooravond van de Amstel Gold Race - wist Heineken duizenden toeschouwers aan te trekken. In een spannende één tegen één challenge gingen 75 schaatsers, wielrenners en amateursporters de uitdaging met elkaar aan wie het snelste de Cauberg kan beklimmen. Schaatser Wouter olde Heuvel won de eerste editie van de Amstel Radler Challenge. 

  • Opel met Hart voor Feyenoord: samen met sportmarketingbureau Triple Double creëerden Opel en Feyenoord een uitgekiende sponsorcampagne. Onder andere met de 'Ga je mee'-campagne, 'Hartslag van het legioen' en 'Hand in hand... voor het leven' zijn er talloze activaties uitgevoerd. Het doel was om in totaal 200.000 vrijwilligers voor de Hartstichting te werven.

    ZIE OOK: Waar het hart van vol is - Column Norberth Korsmit

  • Interpolis en KNHB: Interpolis werd in 2013 official partner van de KNHB. De verzekeraar wil het partnership van 3,5 jaar gebruiken om veiligheidsthema’s en maatschappelijk relevante kwesties op de kaart te zetten. De verzekeraar helpt 320 hockeyclubs om een goede risicoanalyse te maken van de kans op inbraak of andere schade, organiseerde voor de derde keer het Interpolis NK Shoot Out en startte de 'Wel zo slim, bitje in'-campagne.

  • Schouten Global en het partnership met Team Brunel in de Volvo Ocean Race 2014-15: Sinds begin 2014 is Schouten Global, opgericht door Schouten & Nelissen, official coach van Team Brunel in de Volvo Ocean Race 2014-15. Als wereldwijde speler op het gebied van training, coaching, leiderschap en teamontwikkeling leverde Schouten Global naast een financiële ook een inhoudelijke bijdrage aan het team: Anje-Marijcke van Boxtel coachte zowel de schipper als de bemanning met als doel het team mentaal topfit te krijgen

    ZIE OOK: Alle berichten over de Volvo Ocean Race

Uiteindelijk trok ING echter aan het langste eind. Met het sponsoren van 452 vereningen in het amateurvoetbal (waarbij ING bij 122 verenigingen voor drie jaar hoofdsponsor is) en de verenigingen te helpen met kennis en advies, wil ING het Nederlandse amateurvoetbal naar een hoger plan tillen. De sponsoring van het amateurvoetbal door ING is een voorbeeld van een campagne die een keer geen massamediale, maar een lokale, grassrootsaanpak heeft. De lokale bank en lokale club worden dicht bij elkaar gebracht. Er is directe lokale businessrelevantie”, aldus de jury. 

ZIE OOK: Omvangrijk sponsorprogramma van ING krijgt opnieuw een impuls - Wijnand van der Waal

Ad Maatjens Sponsor Personality van het Jaar 2015

Tot slot is Ad Maatjens (1956) door het bestuur van de SponsorRingen verkozen tot Sponsor Personality van het Jaar 2015. Maatjens is oprichter van SponsorMaps (een advies- en researchbureau) en voormalig hoofdredacteur van SponsorTribune. Momenteel is hij hoofdredacteur van het kennisplatform voor sponsoring, Sponsorreport, en is hij ook als blogger actief op SportNEXT. Daarnaast is Ad de grote initiator van de jaarlijkse trip naar de IEG-conferentie in Chicago, de grootste sponsorconferentie van de wereld.

Op Sponsorreport.nl is dan ook een gratis Sponsorreport SponsorRing Special te downloaden. In het report staat een uitgebreid overzicht van de winnende en genomineerde cases van dit jaar, met een beschrijving van de case, juryquote en een link van een bij de case horende video. Daarnaast staan alle winnende cases sinds 2000 in het report. Bovendien een uitgebreid interview met hoofdjuryvoorzitter Jan-Willem Brüggenwirth over de jurering en de zijn aanbevelingen. Het report is hier gratis te downloaden.


Foto fp: Twitter @MichielRMaas