KNMV gaat als eerste sportbond via esports op zoek naar nieuwe leden

Esports is langzaam maar zeker de sportmarkt aan het veranderen. In de Verenigde Staten zijn inmiddels al bijna net zoveel game-fans als NBA-fans. Ook in Nederland zijn er de nodige ontwikkelingen gaande. Verschillende sportclubs, - bonden en –organisaties investeren in de combinatie tussen sport en esports. Zo ook de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV), die als eerste sportbond in Nederland op zoek gaat naar een eigen esports-team: het Dutch eMotoGP Team.

Waar in Nederland met name de eDivisie veel aandacht krijgt, zijn er wereldwijd in tientallen sporten al esports-initiatieven ontstaan. Van basketbal tot Formule 1 en van ijshockey tot motorsport. Dorna, de commerciële rechtenhouder van de MotoGP, organiseerde vorig jaar voor het eerst het MotoGP esport Championship. Tijdens de Grote Prijs van Valencia vond het officiële WK plaats en ook dit jaar is de stad in Spanje het decor van het wereldkampioenschap.

De KNMV herkende de potentie van esports en startte onlangs een eigen esports-team. :We vroegen ons af hoe we een jongere doelgroep aan ons konden binden. Dan kom je al snel uit bij esports en gaming, omdat gamen ongelooflijk groot is", legt Joska Le Conté van de KNMV uit.

"De ambitie is een Nederlandse wereldkampioen af te leveren"

Marketingbureau 2Basics ontwikkelde het concept The Ultimate Lap, waarin gamers en jonge motorfans in de game MotoGP 2017 hun snelste rondetijd kunnen neerzetten. Volgens Kevin Loos van 2Basics is de toekomst van motorsport digitaal. "Je ziet veel beweging in de motor- en autosportwereld. Zo heeft Renault onlangs een partnership afgesloten met Team Vitality, een van de grootste Franse esports-organisaties. Traditionele sporten, zoals ook motorsport, moeten verjongen. En dat kan door middel van gaming en esports."

Wereldkampioen afleveren

De KNMV zal met The Ultimate Lap aanwezig zijn in motor- en gaming omgevingen. De afgelopen weken waren verschillende game-omgevingen, zoals de Esports Game Arena in Alphen aan den Rijn, de eerste plekken waar millennials konden deelnemen. De komende maanden is The Ultimate Lap te bewonderen op grote motorevents, en is de KNMV aanwezig op hogescholen. De snelste gamers worden in de week voorafgaand aan de TT-Assen uitgenodigd voor een scoutingsdag, waarna het eerste officiële Dutch eMotoGP Team wordt gepresenteerd. “De ambitie is een Nederlandse wereldkampioen af te leveren”, zegt Le Conté.

Het Dutch eMotoGP Team zal onder professionele begeleiding worden klaargestoomd voor de kwalificaties van het WK in Spanje later dit jaar. “Iedereen maakt kans zich te kwalificeren voor het team. MotoGP is een eenvoudige game om te spelen. Daarom brengen we het spel naar de mensen toe. We merken dat het concept in de smaak valt bij jonge motorfans en studenten”, legt Loos uit.

"We denken dat gaming nog veel groter wordt en dat we er nog heel veel meer mee kunnen doen"

Hoewel MotoGP in de gamewereld niet zo populair is als bijvoorbeeld FIFA of League of Legends is er een grote groep enthousiastelingen die de game speelt. Loos verwacht daarom dat er ook in Nederland redelijk wat belangstelling voor is. “We willen zoveel mogelijk mensen in de database krijgen. Ik verwacht dat er duizenden liefhebbers zullen meedoen. Uiteindelijk willen we toe naar een situatie dat mensen zich ook online kunnen kwalificeren. Dat is nu nog niet mogelijk. Maar online kun je veel efficiënter mensen deel laten nemen bereiken en maak je minder kosten.”

Content

Bij de KNMV geloven ze er sterk in dat gaming een van de manieren is om nieuwe doelgroepen aan te spreken. In tegenstelling tot veel andere sportbonden groeit het ledenaantal van de KNMV, omdat de bond is blijven inspelen op de markt. “Dat moeten we blijven doen om ervoor te zorgen dat we onze leden behouden en verder kunnen groeien. Daarom zetten we ook in op esports. We denken dat gaming nog veel groter wordt en dat we er nog heel veel meer mee kunnen doen”, zegt Le Conté.

“In de toekomst zouden we wellicht zelfs een eigen competitie kunnen beginnen. Omdat we de eerste bond zijn die een eigen esports-team opricht, is het ook experimenteren en kijken wat wel en niet werkt. Met wel altijd het uiteindelijke doel is ons achterhoofd: meer mensen aan ons verbinden.”

Zoals in vrijwel alle partnerschappen van deze tijd zal content een belangrijke rol spelen in de campagne. “We werken naar de totstandkoming van een team toe. En we gaan die weg met heel veel content in beeld brengen, waar ook samengewerkt zal worden met influencers”, aldus Loos.